Gå til innhold

Må det forbli en hobby?

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg vil jeg vil!
Skrevet

Å studere var så trygt og greit.Drive med det som intresserte meg, og studielån som dumpet inn på konto hver måned. Men nå er det ut å stå på egne ben. Jeg har jobbet litt en stund for å tjene litt penger, men jeg har et stort ønske om å jobbe som boligstylist (har utdannelse innen design)

Drømmer om å starte for meg selv, men hvordan skal jeg tøre det? Hvordan går det med regninger og studielån hvis jeg ikke får oppdrag? Foreldrene mine har alltid vært redd for at jeg skulle ønske å bli kunstner, og moren min har hintet frampå at jeg bør gå for noe trygt. Men jeg elsker å skape! Har ikke fått tid til det pga jobbingen. Vurderer å ta en deltidsstilling, og så prøve meg. Jeg er ikke ute etter rikdom, men jeg trenger noe meningsfullt og gjøre, og utvikle meg. Så må jeg jo ha noe å leve av også. Skulle hatt en rik onkel i amerika..........drømme drømme...............

Skrevet

Skal du satse bør du gjøre det 100% og ikke deltid.

Klart det kan gå! Det kommer vel mest an på hvor flink du er og om du tør!

Man dør ikke av og prøve, og man kommer seg på bena igjen hvis noe skulle gå galt.

Good luck...Hva du enn gjør!

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Jeg er på en måte enig med Idefix om at man bør satse 100% med en gang, MEN vet også at det tar tid å bygge opp en kundemasse og godt renomè. Trapp ned til 80% stilling om du har mulighet til det. Bruk ALL fritid på markedsføring, befaringer og oppbygging av kundekrets. Det tar tid. Evt. kan du satse 100% på en trygg måte ved å søke permisjon fra den jobben du har i dag. Jeg fikk permisjon i 6 mnd da jeg skulle prøve meg på egenhånd. Da er det ikke så skummelt i og med at man har noe å gå tilbake til hvis det ikke skulle fungere.

Ikke la det forbli en hobby! Prøv! Funker det så er det knall, funker det ikke, ja, så har du lært en hel masse i prossessen! Bare husk at det tar laaaang tid å etablere seg.

Lykke til!!

Gjest nettopp etablert
Skrevet

Meld deg for Aetat! De kan melde deg på etablererkurs. Har du hatt arbeidsinntekt de siste årene slik at du kan søke om dagpenger, bør du gjøre det. De kan gi deg dagpenger under oppstart i tilsammen inntil 9 måneder (du må søke spesifikt om det).

Du finner også mye informasjon om å starte selv på www.bedin.no og www.etablerer.no.

Søk også etter informasjon om Etablerersentrene.

Du bør beregne å ha en liten jobb utenom sånn i starten, så du ihvertfall har en inntekt til å betjene utgiftene med. Titt også på www.invanor.no, Innovasjon Norge og se om du kan søke støtte til oppstart derfra.

Myndighetene har lagt svært lite til rette for at folk skal kunne starte selv, så regn med mye jobb! Er midt i startfasen selv, så jeg vet hva det vil si å satse! Jeg har startet i en bransje som Innovasjon Norge regner som konkurranseutsatt (enda jeg ikke har konkurrenter og er den eneste i mitt slag her i landet, forstå det den som kan!) og derfor ga de meg avslag på søknaden om pengestøtte.

Dersom du er kvinne, undersøk om det er et næringsnettverk for kvinner der du bor. Disse kan være nyttige hjelpere, man kan søke om lån til en rimelig rente gjennom dem. Du finner mer info på disse sidene:

http://www.damene.no/

http://ide.idebanken.no/bibliotek/ProsjektID.asp?ProsjektID=23

Skrevet

Hei!

Jeg jobber som kunstner, og tjener etter tre år omtrent 100 000,- i året på det. Jeg bruker vanvittig mye tid, så jeg tjener lite i forhold til innsats. Sats på en deltidsjobb ved siden av, og prøv å finne noen andre som du kan jobbe sammen med. Å satse alene er tungt. Å satse sammen med noen er mye bedre.

Lykke til!

Skrevet

Skal du satse bør du gjøre det 100% og ikke deltid.

Klart det kan gå! Det kommer vel mest an på hvor flink du er og om du tør!

Man dør ikke av og prøve, og man kommer seg på bena igjen hvis noe skulle gå galt.

Good luck...Hva du enn gjør!

Er ikke enig om at det må være full satsning med en gang. En deltidsjobb gir deg en økonomisk trygghet som gjør at du kan jobbe deg opp. For det tar tid! Men sørg for at deltidsjobben er lite krevende. Butikkjobb eller noe. Ikke noe du tar med deg hjem og som tar mye energi utover den tiden du faktisk er på jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...