haralda Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hei!Min svigerfar på 81 år har i flere år gått på blodtrykksmedisin i form av betablokker(først Credex og deretter Carvedilol, 25 mg). For et par uker siden viste en legesjekk at blodtrykket hadde steget ganske mye, og da fikk han i tillegg foreskrevet Normorix tabletter, så nå tar han begge typer. Selv om han nok har hatt en del bivirkninger bestandig, så er de blitt en god del verre nå. I tillegg til at han føler seg tiltaksløs/doven, så er han mye plaget med kvalme og hodepine.Selv om kanskje dette med kvalme og hodepine kanskje er forbigående (fordi trykket reduseres?), så vet vi jo ikke. Jeg er 46 år og har selv gått på blodtrykksreduserende medisin (Atacand, 16 mg per dag) og Albyl E i noen år. Min lege har sagt at han har veldig gode erfaringer med Atacand. Vi har også ringt en 75 årig bekjent som har gått på Cozaar i flere år uten nevneverdige bivirkninger hos henne. Min svigerfar lurer naturligvis på om disse andre tablettypene (angiotensin II reseptorblokkere) kan være egnet for ham også. Både svigermor og svigerfar synes det er leit at han i en alder av 81 skal få så redusert livskvalitet hvis det kanskje kunne være en løsning å forandre medisintype. Er det ikke verd forsøket slik at han kanskje kan få mindre plager på sine gamle dager? Han skal til sin lege i begynnelsen av august og vil da ta opp dette med kvalmen og hodepinen. Helt til slutt nevner jeg at han ikke har andre lidelser enn at han har slitt litt med gallen opp gjennom årene. Og så har han nå og da fått noen B 12 sprøyter (for å få opp humør og tiltakslyst?). Han er myk i kroppen som en ungdom. Altså: Bør han ikke forhøre seg om muligheten for medisintypeskifte? Kan reseptorblokkere redusere bivirkningene? Kan de virke godt på en 81-åring? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189402-blodtrykksmedisin-og-bivirkninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Svar til Haralda. Det synes umiddelbart riktig at dere vurderer medikamentbytte, idet din far fikk sine plager direkte tilslutning til at han begynte med Normorix, som er et vanndrivende medikament, et såkalt thiazid. Hvis han ikke hadde noen form for slapphet eller redusert kapasitet før dette, vil det være logisk å bytte medikament, f.eks. til det du foreslår, en ATII-reseptorhemmer eller det vi kaller en ACE-hemmer. Man skal selvsagt være klar over at det hos en 81-åring vil kunne være andre organiske forandringer som er årsaken, men jeg regner med at det er vurdert av hans lege. På den annen side er det vanskelig å være sikker på hvorvidt trykket egentlig er blitt høyere på grunnlag av en enkelt måling. Det er ønskelig at trykket blir monitorert over et helt døgn, slik at man får et mer representativt mål for hvor trykket egentlig ligger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189402-blodtrykksmedisin-og-bivirkninger/#findComment-1308022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.