Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er en dame på 25 år.De siste årene har jeg slitt med depresjon,det toppet seg da jeg fikk min lille datter.begynte da me cipralex 10mg som jeg har gått på i 1 år med kjempegod virking.Har nå trappet ned me cipralexen.sliter en del igjen,spesielt rett før mensen.har ikke lyst å begynne på cipralex igjen,og lurer på om det er noe alternativt jeg kan prøve??, som også kan brukes under graviditet?.Jeg har lavt stoffskifte(tar levaxin daglig 150 mikrogram) kan dette ha noen sammenheng med depresjon.mvh Emilie

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189911-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

For det første bør Thyroxin-dosen doseres slik at du har et stoffskifte i øvre normalområde. Dvs T4-verdier opp mot 20 og TSH ca 0.5-1.5. Snakk med legen om dette. samtaleterapie bør alltid vurderes. Ingen av SSRI-preparatene ( lykkepillene) er helt sikre i svangerskap, man velger ofte å bruke fordi en deprimert gravid mor kanskje er mer skadelig... Det finnes urtepreparater; Johannes-urt; virkningsfullt, trolig ganske likr SSRI. Sies å ha færee bivirkninger. Heller ikke dette er helt sikkert i svangerskapet. Du bør innta mye omega-3; kjøp de som er beregnet på kvinner. Kan også hjelpe mot depresjon. Noen har effekt av krom-tabletter; tar bort søthunger og demper blod-sukkersvingninger som noen har problem med ved PMS. Spis sunt; skul litt til Linderg-diettene; dvs lite sukker. Sov regelmessig. Alkohol bedrer depresjon angst "der-og-da", men gjør det værre påfølgende dager. partneren din må få forståelse for at du har grunn til å vre sliten, han må hjelpe deg å ta bort evt. "prestasjonsangst" som gjør ting enda vanskeligere for deg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189911-depresjon/#findComment-1312785
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...