Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Har en gutt på nå fem mnd, som sliter mye med magen. Får kun morsmelk. Han har konstant diarè, og skriker mye. Fikk kolikk ved 5 ukers alder. Holdt meg unna rene melkeprodukter, og han ble bedre ved ca 3mnd alder. Begynte gradvis å innføre melk i maten igjen. Nå har mageondet pågått i ca en mnd.Han har ingen tegn til eksem eller annet utslett. Forrige tirsdag ble jeg rådet til å kutte ut melkeprodukt igjen. I dag 6 dager etter, er han ikke bedre. Nå sier legen at han mener gutten reagerer på melkesukker, ergo også min melk, og vil jeg skal kutte ut amming og gå rett over på Nutramigen. Kan dette være riktig så fort, etter så kort prøvetid? Vil helst fortsette ammingen. Og bør ikke gutten være henvist til spesialister først?Har du et forslag til fremgang? Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189400-melkeallergiintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Hei

Det er uhyre sjelden at ammede spedbarn reagerer på melkesukker. Morsmelken inneholder masse melkesukker selv uten tilførsel av kumelk. Det finnes en spesialundersøkelse for melkesukkerintoleranse som utføres på helt spesielle laboratorier (blodprøve / gentest), men som sagt er det en meget sjelden tilstand hos spedbarn.

Det er tidlig å slutte å amme etter 5 måneder hvis du gjerne vil fortsette og 6 dager er veldig kort tid for å se resultatet av en melkefri kost hos deg. Kolikk kan ha mange årsaker og går nesten alltid over av seg selv, men hos noen spedbarn kan det ta lengre tid enn de vanlige 3 månedene. HVis en mor ønsker å fortsette å amme skal det svært vektige grunner til å anbefale henne å slutte og da er kanskje en time hos en barnelege å anbefale først.

• 1 måned senere...

Hei:) Min lille datter fikk kolikksmerter da hun var tre uker gammel. Tilfeldigvis leste jeg at det kunne hjelpe å kutte ut melkeprodukter. Jeg var i den situasjon at jeg følte alt var verdt et forsøk. Jeg kuttet ut ALL melk, sjekket innhold og innførte et kosthild helt fritt for melk. Etter en uke ca. var det slutt på skriking og magesmerter. Jeg trodde igrunnen ikke at det var mulig, så jeg forsøkte med bare en liten sjokolade.., da hadde vi det gående igjen i ganske nøyaktig en uke. Jeg gjorde flere forsøk underveis, da lillemor var 5 måneder kunne jeg igjen innføre melk i maten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...