Gå til innhold

Jeg får ikke igjen forskuddsleien?

Anbefalte innlegg

Gjest Maliss
Skrevet

Hva gjør jeg? det er snakk om 3 mnd og huseier betaler ikke tilbake.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Det er ikke lov å ta mer en en mnd forskuddsleie. Ta kontakt med jussbuss eller en advokat, det måtte vi gjøre i samma situasjon.

Gjest Maliss
Skrevet

Det er ikke lov å ta mer en en mnd forskuddsleie. Ta kontakt med jussbuss eller en advokat, det måtte vi gjøre i samma situasjon.

Ja jeg har også tenkt på advokat, men blir ikke det dyrt? Hvordan gikk dere frem? Foresten tusen takk for svar.

Gjest forbrukerrådet
Skrevet

Du snakker med forbrukerrådet. Dersom han skal holde igjen depositumet må han dokumentere at du har ødelagt eller ikke betalt leien.

Du har en kontrakt? Og pengene står på felles konto, altså han kan ikke ta dem ut uten ditt samtykke?

Gjest Maliss
Skrevet

Du snakker med forbrukerrådet. Dersom han skal holde igjen depositumet må han dokumentere at du har ødelagt eller ikke betalt leien.

Du har en kontrakt? Og pengene står på felles konto, altså han kan ikke ta dem ut uten ditt samtykke?

Det står forskuddleie på kontrakten, ikke depositum. Disse pengene har stått på utleiers konto siden januar i år. Jeg flyttet 17 mai.

Gjest Maliss
Skrevet

Ingenting er ødelagt og leien er betalt punktlig hele veien.

Gjest forbrukerrådet
Skrevet

Det står forskuddleie på kontrakten, ikke depositum. Disse pengene har stått på utleiers konto siden januar i år. Jeg flyttet 17 mai.

Hm. Da må du snakke med advokat (dyrere enn å drite i pengene..) Evnt. jussbuss (jusstudenter som hjelper folk gratis for å få praktisert det de lærer)

Jeg holder fremdeles en knapp på forbrukerrådet.

Skrevet

Anmeldt ham for underslag. Han har ikke lov til å kreve 3 måneders forskuddsleie. Dersom han har brukt disse pengene, er det underslag av dine midler.

Kontakt www.jushjelpa.no - de har egen husleiegruppe som jobber med disse spørsmålene daglig.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Ja jeg har også tenkt på advokat, men blir ikke det dyrt? Hvordan gikk dere frem? Foresten tusen takk for svar.

Vi hadde rett på fri rettshjelp, så det ble ikke så dyrt.

Men veninna mi slet mest. Jeg innstiserte på å "bo ut" forskuddsleia, fordi jeg skjønte etterhvert at huseier ikke var helt god (han tok inn narkomane som nettopp hadde kommet ut fra fengselet etc.), mens veninna mi var snill og betalte ut oppsigelsestiden. Men huseieren leide ut rommet mitt til den narkomanes venn, så da mente jeg at jeg og hadde rett på penger.

Så det ble en liten smørje som gikk bra til slutt og huseieren sliter den dag i dag med å få stabile leieboere (og nå prøver han å selge huset for 3.8 mill.).

Har tatt det som lærdom, fra nå av oppfordrer jeg alle jeg kjenner som er på flyttefot til å forlange depositumskonto, mye tryggere og greiere. Samt at man får rentene.

Skrevet

Har han noen argument for å ikke betale tilbake?

Skrevet

Sørg for å ha en skikkelig kontrakt neste gang. Tror denne er grei å bruke: http://www.dinside.no/filer_for_nedlasting/dokumenter/Boligleie.doc

Og sett deg inn i husleieloven, den står på www.lovdata.no

Det er ikke lov å ta 3 mnd. forskudd, det skal depositum, tilsvarende et antall (MAX 6!) mnd husleie. Og dette depositumet SKAL stå på en spesiell depositumskonto, i leietakers, ikke utleiers, navn. Men hvor begges signatur kreves for å heve pengene. Les i den kontrakten jeg linket til over, der står det litt om reglene rundt det, og hvordan man kunne gått fram om utleier hadde nektet å signere for å få ut pengene.

Se også http://www.dinside.no/okonomi/bolig/leie/her-er-de-ulovlige-leiegebyrene-a100524.html&f=katnav

Det står også mer, både på dinside.no og mange andre steder på nettet, bl.a. på Leieboerforeningens nettsider: http://www.lbf.no/

Lykke til, med både å få ryddet opp i dette, og ikke minst med neste leieforhold.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg hadde samme problemet og anmeldte til slutt huseieren for underslag. Da fikk jeg pengene ganske raskt, han hadde andre svin på skogen og var vel ikke helt lysten på en full etterforskning av økonomien sin.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Jeg gjorde følgende:

Send han tre regninger tett, med beløpet som han skylder deg. (behold gjerne eb kopi) På den tredje og siste regningen varsler du om inkassokrav. Daaa får han fart på seg, tro meg!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...