Gå til innhold

blir det feil å sende blomster når noen har født et alvorlig sykt barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Noen slektninger har nettopp født barn. Det som er trist er at det viste seg å være noe feil med barnet. Noe veldig galt med lungene. Ungen ligger nå på intensivavdelingen og de vet ikke om h*n vil overleve. Dette kan jo bli tragisk. Men sender man blomster i slike tilfeller? På meg symboliserer det nærmest et dødsfall. De har jo fått et barn og burde fått gratulasjoner også, og ikke bare kondolanser fordi barnet er sykt.

Noen forslag til hvordan man både kan gratulere og sende medfølende tanker til foreldrene uten at det virker for dumt eller respektløst? Er redd for å gjøre noe feil

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

6

• Tvillingmamma

6

• Åsemor

4

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hm, jeg synes helt klart du kan sende blomster med et kort slik man vanligvis gjør - skriv gratulerer med det lille vidunderet, vi tenker mye på dere og håper h*n får komme hjem snart.

Eller noe sånt? Vet ikke hvor godt dere kjenner hverandre eller hvordan tonen dere imellom er, men jeg ville hvertfall satt pris på en blomsterbukett "selv om" barnet mitt ikke var friskt. :-)

Gjest mallet
Skrevet

Altfor mange trekker seg bort når det skjer noe galt, i redsel for å gjøre eller si noe feil. Send blomster, skriv en hilsen med blomstene der du først og fremst gratulerer med barnet, og også skriver en linje eller to om at tankene dine er med dem og at du håper de alle vil klare seg gjennom denne tiden. Eller noe i den duren.

Gjest Timari
Skrevet

Hm, jeg synes helt klart du kan sende blomster med et kort slik man vanligvis gjør - skriv gratulerer med det lille vidunderet, vi tenker mye på dere og håper h*n får komme hjem snart.

Eller noe sånt? Vet ikke hvor godt dere kjenner hverandre eller hvordan tonen dere imellom er, men jeg ville hvertfall satt pris på en blomsterbukett "selv om" barnet mitt ikke var friskt. :-)

ok kanskje det, Mulig det bare er jeg som assosierer blomster med sykdom og død. Men det går jo ann å skrive det slik som du sa

Skrevet

Vi fikk et meget alvorlig sykt barn og den blomsterbuketten vi fikk tilsendt fra min søster varmet veldig!

skorpionfisken
Skrevet

Jeg ville sendt en liten blomst, med et kort hvor jeg gratulerte med barnet og samtidig ytret et inderlig ønske om at barnet ville komme seg godt over krisen og bli fort frisk, med noen støttende ord til foreldrene om å være sterke.

Har de andre barn, eller dyr kan du si at du er disponibel til å avlaste med dem den kommende tiden om de har behov for det, og si at de kan ringe deg og skrive opp nummeret om de trenger hjelp.

Annonse

Skrevet

ok kanskje det, Mulig det bare er jeg som assosierer blomster med sykdom og død. Men det går jo ann å skrive det slik som du sa

Så lenge det er like vanlig å gi blomster som en gratulasjon, så synes jeg du skal gjøre det.

Bare velg blomster som symboliserer håp og liv, ikke hvite roser liksom. (Også bør de ikke lukte for mye, det kan bli litt vel mye godlukt på en barselavdeling).

:-)

Skrevet

Hva med å sende en vanlig fødselsbukett?

Sånn med nyfødt-barn-pynt.

Husker jeg fikk noe sånt da jeg fikk barn.

Skrevet

Så lenge det er like vanlig å gi blomster som en gratulasjon, så synes jeg du skal gjøre det.

Bare velg blomster som symboliserer håp og liv, ikke hvite roser liksom. (Også bør de ikke lukte for mye, det kan bli litt vel mye godlukt på en barselavdeling).

Trodde det var 'forbudt' med blomster på de fleste barselavdelinger nå jeg...

Det bør du iallefall sjekke opp først Timari, om de får lov å få blomster på sykehuset.

Skrevet

Det bør du iallefall sjekke opp først Timari, om de får lov å få blomster på sykehuset.

Ikke på Riksen der jeg fødte, hvertfall. Men det gjør ikke meg noe om det blir forbudt, hun jeg lå på rom med fikk så mye blomster at jeg som overhodet ikke er allergisk eller plages av noe, rett og slett fikk overdose av blomsterlukt... Vi fikk masse blomster og dekorasjoner etter at vi kom hjem, og det kommer jeg til å be om en evt neste gang også.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, du sender selvsagt blomster og gratulerer. De har jo fått et barn, selv om det kanskje går galt.

Man skal ikke bare late som om barnet aldri hadde blitt født.

Samtidig ønsker du god bedring.

Da jeg fikk mine 2 første barn så fikk jeg mange blomster, og det var så hyggelig.

Da vi fikk den siste som var prematur (1 kg), fikk nesten ingen oppmerksomhet i det hele.

Jeg var i en sårbar situasjon og følte meg så alene,ensom og glemt.

Jeg kan love deg at de blomsterbukettene jeg fikk, betydde veldig mye for meg.

I en slik situasjon som din slekning er i nå, tror jeg det betyr ekstra mye å se at folk bryr seg.

Det betyr mer nå enn hvis barnet hadde vært friskt.

Det er slik jeg ville ha følt ihvertfall.

Gjest Timari
Skrevet

har man forresten lov til å oppbevare blomster på en intensivavdeling?

Gjest Timari
Skrevet

Ja, du sender selvsagt blomster og gratulerer. De har jo fått et barn, selv om det kanskje går galt.

Man skal ikke bare late som om barnet aldri hadde blitt født.

Samtidig ønsker du god bedring.

Da jeg fikk mine 2 første barn så fikk jeg mange blomster, og det var så hyggelig.

Da vi fikk den siste som var prematur (1 kg), fikk nesten ingen oppmerksomhet i det hele.

Jeg var i en sårbar situasjon og følte meg så alene,ensom og glemt.

Jeg kan love deg at de blomsterbukettene jeg fikk, betydde veldig mye for meg.

I en slik situasjon som din slekning er i nå, tror jeg det betyr ekstra mye å se at folk bryr seg.

Det betyr mer nå enn hvis barnet hadde vært friskt.

Det er slik jeg ville ha følt ihvertfall.

ja jeg tenker også på det samme, at de har jo blitt foreldre. Det er også en begivenhet. Det blir feil om man bare kondolerer, akkurat som om barnet ikke var "bra nok" for dem. Samtidig må man huske på at de er i en spesiell situasjon med et barn som er alvorlig sykt, og at situasjonen ikke er som andre førstegangsfødende.

Annonse

Gjest Timari
Skrevet

kanskje noen pene kunstige blomster kunne vært en ide? De er jo evige iallefall

Gjest Timari
Skrevet

Vi fikk et meget alvorlig sykt barn og den blomsterbuketten vi fikk tilsendt fra min søster varmet veldig!

jeg lurer på om det er vanlig at man får døpe barnet når det ligger på intensiven når man ikke vet noe om det fremtidige livsløpet? Får man feks lov til å ta avtrykk av føtter og hender osv mens barnet ennå lever?

Skrevet

har man forresten lov til å oppbevare blomster på en intensivavdeling?

Vet ikke. Kanskje du kan sende blomstene hjem til dem? De er kanskje aldri der nå om dagen. Ellers var det noen på min barselavd som fikk oppbevare blomstene i resepsjonen eller et annet sted hvis de ikke ville ha dem på rommet. Ring sykehuset og spør hvilken praksis de har.

Skrevet

ja jeg tenker også på det samme, at de har jo blitt foreldre. Det er også en begivenhet. Det blir feil om man bare kondolerer, akkurat som om barnet ikke var "bra nok" for dem. Samtidig må man huske på at de er i en spesiell situasjon med et barn som er alvorlig sykt, og at situasjonen ikke er som andre førstegangsfødende.

Man kondolerer ved dødsfall, ikke ved alvorlig sykdom.

Man kan uttrykke sin medfølelse og at man tenker på dem, men kondolanse blir feil så lenge barnet tross alt lever.

Skrevet

Du kan jo gi noe annet enn blomster evt?

Har de andre barn fra før som trenger tilsyn? Eller lage en middag til de (fx en gryterett du kan ta med), eller hjelpe til med noe annet praktisk? Gi de et engangskamera, så de kan ta mange bilder av den lille.

Skrevet

*grøss*

Jeg ville ikke blitt glad for kunstige blomster.

Skrevet

jeg lurer på om det er vanlig at man får døpe barnet når det ligger på intensiven når man ikke vet noe om det fremtidige livsløpet? Får man feks lov til å ta avtrykk av føtter og hender osv mens barnet ennå lever?

Tror det er vanlig med en haste-dåp på sykehuset ja. Det skjedde i alle fall for noen-og-tjue år siden da en slektning av meg ble født og det sto kritisk til. Heldigvis gikk det bra, og min slektning lever i beste velgående! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...