Gå til innhold

nhd og andre ang. medisin for angst.


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

kan man bruke ssri preparater for angst?

Lurer litt pga at jeg fikk cipramil mot depresjon, men tror nok mere det hele bunner i angst.( er deprimert også)

Reagerte veldig sterkt på medisinene, fikk sterke angstsmerter, hele kroppet dirret,ble apatisk og fikk problemer med å sove.

Kan det være at jeg i det hele tatt ikke skulle ha disse medisinene eller vil dette gi seg etter hvert?

Kanskje jeg skulle begynt med mindre dose?(begynte med en tablett daglig)

Leste et tidligere innlegg der det stod at hvis man hadde en spesiell lidelse skulle en ikke ha ssri preparater, i så fall hvilke lidelser dreier dette seg om?

har vært utredet for forskjellige ting tidligere og jeg får hele tiden høre det er psykisk, kan man få problemer med øynene?(dirring,skjelving ømfintelig for lys)

Håper noen kan gi meg et svar på dette fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Du burde prøve Buspar som er en angst medisin nesten uten bivirkninger og den er fin å kombinere med et SSRI preparat.

Takk for rådet du gav meg!!

Buspar, hvilken gruppe tilhører denne medisinen, er den vanedannende på lik linje med vival?

Er det en medisin som må tas hver dag eller som man kan ta etter behov?

Håper du kan svare meg på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

SSRIer er utmerket medisin for angst. Det er lurt å begynne med en mindre dose når en har angst. Angstpasienter opplever lettere bivirkninger enn andre.

Jeg vil derfor råde degbtil å bruke en halv tablett (10 mg) i en til to uker før du øker dosen til 20 mg. Bivirkningene forsvinner vanligvis etter en til to uker.

PS. Jeg ser at du har fått råd om annen medisin. Det korrekte vil nå være å prøve ut Cipramil og kun denne i flere måneder. Dersom du da ikke kommer til målet, kan det være fornuftig å legge til f.eks. Buspar som må tas regelmessig og ikke ved behov.DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

SSRIer er utmerket medisin for angst. Det er lurt å begynne med en mindre dose når en har angst. Angstpasienter opplever lettere bivirkninger enn andre.

Jeg vil derfor råde degbtil å bruke en halv tablett (10 mg) i en til to uker før du øker dosen til 20 mg. Bivirkningene forsvinner vanligvis etter en til to uker.

PS. Jeg ser at du har fått råd om annen medisin. Det korrekte vil nå være å prøve ut Cipramil og kun denne i flere måneder. Dersom du da ikke kommer til målet, kan det være fornuftig å legge til f.eks. Buspar som må tas regelmessig og ikke ved behov.DS.

Takk for godt svar NHD.

lurer på om du kunne tatt deg tid til å svare på dette med øyeproblemene i tilegg.

Jeg er veldig stressa hele tiden, i søvne også.

Virker som alt innvendig går for fort,disse synsforstyrrelsene er akkurat som når man ser på en dataskjerm eller mer kanskje vibrerer.

Har hatt det i mange år, men det siste året har det blitt værre.

Har som sagt blitt utredet for fysisk sykdom og vært hos øyenlege og de sier det samme alle sammen det psykisk.

Kan dette ha sammenheng med at jeg er så stressa og har angst?

jeg har ikke angst hele tiden, men øyeproblemene er konstante uansett.

Så et innlegg tidligere her der en med depresjon hadde noe som het versus, har du hørt om noe sånt?

Blir veldig takknemlig hvis du tar deg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for godt svar NHD.

lurer på om du kunne tatt deg tid til å svare på dette med øyeproblemene i tilegg.

Jeg er veldig stressa hele tiden, i søvne også.

Virker som alt innvendig går for fort,disse synsforstyrrelsene er akkurat som når man ser på en dataskjerm eller mer kanskje vibrerer.

Har hatt det i mange år, men det siste året har det blitt værre.

Har som sagt blitt utredet for fysisk sykdom og vært hos øyenlege og de sier det samme alle sammen det psykisk.

Kan dette ha sammenheng med at jeg er så stressa og har angst?

jeg har ikke angst hele tiden, men øyeproblemene er konstante uansett.

Så et innlegg tidligere her der en med depresjon hadde noe som het versus, har du hørt om noe sånt?

Blir veldig takknemlig hvis du tar deg tid til å svare.

Det er godt mulig at øyeproblemene skyldes angst. Men helt sikker skjønner du sikkert at jeg ikke kan være.

Det vile ta 2-3 uker før virkningen melder seg. Maks virkning vil komme rundt 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...