Gå til innhold

Bare prat?


Tenkende

Anbefalte innlegg

Kjære Doktor.

Psykiatri har med psyken å gjøre, det skjønner jeg. Men jobben deres er den kun fornuftig prat som er hjelpemiddelet deres?

For ting som har hatt stor innvirkning på meg, har jeg kunnet tenke bort.Ved rett å slett å tenke fornuftig.(naturlig)har opplevd mye dramatisk i mitt unge liv, og flere lurer på hvordan jeg klarer å takle det så bra. Hvorfor det ikke virker inn på meg. Har opplevd sterk trakkasering, vært i et krigsherjet land der bomber falt ett par km unna, lyn som har slott ned osv.Er 27 år har tre barn og studerer om kvelden.

Selv om noen kan ta litt lengere tid å komme over, så klarer jeg det til slutt, selv om det å "behandle meg selv" kan være slitsomt. Er dette usundt, eller er jeg heldig som har denne egenskapen? har altid vært intresert i Psykologi og Psykiatri(eller hva det nå heter) er veldig intresert i manneskets indre liv og den naturlige menneskets adferd. Er veldig glad i mine medmennesker og liker å lære.

For en stund siden skrev jeg til deg ( da lynet hadde slått ned) Du hadde et veldig kort og litt uforstålig svar.

Du hadde et fagutrykk på hvordan jeg behandlet meg sel, og sa at hvis ikke det hjelper innen fristen, så burde jeg oppsøke prof, hjelp. Hvilken tidsfrist? Min egen?

Dette ble mange spørsmål viklett inn i hverandre, men kanskje du kunne klare å finne ut av noe her og sende meg en slags bekreftelse på ett eller annet?

Hilsen Tenkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er flott dersom du har det slik at du kan bearbeide vanskelige ting ved fornuftig samtale med seg selv.

Det er ikke tilfeldig hvem som får symptomer etter vanskelige hendelser. De som har evne til å resonere og bruke sin fornuft kommer nesten alltid bedre ut av det enn de som i hovedak er emosjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott dersom du har det slik at du kan bearbeide vanskelige ting ved fornuftig samtale med seg selv.

Det er ikke tilfeldig hvem som får symptomer etter vanskelige hendelser. De som har evne til å resonere og bruke sin fornuft kommer nesten alltid bedre ut av det enn de som i hovedak er emosjonelle.

Hei igjen!

Det var veldig hyggelig du gadd å svare på det lange inlegget mitt! Takk for det.

Men jeg ble forundret på det du svarte, fordi jeg er en veldig følsom person, så da er jeg nok merkelig! Har vel klart å snope opp god fornuft og styrke til de rette tingene av min kjære mann :-)for alle "elementene" kroppen sån som redsel,sinne,mildhet osv har vi jo brukt for hvis vi kommer i visse situasjoner!Har klart å "fordive"sykdommer som sjalusi, egoisme. For det er vel det det handler om, og bruke verktøyet på en god måte?!!

Takker i gjenn for svaret! Nå fant jeg ut mye om meg selv :-)

Ha det godt!

Beste ønsker til deg fra Tenkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...