Gå til innhold

blir det feil å sende blomster når noen har født et alvorlig sykt barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Du kan jo gi noe annet enn blomster evt?

Har de andre barn fra før som trenger tilsyn? Eller lage en middag til de (fx en gryterett du kan ta med), eller hjelpe til med noe annet praktisk? Gi de et engangskamera, så de kan ta mange bilder av den lille.

Lurte litt på om jeg skulle gi et kosedyr til den lille. Men da blir det neppe noe han kan ha hos seg, regner med at de steriliserer alt. Prøvde å ringe nyfødtintensiven men ingen tok telefonen der.

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

6

• Tvillingmamma

6

• Åsemor

4

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

ok kanskje det, Mulig det bare er jeg som assosierer blomster med sykdom og død. Men det går jo ann å skrive det slik som du sa

Blomster symboliserer da fødsel og andre hyggelige ting også, gjør de ikke?

Gjest Timari
Skrevet

Blomster symboliserer da fødsel og andre hyggelige ting også, gjør de ikke?

mulig det bare er jeg som har dårlig assosiasjoner med blomster, har opplevd flere dødsfall og tilfeller av sykdom enn jeg har av lykkelige begivenheter

Skrevet

jeg lurer på om det er vanlig at man får døpe barnet når det ligger på intensiven når man ikke vet noe om det fremtidige livsløpet? Får man feks lov til å ta avtrykk av føtter og hender osv mens barnet ennå lever?

Jeg kjenner noen som fikk døpe barnet etter et par dager på sykehuset.

Gjest Timari
Skrevet

Jeg kjenner noen som fikk døpe barnet etter et par dager på sykehuset.

men kan man da ha en kirkedåp etterpå hvis barnet blir friskt, eller døper man barnet bare en gang?

Skrevet

Blomster symboliserer fest, fødselsdag, kjærlighet og glede. Jeg har sikkert fått 100 buketter de siste ti årene, og én av dem var i forbindelse med dødsfall, så det tror jeg de færreste forbinder blomster med.

Skrevet

Klart du må sende en fin blomsterbukett hjem til dem,med et kort som inneholder noen ord om gratulasjon og noen tanker rundt det du tenker :o)

Sikkert koselig om du også kjøper en liten fin bamse til barnet, med en hilsen om velkommen tl verden :o)

Har de andre barn, og du har anledning til å passe dem litt, synes jeg du også skal foreslå det.

mvh

Angela1365380318
Skrevet

Du bør iallefall skive et kort og gratulere med den lille, si at du/der tenker på dem og håper alle tre kommer hjem snart.

Dersom blomster føles helt feil, så kan du sende med en bamse til babyen eller en balongbukett om du ikke føler at ballonger blir litt voldsomt i en slik situvasjon.

Slik jeg har skjønt det så kan ungen overleve og barn elsker bamser de fikk da de var baby, jeg ser ofte barn fortelle t den og den fikkjeg av han og hun da jeg ble født. Det virker nesten som om noen barn ser på bamsene som en bekreftelse på at de faktisk ble født.

De er i en vanskelig situvasjon, men ønsker nok litt oppmrksomhet og annerkjennelde for at barnet er født og eksisterer. Dersom barnet dør, så vil de jo få mye oppmerskomhet da, og jeg tror jeg ville synets at det var leit at når jeg fikk et barn brydde så få seg, men da det døde strømmet alle til.

Er dere nære så sier du at er det noe du kan gjøre, feks avlaste de praktisk med noe, så er det bare å ringe.

Gjest selvfølgelig får man det
Skrevet

jeg lurer på om det er vanlig at man får døpe barnet når det ligger på intensiven når man ikke vet noe om det fremtidige livsløpet? Får man feks lov til å ta avtrykk av føtter og hender osv mens barnet ennå lever?

Klart man "får lov". Det er jo ens eget barn, man trenger da ikke spørre om lov til det.

Og det er en helt vanlig ting å gjøre på sykehusene, alt det du nevner.

Har selv vært i samme situasjon,så...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Lurte litt på om jeg skulle gi et kosedyr til den lille. Men da blir det neppe noe han kan ha hos seg, regner med at de steriliserer alt. Prøvde å ringe nyfødtintensiven men ingen tok telefonen der.

Hva med et fotoalbum for spebarn?

Et album foreldrene kan skrive litt i?

Gjest Timari
Skrevet

Klart man "får lov". Det er jo ens eget barn, man trenger da ikke spørre om lov til det.

Og det er en helt vanlig ting å gjøre på sykehusene, alt det du nevner.

Har selv vært i samme situasjon,så...

Tror jeg formulerte meg litt vanskelig. Jeg mente heller om det var risikabelt å gjøre slike ting, hvis barnet feks ligger i kuvøse. Dette barnet er født 5 uker for tidlig, så jeg lurer på om man blir frarådet å gjøre slike ting for å ikke utsette barnet for unødig smitte osv.

Gjest ikke der jeg har vært
Skrevet

har man forresten lov til å oppbevare blomster på en intensivavdeling?

Nei, ikke på de intensivavd jeg har oppholdt meg på i alle fall.

Skrevet

Skrevet

Gjest bare gjør slik
Skrevet

Joda, du kan gi et kosedyr. Du legger den i en ny brødpose, legger den u fryseren ett døgn og så kan de ha den hos seg. Det samme gjør man med andre ting som babyen skal ha hos seg.

mariaflyfly
Skrevet

Selvfølgelig sender du blomster!

Også skriver du et hyggelig kort der du sier at du tenker på de i den vanskelige tida eller noe i den duren.

Gjest om det er tid
Skrevet

Tror jeg formulerte meg litt vanskelig. Jeg mente heller om det var risikabelt å gjøre slike ting, hvis barnet feks ligger i kuvøse. Dette barnet er født 5 uker for tidlig, så jeg lurer på om man blir frarådet å gjøre slike ting for å ikke utsette barnet for unødig smitte osv.

Nei, det spørs jo selvfølgelig på situasjonen. Om legene jobber med barnet og alt er helt kritisk. Da er det jo ingen tid til å ta foravtrykk og slike ting.

En hastedåp blir jo bestemt i all hast, når de innser at dette kan gå galt. Men kjolen blir som oftest ikke kledd på, bare lagt oppå barnet eller ved siden av sengen.

Og foreldrene bestemmer selv om man vil ha dåp eller ikke.

Uansett er det ingen hyggelig begivenhet, bare så uendelig trist...

mariaflyfly
Skrevet

*grøss*

Jeg ville ikke blitt glad for kunstige blomster.

Samma her. Hadde nesten tatt det som en fornærmelse. ;)

Skrevet

Jeg sier som de andre her: Send blomster og kort du. De vil garantert sette pris på det. Men send det hjem til dem, ikke til intensivavdelingen. Det er vanligvis sånn at de ikke tar imot blomster der.

(I motsatte fall vil det være ekstra trist for dem hvis ingen sender noe og alle trekker seg unna i frykt for å gjøre/si noe feil. Det kan fort bli sånn at de føler seg sviktet/glemt av de nærmeste når de trengte dem som mest.)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Barnet mitt var født 8 uker for tidlig, og det gikk kjempefint.

Søskene tok med en liten bamse som de plasserte i fotenden av kuvøsen.

De fleste for tidlig fødte har litt startvansker med pusten og lungene og må ha litt pustehjelp i starten.

Men hvis ungen ikke er mer pramatur enn 5 uker, så er det størst sannsynlighet for at dette går bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...