Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Eg er 37 år og er plaget av at det knirker og knekker i ledd, spesielt i knærene. I jobben går eg mykje i trapper og det knirker og knaker, tidvis blir det også smerter i leddene, smertene varer opptil flere uker og da må eg ta det med ro. Har hatt dette i over 1/2 år i knærene, men det knekker også i skuldrer (ved armhevninger). trente en del for ti år siden, men ikkje nå.

Kan det være en leddsykdom ? har noen tanter som er plaget med leddene (er deformerte)

Finnes det noe å smøre leddene ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189386-knekker-i-ledd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

generelt sett så har ikke kneppe-lyder fra ledd noen sammenheng med leddsykdom. Skyldes oftest vakum-fenomener. Siden du også har knesmerter, så kan det tenkes at du har slitasjeskader i meniskene, eventuelt ujevn brusk på undersiden av kneskjellene. Det finnes ingen medisiner som gir økt leddvæske/smøring. Medisiner av Ibux-typen vil hjelpe på leddsmerter. Noen nye medisiner ( Gluxine) hindrer nedbryting av leddbrusk, men synes du da evt. bør til legesjekk først for sikker diagnose. Sannsynligvis er det slitasjegikt ( nedslitt brusk) tantene dine har. Leddgikt gir oftest hovne og svært ømme ledd, og på sikt deformering; en legesjekk med blodprøver kan evt. påvise dette. men selve lydene forteller ingenting. mange har rikelige kneppelyder fra ledd uten noensinne å få smerter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189386-knekker-i-ledd/#findComment-1305271
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...