Gjest barnebarnet Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Jeg har en mormor som nå snart er 85 år. Hun ble enke for 30 år siden og har bodd alene siden det. Hun har alltid vært en utadvendt type, jobbet i serviceyrker hele livet, er glad i å prate med folk, har hatt egen bil frem til nå i det siste, og har reist mye, særlig til syden. Det er bare det at de siste årene har hun begynt å fortelle ting som ikke er sant. Vi i den nærmeste familien har merket det lenge nå, hun lyver om ganske mye. Alt fra små til større ting og hendelser. Hun opptrer alltid skråsikkert som om det er hun som vet best og kan alt best, hun setter ofte seg selv foran alle andre og skravler i munnen på folk. Hun "husker best" fra oppveksten, og gir blaffen i at de yngre søsknene hennes protesterer med "nei, det var ikke sånn det var!" når hun har fortalt noe fra gamle dager. At hun er flink til å fremheve seg selv er noe vi nok kan leve med. Men at hun lyver, er slett ikke greit. Jeg kan se på telefonen min om hun har ringt meg. Men ofte kan hun si at hun har ringt, til tross for at det ikke vises. Nå skal man jo ikke alltid stole på tekniske dingser, og mormor kan jo ha glemt om hun har ringt. Hun kan også svare at katten min "har vært inne hos henne idag" når jeg spør etter den. Og så viser det seg at katten min slett ikke har vært hos henne, men hos noen helt andre. Nå er det (heldigvis) ikke lengre bare vi i den nærmeste familien som har merket dette, nå har også andre merket det og tatt henne fatt for løgn. Men hun lar seg ikke merke med det. Hun er også veldig flink til å kritisere andre når de tar feil i noe. Vi har skjønt at mormor ikke ønsker å bli sett på som gammel, og at hun derfor kanskje ikke liker å innrømme at hukommelsen ikke er som før, og heller dikter opp ting. Nå som andre også har oppdaget at hun lyver, har de begynt å holde seg vekk fra mormor. De orker ikke være der. Vi synes det er forferdelig synd, for mormor er ellers en trivelig person som kan trenge kontakt med andre. Vi er redde for at hun til slutt vil komme til å sitte helt alene. Hva kan vi gjøre med dette? 0 Siter
Gjest såpass burde DERE skjønne Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Hva er det for noe med dere da !!! Har dere ikke hørt om gamle folk og alders demens ???? Mormor lyver nok ikke, men hun er en gammel dame som det ville vært veldig naturlig å begynne å gå rundt for, normalt at hun begynner å røre litt. Så her er det DERE det er noe vesentlig galt med !!!! 0 Siter
Babette Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Mange blir litt surrete når de blir eldre. Går surr i hva som skjedde når, hvilken dag katta kom inn, husker ikke så godt som før, husker feil etc. Jeg synes det blir galt å kalle dette for løgn. Det er også vanlig å bli mer påståelig i alderdommen. 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Det høres ut som min mormor! Aldersdemens... Si ja og ha - ikke krangle dere gjennom diskusjoner. 0 Siter
org Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Jeg sier som de andre: Hun prøver ikke å lure dere med vitende og vilje. 85 år er en anseelig alder, og det er helt vanlig å kunne "rote" litt på sine eldre dager. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Jeg synes det tyder på at damen begynner å bli senil. 0 Siter
Gjest ikke lett for mange Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Hva er det for noe med dere da !!! Har dere ikke hørt om gamle folk og alders demens ???? Mormor lyver nok ikke, men hun er en gammel dame som det ville vært veldig naturlig å begynne å gå rundt for, normalt at hun begynner å røre litt. Så her er det DERE det er noe vesentlig galt med !!!! Slapp av da! Det er ikke SÅ lett å skjønne, når man har kjent dama som et fyrverkeri av beste sort hele livet! Sånt kan komme snikende på. Man er ikke forberedt på at den man ser på som et arbeidsjern skal bli redusert til pleiepasient! 0 Siter
Gjest cecily- uten engangsnick Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Hva er det for noe med dere da !!! Har dere ikke hørt om gamle folk og alders demens ???? Mormor lyver nok ikke, men hun er en gammel dame som det ville vært veldig naturlig å begynne å gå rundt for, normalt at hun begynner å røre litt. Så her er det DERE det er noe vesentlig galt med !!!! Det er ikke ALLE som kan så MASSE om demens. At mormoren her blir tatt i løgner, men som KANSKJE ikke rører med ANDRE ting, som f.eks å skru AV komfyren, gjemme bort PENGER og slike ting. Kanskje DU skulle fortelle det med en HØFLIG tone? 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Hva er det for noe med dere da !!! Har dere ikke hørt om gamle folk og alders demens ???? Mormor lyver nok ikke, men hun er en gammel dame som det ville vært veldig naturlig å begynne å gå rundt for, normalt at hun begynner å røre litt. Så her er det DERE det er noe vesentlig galt med !!!! Forresten, jeg glemte å slenge inn et par spørsmåls- og utropstegn. Da gjør jeg det her: ???? !!!! ??? !!! Sånn! 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Det høres ut som begynnendes demens på meg. Har selv opplevd dette i nær familie. Hun vil nok ikke innrømme at hun roter og surrer litt, og prøver derfor og ro seg i land. Noen ganger kan det være at eks katten din var inne hos hun en mandag, torsdagen sier hun at den har vært der, ikke for og lure deg, men hun har nok glemt at det var flere dager siden. Tror ikke at folk tar det negativt opp og tror at hun lyver med vilje, de fleste vet om aldersdemens. Vi tok henne i vår familie med til legen og fikk medisin, den hjelper litt. Tidligere kunne hun beskylde meg for de utroligste ting, andre ganger gråt hun og var redd for at hun hadde såret meg. Nå er hun ganske stabil, men glemmer og rører mye (hun prøver alltid og ro seg i land, når hun skjønner at hun roter) Nå er nok hun kommet lengre med sin demens enn din mormor. Men du, 85 år er en svær alder, og hun/dere skal være glade for at hun ikke har rotet før nå. Prøv og husk på alle de gode minnene, og heller overhør enkelte ting hun rører om. 0 Siter
Gjest barnebarnet Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Hva er det for noe med dere da !!! Har dere ikke hørt om gamle folk og alders demens ???? Mormor lyver nok ikke, men hun er en gammel dame som det ville vært veldig naturlig å begynne å gå rundt for, normalt at hun begynner å røre litt. Så her er det DERE det er noe vesentlig galt med !!!! Takk for de "hyggelige" ordene, du fremmede. Den tonen kunne du ha spart deg! Selvfølgelig kan eldre få problemer med demens, vi er klar over det. Men mormor er såpass oppegående på andre felter, så det er ikke lett å tenke i de baner når man ser henne. Beklager at jeg tydeligvis forstyrret deg i viktigere ting. Videre ytring med slikt tonefall vil ikke bli besvart fra min side. 0 Siter
org Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Slapp av da! Det er ikke SÅ lett å skjønne, når man har kjent dama som et fyrverkeri av beste sort hele livet! Sånt kan komme snikende på. Man er ikke forberedt på at den man ser på som et arbeidsjern skal bli redusert til pleiepasient! Jeg har opplevd dette med både mor og far. Sannelig ikke enkelt, og uventet vondt for de nærmeste å være vitne til slikt. Tror man skal trå forsiktig(ere) for ikke å såre andre her. 0 Siter
Osiris Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Tror nok din mormor begynner å utvikle presenilitet eller Alzheimer. For de som er nært er alltid dette slitsomt og vondt, fordi det skjer så gradvis at man ikke merker en brå endring. Dermed kan man tro at personligheten endrer seg. Opplevde dette med min farmor som ble direkte ondskapsfull av og til, spesielt mot min kusine som fikk gjennomgå og ble beskyldt for mye fra farmor. Vi trodde bare at hun var blitt slem, men det var senilitet som gjorde at hennes virkelighet ble annerledes enn vår. Og når det var mange normale øyeblikk i mellom de sprø innfallene og påstandene så var det ikke så lett og skjønne heller. Tror det vil være bra om familien setter seg sammen og tar en prat slik at dere kan bli enige om hvordan dere kan takle dette. Er min mistanke riktig så blir hun ikke bedre, men bare verre. 0 Siter
Freya Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Tror nok din mormor begynner å utvikle presenilitet eller Alzheimer. For de som er nært er alltid dette slitsomt og vondt, fordi det skjer så gradvis at man ikke merker en brå endring. Dermed kan man tro at personligheten endrer seg. Opplevde dette med min farmor som ble direkte ondskapsfull av og til, spesielt mot min kusine som fikk gjennomgå og ble beskyldt for mye fra farmor. Vi trodde bare at hun var blitt slem, men det var senilitet som gjorde at hennes virkelighet ble annerledes enn vår. Og når det var mange normale øyeblikk i mellom de sprø innfallene og påstandene så var det ikke så lett og skjønne heller. Tror det vil være bra om familien setter seg sammen og tar en prat slik at dere kan bli enige om hvordan dere kan takle dette. Er min mistanke riktig så blir hun ikke bedre, men bare verre. Eh, unnskyld... Tror ikke en på 85 er PREsenil, akkurat. Senil betyr jo rett og slett gammel, og en person på 85 er vel ingen ungfole lenger... 0 Siter
Osiris Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Eh, unnskyld... Tror ikke en på 85 er PREsenil, akkurat. Senil betyr jo rett og slett gammel, og en person på 85 er vel ingen ungfole lenger... Det er meget mulig du har rett når det gjelder medisinsk terminologi. Når jeg skrev presenil så var det fordi jeg trodde det beskrev fasen av senilitet. 0 Siter
Freya Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Det er meget mulig du har rett når det gjelder medisinsk terminologi. Når jeg skrev presenil så var det fordi jeg trodde det beskrev fasen av senilitet. Pre betyr jo før, trodde det betydde at man ble "senil" (altså dement) før man ble gammel. 0 Siter
Osiris Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Pre betyr jo før, trodde det betydde at man ble "senil" (altså dement) før man ble gammel. Jeg aner ikke om du eller jeg har rett, og det er heller ikke viktig. Jeg brukte ordet for å beskrive en tidlig fase av senilitet. Visste ikke at senil betyr gammel heller. 0 Siter
Freya Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Jeg aner ikke om du eller jeg har rett, og det er heller ikke viktig. Jeg brukte ordet for å beskrive en tidlig fase av senilitet. Visste ikke at senil betyr gammel heller. Måtte sjekke medisinsk ordbok for å holde tunga rett i munnen her. Senil er definert som psykisk svak pga høy alder, eller "som hører sammen med høy alder eller med alderdommen". Presenil er for tidlig aldring, spesielt når det gjelder de psykiske funksjonene. Så sånn er iallfall den korrekte definisjonen, vet at folk bruker begrepet litt forskjellig, så jeg ble litt usikker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.