Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,vi har nettopp gått til anskaffelse av en valp (2 uker siden), og begynner nå å lure på om jeg er allergisk. Jeg begynner å nyse, blir tett i nesen og klør i øynene etter at jeg har vært borti valpen eller noe av hundeutstyret. Jeg er allergisk mot husstøv, men dette har ikke vært noe stort problem det siste året og jeg tar ingen medisiner. Vi har selvsagt tenkt å få tatt en allergitest før vi eventuelt må gi valpen fra oss, men etter å ha sjekket på nettet er vi litt i tvil om vi kommer til å få noen konkret svar. Det er ingen som kan si noe sikkert om hvor fort eller hvor langt allergien kommer til å utvikle seg, og om det er noe en kan leve med fordi dette er veldig individuelt.Det vi da gjerne vil spørre om er om den eventuelle hundeallergien uansett bare vil bli verre og om støvallergien kan bidra til at dette skjer fortere. Hvor lenge bør eventuelt vi se situasjonen an?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189626-mistanke-om-hundeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Denne er litt helt på siden, men jeg kunne ikke dy meg.

Min venninne og hennes mann er hundegale. De har ikke barn, og hundene er barna deres.

Etter å ha hatt hund i mange år fikk hun plutselig allergiske reaksjoner. Hun ble testet for det på sykehuset. Før resultatet forelå spurte hun sin mann hva de skulle gjøre dersom hun var allergisk mot hundene.

Det er ikke noe problem svarte mannen, du kan jo bare flytte ut.

Det viste seg at hun ikke var allergisk mot hunder, heldigvis. De bor ennå sammen både kone, mann og hunder.

• 4 uker senere...
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Hei

Det høres ut til at du er allergisk for valpen, men det er umulig å si hvor mye dette vil komme til å bety for deg. Noen voksne med hundeallergi lever godt med hunden sin, men må unngå å stikke nesen ned i pelsen på den. Så lenge plagene begrenser seg til nese og øyne kan man leve med det, men begynner det å utvikle seg astmasymptomer er det nok helt nødvendig å gi bort hunden. Det er ikke gitt at allergien utvikler seg og blir værre selv om dere beholder hunden, men det er også mulig at plagene forverrer seg slik at det blir helt nødvendig at hunden må få et annet hjem. Det er ingen fare med å se tiden noe an og avvente symptomene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...