Nebula Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Etter kun to uker i arbeidslivet fikk jeg i dag diagnosen musesyke av legen min. Ble beordret sju dagers sykemelding og en Brexidol-kur. Jeg har aldri før hatt slike plager, eller plager overhodet! Hun sa at det var all grunn til å ta dette svært alvorlig, for mange kom seg aldri tilbake i (samme) jobb etter først å ha begynt å få plager. Jeg er livredd. Etter seks års utdannelse fikk jeg meg omsider en relevant som faktisk kan få meg noe sted her i livet, og så skjer dette etter bare to korte uker som arbeidstaker!! En tablett-kur kan kanskje redde meg denne gangen, men arbeidet er jo det samme når jeg kommer tilbake. Legen sa at arbeidsplassen min hørtes dårlig tilrettelagt ut, og at noen burde se på det. Hvem skal se på det? Ingen min arbeidsplass vet noe som helst om ergonomisk tilpasning, og jeg har i alle fall ikke denne kunnskapen selv. Hvordan skal jeg klare å arbeide på en bedre måte når jeg ikke vet hva som evt. forårsaker problemet? Uansett. Jeg frykter at arbeidslivet nå er over før jeg fikk begynt. Min utdannelse kan ikke brukes til noe som ikke involverer utstrakt PC-bruk, og jeg har ikke rett på mer lån fra lånekassen, så noen ny utdannelse kan jeg heller ikke ta. Og akkurat nå, midt i panikken, kommer jeg ikke engang på noen jobber der jeg ikke må bruke pc. Jeg ser for meg et liv med sykemeldinger, etterhvert attføring og uføretrygd, eller eventuelt et liv i jobber jeg ikke er utdannet til og heller ikke kan utvikle meg eller stige i lønn i. Om folk bare visste hvilket press man lever under som nyutdannet, så hadde det ikke vært så rart at jeg tenker slik. Man må være på topp, man må ta de riktige valgene hele tiden, ellers faller man ut av arbeidsmarkedet. Denne jobben jeg nå har fått er antakeligvis den eneste sjansen jeg noen sinne kommer til å få til å komme meg i gang. Og så skal vonde armer sette en stopper for hele resten av voksenlivet mitt?? Uansett, hvor stor andel av alle som sliter etter arbeid foran pc-en er det som aldri kommer seg ut i arbeidslivet igjen? Og hva kan jeg gjøre? Ingen på min arbeidsplass vet noe om ergonomi. Noen sier at styrketrening er tingen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189718-musesyken-slutten-av-p%C3%A5-arbeidslivet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinna Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Hei! Du har hatt _ett_ enkeltstående tilfelle av betennelse. Du har kommet raskt til legge - og fått adekvat behandling! Det er da vel ingen grunn til å tro at du skal attføres og uføretrygdes som en følge av det? Synes du tar sorgene _litt_ på forskudd! Kanskje det bunner litt i at du ikke vet hva du kan gjøre, men det kan du jo finne ut! Skjønner jo at det er stress å bli syk i ny jobb, kanskje er det litt "stresskuldre" inne i bildet også? Så når du kommer litt mer inn i rutiner osv, så vil du slappe mer av, og dermed mindre fare for belastningsskader? Ta kontakt med ergoterapeut i kommunen din. Be evt legen din kontakte (d)en, slik at du kan få et besøk av denne på arbeidsplassen din, slik at du får best mulig tilrettelegging. Mener det er "systemer" for økonomien rundt dette. Avklar med arbeidsgiver! Hvis dere er tilknyttet IA, har du kanskje fler rettigheter. Mange arbeidsplasser har ergoterapeuter tilknyttet BHT. Finn en fysioterapeut med kunnskap om musesykeplager - be om et treningsprogram som "bygger deg opp", uten å trigge betennelser. Ta ofte pauser, ristløs/strekkut. Og ta noen nettpauser når du har fri ;-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189718-musesyken-slutten-av-p%C3%A5-arbeidslivet/#findComment-1308158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Høres ut på med som legen din har "svartmalt" litt vel mye. Uansett, dersom man mener dårlig ergonomi er årsak, burde en fysioterapeut vært kontaktet. De fleste større arbeidsgivere har egne slike, eller et institutt som de kan ringe for å få besøk. Mange fysioterapeuter kan reise rundt på bedrifter. Synes legen din burde skrevet dette på sykmeldingen din; at ergonomisk kontroll bør utføres. Arbeidsgiver har et stadig større ansvar for å tilrettelegge for at arbeidstakeren kan være i jobb. Du kan få spesial-tilpasset stol, pult, mus etc. Men trolig har du nå fått denne sene-irritasjonen nettopp pga stress som nyansatt. Man ønsker gjerne å gjøre en god jobb. Tenker ikke på riktig og avslappet stilling av nakken og armen mens man jobber. En fysioterapeut vil kunne vise deg nakkeøvelser som du skal gjøre jevnlig gjennom arbeidsdagen, og tøyningøvelser for armen. Kanskje kan fysioterapeuten gi deg en spesiell massasje ( tverrmassasje) på albuen. Om dette ikke virker, er det mange som har svært gos effekt av en cortison-sprøyte. Min erfaring er at de fleste blir bra. Men; ja,-ta det "alvorlig" nå i starten, men ikke mist håpet. Stress ned om mulig.. Ring rundt til noen fysioterapeuter. Få tak i en som kjenner til "Mc Kenzie ekstensjonsøvelser for nakken, og tverrmassasje på albuen, og som kan være med å sjekke arbeidsplassen din. Synes vel egentlig at legen din burde ordnet dette for deg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189718-musesyken-slutten-av-p%C3%A5-arbeidslivet/#findComment-1308984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hei, Dette fikses *meget* lett ved å kjøpe en Trackball (en slags "opp-ned"-mus) - for eksempel hos El-kjøp. Den er laget av Microsoft, heter "Trackball Explorer" og jeg har ikke hatt noen som helst plager siden jeg kjøpte den. Den koster 499,- kr, og er verd hver krone. (Den er langt bedre enn LogiTech sin.) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189718-musesyken-slutten-av-p%C3%A5-arbeidslivet/#findComment-1309001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertebarnet Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Ville bare tilføye, i tillegg til det de nedenfor har sagt, at på hver arbeidsplass skal de ha et verneombud. Han/hun har ansvar for at alt ved miljøet (også det fysiske miljøet) ved arbeidsplassen fungerer, og skal kalle inn fysioterapeut i forhold til bordhøyde, sittestillinger osv. Dersom du blir sykemeldig pga ting ved jobben (slik du nå er blitt) så skal bedriftslege få beskjed. Du skal ha krav på ergonomisk mus (eller hva det heter) og liknende ting. Som sagt, ta kontakt med verneombudet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189718-musesyken-slutten-av-p%C3%A5-arbeidslivet/#findComment-1309562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.