Gjest childrenofthedamned Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Forestill deg dette: En som jobber som elektrikerlærling har en jobb på et legekontor (innenfor et f.eks. intimt område) ser deg komme og gå til undersøkelse. Og sprer rykter om at du har vært der, selv om det er for en helt uskyldig ting. Hva ville du ha gjort. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Kontaktet arbeidsgiveren hans og fortalt hva som har skjedd. Om det var en bagatell du var der for, så får du bare forklare det til de som spør. Men om det var noe mer alvorlig som det var viktig for deg å holde hemmelig ville jeg vurdert å anmelde ham. 0 Siter
Gjest Rydd opp Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Jeg ville fortalt det på legekontoret. Det er de som har tausethetsplikten, og de må sørge for at alle som kommer utenfra for å ha korte jobber hos dem, skjønner at de også har et ansvar i og med at det er en spesiell kunde de jobber for. F.eks har jo de fleste leger nå data som ofte trenger service og oppgradering. Jeg vet sikkert fra folk som jobber i bransjen at de har blitt forlatt alene på legekontoret for å jobbe med datautstyret, og det er ikke alle fastlegekontor som har sperrer for å komme inn på pasientenes journaler. DET er tankevekkende. 0 Siter
Kvinna Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Skriv et brev, hvor du forklarer det intrufne. Dette sender du til legesenteret, firmaet håndtverkeren jobber for, og kopi til fylkeslege og pasientombud. Du trenger vel ikke akuratt påstå at det er brudd på taushetsplikten, men stille spørsmål ved praksisen! Du kan jo også be om svar fra instansene du henvender deg til. Eller du kan ta kontakt med denne håndtverkeren direkte, og be han slutte å spre rykter. Jeg tror i alle fall det er viktig å holde slike klager skriftlig! Ikke "snakk" med noen på legekontoret. De kan være stressa, ha mye å gjøre i øyeblikket osv. Vær formell, da krever det mer formelle svar! Eller du kan ta lang fart og drite i hele greia! Lykke til! 0 Siter
Line Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Jeg ville sendt klage til fylkeslegen, for vedkommende har i såfall brutt taushetsplikten sin. 0 Siter
serendipity Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Han må ha vært lærling ja som finner det interessant i at noen har vært til GU. Noe så lite spennende... himmel!! 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Han må ha vært lærling ja som finner det interessant i at noen har vært til GU. Noe så lite spennende... himmel!! Kjempespennende... ) Men jeg forteller aldri noen at "jeg traff søstra di hos legen i går!" - man vet jo aldri hvorfor vedkommende var der og om det var noe h*n helst ville holde for seg selv. 0 Siter
Velouria Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Det hadde jeg driti i, om det beriker noens liv å vite hvilken lege jeg har vært hos, så værsågod. 0 Siter
Åsemor Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Det hadde jeg driti i, om det beriker noens liv å vite hvilken lege jeg har vært hos, så værsågod. Samme her... 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Jeg ville sendt klage til fylkeslegen, for vedkommende har i såfall brutt taushetsplikten sin. Visste ikke at fylkeslegen er ansvarlig for elektrikere, jeg. 0 Siter
Kvinna Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Jeg ville sendt klage til fylkeslegen, for vedkommende har i såfall brutt taushetsplikten sin. Hm...jeg lurer på om de "som er innom" sånne steder virkelig er underlagt taushetsplikten. Så lenge de holdes unna journaler og personlige opplysninger, så _tror_ jeg det regnes som "nok". I teorien kan jo hvem som helst sitte utefor hvilkensomhelst lege etc. og følge med på hvem som kommer og går, hvis DET skulle være interessant! Sambo er håndverker, og har jobbet på fler, både private og offentlige legesentre, tannleger, psykiatere, gynekologer, seksologkontor, og han sier det _aldri_ har kommet på tale med noen taushetsplikt. Hva folk burde skjønne at de kanskje kan holde litt kjeft om, er jo en annen sak! :-) 0 Siter
Freya Skrevet 30. juni 2005 Skrevet 30. juni 2005 Hm...jeg lurer på om de "som er innom" sånne steder virkelig er underlagt taushetsplikten. Så lenge de holdes unna journaler og personlige opplysninger, så _tror_ jeg det regnes som "nok". I teorien kan jo hvem som helst sitte utefor hvilkensomhelst lege etc. og følge med på hvem som kommer og går, hvis DET skulle være interessant! Sambo er håndverker, og har jobbet på fler, både private og offentlige legesentre, tannleger, psykiatere, gynekologer, seksologkontor, og han sier det _aldri_ har kommet på tale med noen taushetsplikt. Hva folk burde skjønne at de kanskje kan holde litt kjeft om, er jo en annen sak! :-) Jobbet som renholdsassistent i kommunen et år, vasket bl.a. på legesenteret. Da måtte jeg skrive under på at jeg hadde taushetsplikt i forhold til opplysninger jeg kunne komme til å se når jeg vasket der. Legene stuer ikke akkurat bort alle papirer og sånt når de går for dagen. 0 Siter
Kvinna Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Jobbet som renholdsassistent i kommunen et år, vasket bl.a. på legesenteret. Da måtte jeg skrive under på at jeg hadde taushetsplikt i forhold til opplysninger jeg kunne komme til å se når jeg vasket der. Legene stuer ikke akkurat bort alle papirer og sånt når de går for dagen. Ja, men da var du jo _ansatt_ - ikke _engasjert_! Du hadde jo sikkert nøkler osv, med adgang til kontorer. Det blir nok noe annet! :-) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Jobbet som renholdsassistent i kommunen et år, vasket bl.a. på legesenteret. Da måtte jeg skrive under på at jeg hadde taushetsplikt i forhold til opplysninger jeg kunne komme til å se når jeg vasket der. Legene stuer ikke akkurat bort alle papirer og sånt når de går for dagen. Men det er ikke det samme. Da har du tilgang til legekontoret og sensitiv informasjon, en elektriker er bare innom på dagtid, med andre folk til stede, og ute igjen når jobben er gjort. 0 Siter
serendipity Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Kjempespennende... ) Men jeg forteller aldri noen at "jeg traff søstra di hos legen i går!" - man vet jo aldri hvorfor vedkommende var der og om det var noe h*n helst ville holde for seg selv. Det gjør aldri jeg heller... Noe så totalt uinteressant......!! 0 Siter
Freya Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Ja, men da var du jo _ansatt_ - ikke _engasjert_! Du hadde jo sikkert nøkler osv, med adgang til kontorer. Det blir nok noe annet! :-) Ja, jo... Var jo rundt på bygg over hele kommunen da, ikke bare på legesenteret. Men jeg skjønner forskjellen. 0 Siter
Line Skrevet 1. juli 2005 Skrevet 1. juli 2005 Visste ikke at fylkeslegen er ansvarlig for elektrikere, jeg. Ikke jeg heller Så ikke at det sto elektrikerlærling. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 2. juli 2005 Skrevet 2. juli 2005 Ikke jeg heller Så ikke at det sto elektrikerlærling. Regna med det, måtte bare pirke litt. :-D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.