Gå til innhold

Ny pc - hva er hva inni der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny pc med ekstra minne som må monteres, men greier bare ikke å finne ut _hvor_ de to brikkene skal monteres?

Eller er det bare én brikke? Det er 2 x 512 mb - to svarte duppeditter på kantene av en liten plate (ca 4 x 1,5 cm).

Skal de to svare duppeditt-minnebrikkene tas av den lille platen, eller skal hele greia settes i?

Jeg trenger en god illustrasjon over harddiskkomponentene og gjerne med nærbilde av minne-delen, slik dette er montert i kabinettet. Trygveogåtti søk har dessverre, og merkelig nok kanskje, ikke slått til. Kan du hjelpe?

Noe annet: Vedlagt pc'n ligger det også to andre greier vi ikke er sikre på:

* Et grått, bredt 'bånd' likt det som er inne i pc'n fra før. Er dette reserve eller påtenkt noe annet - hva da og hvilken funksjon?

* Et slags 'adapter' med pin-plugg til Video-uttaket på baksiden av harddisken. Ledningen er ca 15 cm, og 'adapteret' ca 6 cm bredt med tre hull (grønn (merket Y), rød (merket Pr) og blå (merket P../AV)) samt et pin-støpsel merket SVIDOUT. Er dette 'adapteret' for å koble til tv, dvd-spiller eller videospiller? I så fall, hvorfor er ledningen latterlig kort?

All hardware er Gigabyte, hvis det skulle ha noe å si.

Gjest datre
Skrevet

Kanskje litt dumt å kjøpe byggesett PC når du tydeligvis er helt blank? Fort gjort å ødelegge noe, og har du åpna den er garantien vekk...

Skrevet

Kanskje litt dumt å kjøpe byggesett PC når du tydeligvis er helt blank? Fort gjort å ødelegge noe, og har du åpna den er garantien vekk...

Ikke byggesett akkurat... ekstra minne.

Jeg trodde butikken ville montere det, men det har de altså ikke gjort.

Gjest datre
Skrevet

Ikke byggesett akkurat... ekstra minne.

Jeg trodde butikken ville montere det, men det har de altså ikke gjort.

Det skal jo butikken gjøre da, åpner du PC'en ryker garantien, du er klar over det?

Skrevet

Det skal jo butikken gjøre da, åpner du PC'en ryker garantien, du er klar over det?

Takk for nyttige svar.

Skrevet

Om garantien ryker eller ei kommer helt an på produsenten. Ikke alle produsenter forbyr deg å oppgradere minne etc. selv.

Uansett gjelder kjøpsloven om den er åpnet eller ikke.

Skrevet

Ser du har fått på plass brikken. Den grå kabelen får du bruk for hvis du skal montere ekstra harddisk eller optisk drev. Overgangskabelen til videokontakten er for å kunne koble til videokilder med andre typer kontakter.

Gjest datre
Skrevet

Om garantien ryker eller ei kommer helt an på produsenten. Ikke alle produsenter forbyr deg å oppgradere minne etc. selv.

Uansett gjelder kjøpsloven om den er åpnet eller ikke.

Kjøpsloven kan da umulig gjelde produkter hvor man har fysisk skrudd fra hverandre ting og rotet inni??

Skrevet

Ser du har fått på plass brikken. Den grå kabelen får du bruk for hvis du skal montere ekstra harddisk eller optisk drev. Overgangskabelen til videokontakten er for å kunne koble til videokilder med andre typer kontakter.

Takk for et nydelig og konsist svar :-)

Alle fire minnebrikkene var på plass. Det vi trodde var en minnebrikke, er tydeligvis noe annet ekstrautstyr.

Hva tror du dingsen er til? En liten 'plate', 5-6 cm l, 1,5 cm bred - med to svarte sukkerbiter som er pinnet gjennom platen.

Skrevet

Kjøpsloven kan da umulig gjelde produkter hvor man har fysisk skrudd fra hverandre ting og rotet inni??

Fysisk rotet inni? Du høres jo helt vill ut.

Til din informasjon går det utmerket an å skru av kabienttveggen, ta en kikk og orientere seg over komponentene, sette inn og ta ut diverse kort etc. (hvis du ikke skjønte det). Jeg har byttet diverse kort på pc før uten problemer, så du trenger ikke bekymre deg.

Gjest datre
Skrevet

Fysisk rotet inni? Du høres jo helt vill ut.

Til din informasjon går det utmerket an å skru av kabienttveggen, ta en kikk og orientere seg over komponentene, sette inn og ta ut diverse kort etc. (hvis du ikke skjønte det). Jeg har byttet diverse kort på pc før uten problemer, så du trenger ikke bekymre deg.

Ja, jeg vet det, har da åpnet min PC mange ganger. Men poenget er at butikken vet da ikke noe om hva kjøper har gjort inni der. Herregud, så sint du er!

Skrevet

Ja, jeg vet det, har da åpnet min PC mange ganger. Men poenget er at butikken vet da ikke noe om hva kjøper har gjort inni der. Herregud, så sint du er!

Selv om du har hatt dårlige erfaringer med 'operasjoner' i din pc, er det jo ikke slik at alle prøver å herpe utstyret sitt ved første forsøk.

Men takk for engasjementet!

Skrevet

Takk for et nydelig og konsist svar :-)

Alle fire minnebrikkene var på plass. Det vi trodde var en minnebrikke, er tydeligvis noe annet ekstrautstyr.

Hva tror du dingsen er til? En liten 'plate', 5-6 cm l, 1,5 cm bred - med to svarte sukkerbiter som er pinnet gjennom platen.

Det er et kretskort! :P

Ring leverandøren og spør?

Skrevet

Jovisst. Moderne PCer er beregnet på å kunne oppgraderes med mer minne, ekstra harddisk osv. Kjøpsloven gjelder derimot ikke hvis du har ødelagt noe og butikken kan sannsynliggjøre at problemet skyldes uriktig bruk. Vanlig oppgradering faller ikke inn under "uriktig bruk".

Gjest datre
Skrevet

Selv om du har hatt dårlige erfaringer med 'operasjoner' i din pc, er det jo ikke slik at alle prøver å herpe utstyret sitt ved første forsøk.

Men takk for engasjementet!

Nå er du latterlig, jeg har vel ikke dårlig erfaringer selv, jeg jobber med det, og vet utmerker godt hvordan enkelte greier å fikle istykker ting der inne. Synes du det er greit å åpne stereoanlegget å titte inne i det også?

Det er et faktum at mange ikke har peil på data, og kan ødelegge. Jeg tenkte ikke på deg spesifikt, selv om du virket ganske så hjelpesløs.

Du MÅ ha PMS, så irritabel kan da ikke en normal person være!!?!

Gjest datre
Skrevet

Jovisst. Moderne PCer er beregnet på å kunne oppgraderes med mer minne, ekstra harddisk osv. Kjøpsloven gjelder derimot ikke hvis du har ødelagt noe og butikken kan sannsynliggjøre at problemet skyldes uriktig bruk. Vanlig oppgradering faller ikke inn under "uriktig bruk".

De fleste seriøse butikker har da forseglet bakside for at ikke kunder skal åpne. Når man ser hvor lite innsikt enkelte har er det kanskje like greit.

Skrevet

De fleste seriøse butikker har da forseglet bakside for at ikke kunder skal åpne. Når man ser hvor lite innsikt enkelte har er det kanskje like greit.

Jeg vet ikke hva du mener med "seriøse butikker", men jeg har handlet PC-utstyr utallige ganger fra store leverandører innen dataindustrien, uten å motta en forseglet PC de siste 5 årene. For 5 år siden var forsegling langt vanligere. Jeg ser ikke bort fra at elektrobutikker av nilletypen (Elkjøp osv) fremdeles opererer med slike sperrer, men det gjør ikke leverandører som spesialiserer seg på datautstyr.

Det jeg regner for noen av de mest seriøse leverandørene i dag reklamerer til og med med "servicevennlige kabinetter".

Men dette er egentlig en tullete diskusjon - favn vet hvilke rettigheter hun har, og det er i grunn det viktigste. Så kan du krangle i vei som du lyster :)

Skrevet

Det er et kretskort! :P

Ring leverandøren og spør?

De ikke du vet, er ikke verdt å vite, så det holder lenge å spørre her... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...