Gå til innhold

Infeksjon eller ny betennelse??

Anbefalte innlegg

Hei...For litt over en måned siden fikk jeg operert begge stortærne mine for langavarig og stadig gjenkommende neglerotbetennelser. Det gikk i grunnen fint for seg, og den venstre storetåen min er nå ganske så fin, litt hoven og rød, men fin i forhold til hva som var utgangspunktet.

Den høyre stortåen er det nok litt værre med. DA stingene skulle fjernes blødde det fortsatt fra den, og jeg kommenterte at jeg ikke trodde den hadde grodd skikkelig. Hun som fjernet stingene sa at det ville hjelpe å få dem fjernet, men det har det ikke gjort. Status nå er at tåen er mørkerød/lilla rundt siden som ble operert, og det blør/ væsker gult fra hele neglesiden.. Jeg må skifte bandasje på 2 ganger daglig for å holde tritt med væsken. Nå stiller jeg meg spørsmålet om dette kan være en ny neglerotbetennelse, men er det mulig? Og hvis det ikke er det, hva er det da? Kan det være en infeksjon i operasjonssåret?

Fastlegen min tar ferie fra i dag, og jeg vil helst unngå å gå til legen med dette. Er det noe jeg kan gjøre selv for å få orden på tåen? Foreløpig har jeg prøvd med grønnsåpebad og bacimycin pulver i såret, uten effekt. Jeg vasker såret med lunket vann når jeg bytter bandasje.

Egentlig er jo dette en filleting, men i lengden blir det plagsomt..

Jeg har fra før en smertefull lidelse som jeg vet tar luven av mange andre smerter. Jeg kjente ingenting til betennelsen før operasjonen, det var legen som ønsket at noe skulle gjøres med dem. Nå derimot, begynner jeg å føle ømhet rundt den nevnte tåen, og jeg kan ikke gå med andre sko enn åpne sandaler... Håper på noen nyttige tips!

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189761-infeksjon-eller-ny-betennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det ideelle hadde vært å få tatt en bakterieprøve av sår-væsken. Legen din har en vikar som kan gjøre dette. Da vil man få se om det er bakterier, og hvilke, og hva slags antibiotika-salve som eventuelt skal benyttes. Noen leger velger å behandle direkte med Fucidin-krem uten prøve først; denne tar de fleste bakterier. Skal brukes etter grønnsåpebad 1-2 ganger daglig. Noen ganger danner det seg et bløtt, blålilla, svampaktig arrvec. Dette kan skrumpes inn ved å pensle med lapis-stift ( tror det er reseptfritt). Noen ganger må dette vevet skjæres bort i ettertid..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...