Gå til innhold

Svigermorproblemer

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har ikke svigermorproblemer, kanskje fordi min svigermor bor i et annet land. Men de gangene jeg snakker med henne virker hun helt ok. Gleder meg til å besøke henne i sommer.

Men, jeg leser opp og ned her inne om diverse svigermødre som det er alt mulig galt med. Noen av innleggene får meg til å lure på om det kanskje ikke bare er svigermor det er noe galt med. Det kan like godt være en bortskjemt svigerdatter, eller en tafatt sønn som er noe av bakgrunnen for konflikten.

Det får meg til å grue meg til den dagen jeg blir svigermor. Kanskje ikke min framtidige svigerdatter vil like meg fordi jeg ikke gjør alt som hun ville gjort. Vi vil jo forhåpentligvis tilhøre hver sin generasjon.

Min sønn er 16, om 10 år har jeg kanskje hatt flere "svigerdøtre" som er oppgitt over den gamle røya (meg).

Hvordan skal en god svigermor være?

Sofies mamma
Skrevet

Hyggelig. Ikke legge seg opp i og kommentere amming, barneoppdragelse, bruk av klær og bleier. Heller ikke si 5-10 ganger hver eneste uke at jeg ikk kan jobbe 100% når jeg har barn.

Skrevet

Jeg tenker det samme, mor til to gutter som jeg er.

Det jeg tenker er at jeg skal prøve å huske det jeg irriterer meg over i dag.

Det ene er at svigermor gjør forskjell på sine to barn og deres familier. Mannen min har en søster som har fått sin (store) andel av økonomisk hjelp, oppmerksomhet, hjelp til barna etc.

Det har nok noe med mor-datter å gjøre, så der kommer jo jeg uansett ikke inn.

Ellers blir det å la gutta mine organisere sitt liv med sin utkårede uten for store innblandinger. Det tok noen år før hun skjønte at vi gjerne ville bestemme over våre liv, finne våre veier. Det har heldigvis jenket seg fint til.

Det fjerde er å ikke overrøse min fremtidige svigerdatter med altfor mange "gode" råd ubedt når det gjelder barn, påkledning og oppdragelse.

Ber jeg om råd så vil jeg gjerne ha, ber jeg ikke om råd så vil jeg helst ikke ha dem heller. da har jeg funnet en måte som fungerer.

Ellers vil jeg ta med meg svigermors gode sider, og de er det også veldig mange av!

Gjest den (#/¤&¤¤() kjerringa...
Skrevet

Hun skal først og frems være istand til å se forskjell på bestemorsfølelse og morsfølelse... Og glede seg over at sønnen får oppleve gleden ved å være far. Ikke ønske seg hans rolle selv i mangel av innhold i sitt eget liv...

Hun bør ikke legge seg oppi foreldrenes verdivalg for sine barn. Hvorvidt de skal døpes eller ikke. Og godta at hun ikke har noe med det!

Hun bør ikke forlange å vite ALT om sine barnebarn. Når folk spør er det alminnelig høflighet å la foreldrene svare, ikke sitte å legge ut og gi barnebarna egenskaper de overhodet ikke har.

Hun bør ikke bruke barnebarna for å skaffe seg SELV oppmerksomhet og omsorg.

Hun bør respektere barnas egne grenser, og innse at de ikke er små dukker som hun kan forme og leke" med. Men mennesker med egne meninger og tanker.

Sånn. *hmf*

Skrevet

En god svigermor skal ikke være en bedreviter som stikker nesa si i alt og blir fornærma for den minste ting.

Jeg er ganske heldig med svigermor. I går var jeg og mini på formiddagsbesøk, var der kanskje 1,5 time, fikk litt cola, snakket om gardiner, hun tøysa litt med babyen, og jeg gikk hjem. Hun nevnte ikke at jeg hadde for mye klær på babyen, heller ikke for lite. Hun prøvde ikke å gi henne is eller krem uten min tillatelse, og sa ingen setninger som inneholdt "fordi sånn gjorde JEG det, og det er den beste måten" eller andre ting som kunne antyde noe lignende.

Gjest Sunnmøringen
Skrevet

Hun skal ikke gjøre forskjell på barnebarna. Hun skal ikke fortelle svigerdatteren ved første møte at hun hater nynorsk (må skifte kanal på radioen hver gang de snakker nynorsk). Hun skal ikke rakke ned sunnmøringer hver gang svigerdatteren er i rommet og fortelle om den kjekke nabodatteren sønnen burde ha giftet seg med.

Hun skal ikke nekte å komme på besøk fordi hun ikke får røyke inne i samme rom som barnebarna er.

Hun skal ikke snøfte høylytt over at svigerdatteren ikke er vant til å spise sopp, brenneslesuppe, osv.

Svigermor skal rett og slett prøve å være hyggelig og ikke konstant lete etter feil og mangler!

Skrevet

Jeg vet ikke jeg men jeg har i hvert fall klart å bli gode venner med alle "svigersønnene" mine. Enda jeg kjefter på dem og oppdrar dem også ;o) Her gjelder mine regler. Hihi, de kommer til og med på besøk hit flere år etterat det ble slutt og dattera mi har flyttet hjemmenifra.

Skrevet

Hun skal ikke gjøre forskjell på barnebarna. Hun skal ikke fortelle svigerdatteren ved første møte at hun hater nynorsk (må skifte kanal på radioen hver gang de snakker nynorsk). Hun skal ikke rakke ned sunnmøringer hver gang svigerdatteren er i rommet og fortelle om den kjekke nabodatteren sønnen burde ha giftet seg med.

Hun skal ikke nekte å komme på besøk fordi hun ikke får røyke inne i samme rom som barnebarna er.

Hun skal ikke snøfte høylytt over at svigerdatteren ikke er vant til å spise sopp, brenneslesuppe, osv.

Svigermor skal rett og slett prøve å være hyggelig og ikke konstant lete etter feil og mangler!

Huff, det var en tragisk svigermor!

Gjest Ramina
Skrevet

Jeg er også heldig, har ei aldeles vidundelig svigemor.

Hun er så forsiktig når hun tråkker, veldig redd for å tråkke oss på tærne.

Hun tar seg av mine to barn som om de skulle vært hennes ordentlige barnebarn. Gjør ikke forskjell på dem og de "ordentlige".

Legger seg ikke opp i livet vårt, kommer knappn nok på besøk - bor hundre meter unna - og sitter ikke lenge om hun kommer.

Er hjertelig og åpen og kjempeglad når vi og/eller barna kommer på besøk.

Slik er hun mot begge sine barn, hennes datter bor et godt stykke unna, og hun har heller aldri lagt seg særlig oppi hva hennes sønn har gjort eller ikke.

Jeg er som person veldig åpen og humoristisk og ser at svigemor tøyer sine grenser litt når jeg er der, det er masse humor og sprell jeg får oppleve som barna hennes ikke har fått :)

Synes nesten hun er litt for forsiktig, så jeg gir henne en puff i ny og ne. Sier at når barna er hos henne så er det hun som råder, hun får skjemme dem bort, men skal forlange respekt og god oppførsel.

Hun er en tilnærmet perfekt svigemor.

Noe av det søteste hun har sakt noen gang er "jeg gjør da ikke forskjell på deg og min egne barn" og "skulle han kaste deg ut så får du flytte inn til meg da vet du" (humorisktisk sakt, men tviler ikke på at hun mente det)

Jeg mener man skal respektere at barna sine er voksne, og derfor la de leve sitt liv.

Man kan si sin mening til barna og svigedøtre men ikke påtvinge dem dine meninger.

Være åpen for forandringer, liver forandres hele tiden.

Være ydmyk, hjelpsom, forståelsesfull. (dog ikke på grensen til å bli brukt da)

Kanskje vi gjør best i å se hva vi ønsker og ikke ønsker hos våre svigemødre og så leve etter de meningene vi gjør oss opp der?

Du blir sikkert en flott svigemor ;)

Gjest Sunnmøringen
Skrevet

Huff, det var en tragisk svigermor!

Hun er ikke så mye å rope hurra for, nei.

Jeg måtte ta meg i nakken for å klare å avslutte innlegget, merket at jeg var i gang med å øse ut års frustrasjoner:)

Skrevet

Det viktigste er nok å ikke bry seg for mye, det verste man gjør er å begynne å si at du må gjøre sånn i stedenfor slik osv. La de bygge opp sitt eget liv og sine egne rutiner, så går nok dette bra,

De som tryner på dette bryr seg for mye i tillegg til at de gjør ting som overstyrer dem. Hjelp dem når de selv ber om det, ellers holder man seg unna.

Dette burde ikke være så vanskelig, men svært mange skjønner ikke dette. De bryr seg med alt, fra barneoppdragelse, matlaging, klesvask, hvordan de har møblert og hvordan osv, osv.

Skrevet

Mine svigerforeldre blander seg svært lite inn i vårt liv og det syns jeg er flott.

Vi besøker dem når det passer alle og vi inviterer dem til oss når det passer. Det er klart jeg kan si noe negativt om svigermor, men så lenge det ikke går utover meg, så ser jeg ingen grunn til å si det

laguna1365380434
Skrevet

Blid, snill og velmenende?

Alltid kjekt med svigerser som velvillig låner bort ting som bil, hytte og barskap og sånt selvsagt?;-)

Jeg har vært sammen med tre forskjellige menn så lenge at mødrene deres har blitt introdusert og spilt en rolle.

Bare en der pekte seg ut som en pain, og det er på grunn av en helt sinnsyk geskjeftighet i kombinasjon med fundamental uenighet med meg på alle livets områder. Hun la seg opp i ALT:

Hun hang opp bilder hun synes var fine på MIN vegg.

Hun ryddet ubedt hos meg.(også i skuffer o.l)

Hun la seg opp i penge saker (Jeg fikk ikke engang kjøpe meg en brus eller is uten et helvetes mas)

Hun prøvde å bestemme hva vi skulle i feriene og hvor vi skulle bo.

Hun likte ikke at jeg heller leser bøker enn å gjøre håndarbeidsgreier.

Hun hadde mange og sterke meninger om hva som er "kvinnelig" (Man tar f.eks aldriøl til maten..:-o)

Hun drev og hintet og til og med skaffet babygreier, selvom jeg ga klart og utvetydig utrykk for at her ble det ikke noe sneip.

Hun gjorde ubedt innkjøp for meg, også personlige ting, selvom jeg sa i fra at jeg helst gjorde slike innkjøp selv..

Huff. IKKE sånn.

Ellers er jeg regnet som svært omgjengelig, men der gikk grensen, hun var helt parodisk, jeg kunne skrevet en bok..;-)

Ellers er jeg enig i at folk er sinte på svigermødrene sine for mye underlig,og at mange virker ikke så verst halvstrie sjøl.

Men min var et prakteksemplar, altså. De to andre damene, og min nåværende, er hyggelige damer. Kommer innom,prater hyggelig, lager middag til oss, eller vi lager til henne og får skryt.

Bare vær deg selv og vær hyggelig, da vel.

:-)

Skrevet

Omsorgsfull og som kan hjelpe til litt om det trengs.

Min svigermor er verdens mest positive person. Dessverre klarer ho ikke å si meningen sin (redd for å tråkke på noen?) + at ho er alkoholiker. De to tingene er selvsakt negativt, og gjør at jeg kan grue meg for å tilbringe tid med mine svigerforeldre.

Så vi får nok bare gjøre vårt beste når den tid kommer:-)

Skrevet

Hun er ikke så mye å rope hurra for, nei.

Jeg måtte ta meg i nakken for å klare å avslutte innlegget, merket at jeg var i gang med å øse ut års frustrasjoner:)

Øs dem ut du, og gjerne her :) Godt å få liret ut av seg litt!

Skrevet

Ei som tåler at andre ikke har samme syn som henne på alt, som tåler at andre sier fra, som respekterer at alle setter sine egne grenser, ja som et medmenneske egentlig :)

Skrevet

"Hvordan skal en god svigermor være? "

Hun skal være like flink til og overse bagateller som det svigerdatteren/sønnen er ;o)

Jeg har vært veldig heldig med mine svigerforeldre, selv om jeg helt sikkert kunne funnet en hel haug med ting å irritere meg over, om jeg gikk inn for det.

Jeg tror det viktigste i forhold til svigermor og -datterforholdet er at man er rause begge veier, og at man aksepterer at ting gjøres på forskjellige måter. Og at det ikke er verdens undergang at man ikke er enig om alt, eller gjør ting på en annen måte enn man selv ville valgt å gjøre det.

Så for meg er en god svigermor raus og tilgivende og åpen for at det er mer enn en måte å gjøre ting på. Og ditto for en svigerdatter.

Beste hilsen fra

Gjest anonym her
Skrevet

En god svigermor skal ikke være en bedreviter som stikker nesa si i alt og blir fornærma for den minste ting.

Jeg er ganske heldig med svigermor. I går var jeg og mini på formiddagsbesøk, var der kanskje 1,5 time, fikk litt cola, snakket om gardiner, hun tøysa litt med babyen, og jeg gikk hjem. Hun nevnte ikke at jeg hadde for mye klær på babyen, heller ikke for lite. Hun prøvde ikke å gi henne is eller krem uten min tillatelse, og sa ingen setninger som inneholdt "fordi sånn gjorde JEG det, og det er den beste måten" eller andre ting som kunne antyde noe lignende.

Svigermor prøvde å la barnet på 2 smake vin... Hun prøver å få alt hun kan av oss. Men hun er mer tolerant enn min mor. Jeg mener en god svigermor vet hvor grensene går, og hun vet at man ikke skal blande seg for mye i privatlivet. Hun er koselig og man trives i selskap med henne. Man "går ikke oppå" hverandre men respekterer hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...