Gå til innhold

Medikamenter.

Anbefalte innlegg

Gjest reenie

Hei, jeg er en kvinne på 54 år, ingen spes. helseroblemer bortsett fra psykiske plager. (Generalisert angst og OCD).Har brukt SSRI i 11 år, og regner med å bruke dette fast. I hvert fall håpløst hver gang jeg prøver å seponere, og legen min mener jeg skal fortsette med den faste dosen. Har hatt terapi i tillegg, ganske mye gjennom disse årene, og prøver nå kognitiv terapi. Er i full jobb,aktiv, osv., men sliter. Har i de siste årene brukt vival og i perioder paralgin forte for demping av sterk angst og hodepine, prøver å kutte ned på dette, og det går fint. Ingen problemer med alkohol. Men søvnløshet og dårlig søvnkvalitet er derimot et problem, har derfor brukt Stillnoct regelmessig siste året. Tar en halv tablett, dette fungerer. Prøver uten, og sover da dårlig og våkner sliten. Så til spørsmål: Gir det skadevirkninger på sikt å bruke sovemedisin? Et annet spørsmål: Jeg liker gjerne et lite glass rødvin, om enn ikke hver dag. Hvor farlig er det å drikke et glass rødvin og deretter ta en halv til en sovetablett av nevnte type? Er det slik at sovetabletter for eksempel er farligere å kombinere med alkohol enn f.eks benzo-preparater som vival?

Vennlig hilsen Mette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189433-medikamenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres ikke ut som du er noen person som lett blir avhengig av medisiner. Syes det er riktig å minimalisere Vival, denne er sterkt vanedannende. Dersom du bruker Paralgin Forte KUN ved smerter, og dette ikke er daglig, synes jeg det er mer akseptabelt. I din situasjon ville jeg ikke vært redd for å bruke Stilnoct. SSRI kan hos noen gi litt urolig søvn, og søvn-underskudd kan forværre psykiske plager. Den alkoholmengden du nevner er grei å kombinere med Stilnoct. Du bør generelt være mer forsiktig enn andre med alkohol; det forværrer angst og depresjon dagen etterpå. Dersom du stopper brått med Stilnoct, vil du sove urolig i minst 3-4 netter, først deretter vil du se om du kan klare deg uten videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189433-medikamenter/#findComment-1308926
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...