Gå til innhold

Mindre skatt??? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var lignet i skatteklasse1, men skulle vært lignet i skatteklasse2 og ga beskjed om dette. Samtidig ble det foretatt noen få endringer (bidraget ble tatt med (6000,-) + arven som det er betalt arveskatt på allerede) og så ender jeg opp med å få over 3000,- mindre utbetalt enn først antatt???

Hvordan er det mulig da?

Nå finner jeg selvfølgelig ikke utskriften av likningen fra 2003 så jeg får ikke sammenlignet, men skal jeg stå oppført med både personinntekt og alminnelig inntekt? *Meget blond* Jeg tjener da faen ikke sååå mye...

Skrevet

Bidrag skatter du ikke av lenger, iallfall ikke om det er bidrag for barna. Har du arven stående f.eks i banken, blir det formuesskatt hvert år. Flyttet du fra mannen før nyttår, skal du lignes i klasse 2 for hele året.

Allminnelig inntekt ser ut til å være Bruttoinntekt minus fratrekk. Av den betaler du Kommune-, fylkes- og fellesskatt. Av lønnsinntekten (brutto)betaler du i tillegg trygdeavgift.

Skrevet

Bidrag skatter du ikke av lenger, iallfall ikke om det er bidrag for barna. Har du arven stående f.eks i banken, blir det formuesskatt hvert år. Flyttet du fra mannen før nyttår, skal du lignes i klasse 2 for hele året.

Allminnelig inntekt ser ut til å være Bruttoinntekt minus fratrekk. Av den betaler du Kommune-, fylkes- og fellesskatt. Av lønnsinntekten (brutto)betaler du i tillegg trygdeavgift.

Jeg skjønner ingenting, dvs. jeg har funnet ut at jeg skal ha både personinntekt og alminnelig inntekt. :o)

Arven er brukt til å betale ned på huslånet så jeg har ingen formue å skatte av. Bidraget er såpass lite uansett at det ville ikke utgjort mange kronene i skatt?! Var i skatteklasse 2 hele fjor så jeg skulle jo fått igjen 9200 mer enn antatt ettersom de hadde satt meg i skatteklasse en nok en gang?!

Må jeg virkelig på likningskontoret? *Grøss* Jeg er så grønn på dette her at det nesten er pinlig...

Skrevet

Jeg skjønner ingenting, dvs. jeg har funnet ut at jeg skal ha både personinntekt og alminnelig inntekt. :o)

Arven er brukt til å betale ned på huslånet så jeg har ingen formue å skatte av. Bidraget er såpass lite uansett at det ville ikke utgjort mange kronene i skatt?! Var i skatteklasse 2 hele fjor så jeg skulle jo fått igjen 9200 mer enn antatt ettersom de hadde satt meg i skatteklasse en nok en gang?!

Må jeg virkelig på likningskontoret? *Grøss* Jeg er så grønn på dette her at det nesten er pinlig...

Skriv et brev, der du lister opp det du mener er feil + det du vil de skal sjekke en gang til.

Skrevet

Skriv et brev, der du lister opp det du mener er feil + det du vil de skal sjekke en gang til.

Men jeg aner jo ikke hva som evt. er feil! Jeg må i alle fall rette en skriftlig forespørsel ang. dette her og det ganske så snart.

Kan man sende en mail tro? Kanskje ikke så lurt.

Skrevet

Men jeg aner jo ikke hva som evt. er feil! Jeg må i alle fall rette en skriftlig forespørsel ang. dette her og det ganske så snart.

Kan man sende en mail tro? Kanskje ikke så lurt.

Vet du navnet på din saksbehandler på likningskontoret, kan du nok sende en mail og påpeke feil. Skal saken di behandles av skattenemnd eller likningsnemnd er det vel best å sende et formelt brev. Kanskje en slektning/venn som har litt peiling på selvangivelse kan se på papirene dine først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...