Gå til innhold

Jeg har MS - trenger et råd

Anbefalte innlegg

Gjest fortsatt frisk

Jeg har et spørmsål til Rolf Salvesen.

For nesten 6 år siden fikk jeg problemer med dobbeltsyn, og etter div. tester ble det konstatert at jeg mest sannsynlig hadde MS. Etter et par måneder ble øyet helt bra igjen. Det tok så ca. 3 år før jeg igjen fikk symptomer. Denne gangen ble den ene hånden så og si helt lammet. Dette gikk imidlertid også over etter etter 2-3 måneder. Siden den gang har jeg ikke hatt noen større symptomer på sykdommen. Jeg er i full jobb og spiller piano så det suser!

Jeg er nå 22 år, og tenker på å begynne på en 5-årig sivilingeniørutdannelse. Derfor spør jeg deg:

Er det kanskje litt dumt å begynne på noe slikt med tanke på at jeg muligens kan bli tvungen til å avbryte utdannelsen pga. sykdommen?

Går det på noen måte an å forutsi etter 6 år hvordan sykdommen sansynligvis vil utvikle seg videre?

Hva ville du ha gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18986-jeg-har-ms-trenger-et-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære fortsatt frisk !

Jeg ville definitivt ha begynt på sivilingeniørutdanningen (hvis det var det jeg ønsket) - jeg synes ikke du skal redusere noe på ambisjonene dine ; du er , som du selv sier, fortsatt frisk og kan godt forbli det i mange, mange år. Generelt er det som du sikkert vet henimot umulig å stille en sikker prognose hos den enkelte pasient med MS, men det er likevel klart at det er et veldig godt tegn at du har hatt sykdomme så lenge som seks år uten at den har vist større og styggere tegn til aktivitet.

Dessuten er det vel ikke sikkert at sivilingeniøryrket er noe dumt valg selv om du skulle være så uheldig å få nedsatt førlighet om en del år ?

En god venn av meg har MS (han hadde det da jeg ble kjent med han), og selv om han gradvis har blitt dårligere har det gått svært langsomt. Faktisk kan jeg ikke si at jeg har sett noen stor forandring i hans funksjonsnivå de 10 årene jeg har kjent han. Han har på tross av plagene utrolig nok mer pågangsmot enn mange andre jeg kjenner !

-Lykke til !

• 1 måned senere...

Dette var jo ikke et nytt innlegg, men jeg så det først nå! Gå igang med det du helst vil. IKKE la noe du ikke vet om i det hele tatt kommer hindre deg!!! Gå inn og les hva mine refleksjoner om nettopp dette er på hjemmesiden min: http://home.no.net/ullarode/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...