Gjest winter Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Hei! Jeg har mistanke om at min 53 år gamle mor er avhengig av piller. Hun har i alle år vært plaget av migrene/spenningshodepine, vet hun har tatt sterke smertestillende mot dette. I tillegg vet jeg også at hun i perioder har gått på antidepressiva. Men jeg vet altså ikke hvor mange og hvor ofte hun dytter i seg piller....Men jeg har mine mistanker....Har 4 spm.: 1. Hva er de vanligste symptomene på at en person er pillemisbruker? (mamma virker ofte litt fjern, glemmer lettere enn før, henger liksom ikke helt med i svingene. I tillegg ser hun synlig beruset ut etter bare to glass vin...) 2. Hva gjør jeg? (Hun er selv utdannet psykriatisk sykepleier, og burde vite alt om dette....tror bare at det har ballet på seg gjennom årenes løp) 3. Hvor alvorlig er det å være avhengig av piller sammenlignet med f.eks alkohol? Like vanskelig å slutte? 4. Kan ett eventuelt pillemisbruk være årsaken til ett akutt, blødende magesår hun hadde for to månder siden? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18937-pilleavhegighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 1) sløvhet, ukonsentrert, og særlig rastløshet og irritasjon om hun er uten tabletter noen dager. 2) Dynes du skal snakke både med henne, og eventuelt legen hennes. Ganske vanlig at folk i omsorgsyrker brenner seg ut, og benytter piller for å holde det gående. 3) Begge deler er vanskelig å håndtere, og hun ikke selv er motivert, og hun får jevnlige samtaler underveis. 4) tabletter av typen NSAIDs vil lettere kunne gi magesår; eks Brexidol, Naproxen og andre i den gruppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18937-pilleavhegighet/#findComment-84377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.