Gå til innhold

Å dra på badestrand alene

Anbefalte innlegg

Gjest det gjør jeg stadig vekk
Skrevet

Mange gjør det, og nyt å kos deg alene, du! Ta med deg håndkle, lesestoff og rikelig med drikke og solkrem.

Bare et lite praktisk problem: Skal du bade, må du be de som sitter i nærheten å passe på veska di. Med mindre du tar med deg kun minimum, oppi en sånn vannfast liten beholder som du kan feste til foten eller armen din.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

4

• muriel

2

• astridny

1

• Prozak

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vet ingenting om ditt og dine barns liv eller hvem du er, men som pedagogisk leder i barnehage så må jeg innrømme at jeg rynker litt på nesa når jeg leser du har tenkt å levere barn i barnehagen for å dra på stranda selv... MANGE foreldre skjønner ikke at barna har like mye behov for ferie som foreldre. Det å gå i barnehage kan være ganske stressfullt og slitsomt med lange dager, og noen dager ekstra sammen med mamma tror jeg er godt for barna.

Dømmer ikke deg altså, sier dette på generelt grunnlag. Som jeg begynte med å skrive, jeg kjenner ikke deg eller livet ditt...

Ja, herreguuuuud, så grusomt. Håper endelig hun slår fra seg den forferdelige ideen, som jo faktisk grenser opp mot omsorgssvikt.

Det dreier seg jo tross alt om opp til TO-TRE dager, og i tillegg er hun frekk nok til å glede seg til de dagene hun skal ha på stranda med ungene først.

Pføy!

Skrevet

Heisan! Skjønner at det kan virke som unødvendig luksus at barna er i barnehagen og mamma soler seg - MEN jeg har ikke dårlig samvittighet for det :-)

Barna mine er 6 år, 4 år og 15 mnd. Har vært hjemme i nesten halvannet år, og da har de to eldste hatt 60% barnehage. Nå skal 4-åringen ha 4 uker ferie, 6 åringen ha 5 uker (han skal ha SFO to dager i uka fra 8. august og det gleder han seg til) og minstemor skal begynne forsiktig tilvenning til barnehage om fire uker.

Når skolen starter 17. august kommer jeg til å ha to uker med to dager hver uke der ungene er i barnehage/skole - og de FIRE dagene har jeg tenkt å ha for meg selv. Tror faktisk ikke jeg har hatt én eneste sole/badedag for meg selv etter jeg fikk barn, med unntak av en sydentur for 2,5 år siden.

Når fire uker ferie er over, tror jeg faktisk både mamma og storesøster på fire er klar for noen barnahagedager. Og hver tirsdag og onsdag er de hjemme med meg.

Gleder meg til august jeg!

Men først gleder jeg meg til sommerferie med hele familien, med fjellturer og være på stølen og bade og sole oss - ja, være sammen alle fem :-)

God sommer!

Kos deg du og nyyyt det! Det er deg vel fortjent! :o)

Hos oss er det også deilig når bhg og sfo starter på igjen 1. august, da er ungene mettet på ferie og klare for kompiser og vanlig hverdag igjen! Og mor også... :o)

Gjest prust
Skrevet

Kos deg du og nyyyt det! Det er deg vel fortjent! :o)

Hos oss er det også deilig når bhg og sfo starter på igjen 1. august, da er ungene mettet på ferie og klare for kompiser og vanlig hverdag igjen! Og mor også... :o)

Takk for det! Ha en god sommer :-)

Gjest Kulla Gulla
Skrevet

Jeg dro avgårde en søndag for noen uker siden, og tenkte at det var kanskje litt teit, ville se litt trist og ensomt ut for andre kanskje? Jeg hade med bok og musikk og røyk og telefon, alt for å virke "opptatt". Da jeg kom dit (stort område) var den gressplenen jeg hadde tenkt meg ut FULL av folk som solte seg alene. Ca. 80% av de som var der. Jeg var så fornøyd. Barnefamiliene holdt tydeligvis til litt lenger borte, og ungdomsgjengene hadde sitt eget sted. det var så stille og behagelig!

Skrevet

Ja, herreguuuuud, så grusomt. Håper endelig hun slår fra seg den forferdelige ideen, som jo faktisk grenser opp mot omsorgssvikt.

Det dreier seg jo tross alt om opp til TO-TRE dager, og i tillegg er hun frekk nok til å glede seg til de dagene hun skal ha på stranda med ungene først.

Pføy!

Ja, det er sikkert bare prusts barn som ikke har ferie mot slutten av august. Foreldre blir stadig mer egoistiske.

fei1365380229
Skrevet

Jeg vet ingenting om ditt og dine barns liv eller hvem du er, men som pedagogisk leder i barnehage så må jeg innrømme at jeg rynker litt på nesa når jeg leser du har tenkt å levere barn i barnehagen for å dra på stranda selv... MANGE foreldre skjønner ikke at barna har like mye behov for ferie som foreldre. Det å gå i barnehage kan være ganske stressfullt og slitsomt med lange dager, og noen dager ekstra sammen med mamma tror jeg er godt for barna.

Dømmer ikke deg altså, sier dette på generelt grunnlag. Som jeg begynte med å skrive, jeg kjenner ikke deg eller livet ditt...

Så idiotisk utsagn. En ped.leder i en barnehage er vel ikke til for å gi foreldrene dårlig samvittighet.

Selv har jeg brukt barnehagen korte dager (lærer) selvom jeg har hatt ferie. De har hatt en 4-5 uker ferie + korte dager om sommeren. Ikke søren om jeg har dårlig samvittighet, barna ville i barnehagen og jeg betalte.

Skrevet

Jaggu er jeg glad de fleste ped.ledere ikke tenker som det.

Mange barn har mye utbytte av å være i barnehagen også om foreldrene har fri, fordi der har de noen å leke med, og der koser de seg.

Såklart skal de har ferie også, men om en har fridager av og til hvor en gjør ting uten barn, så er det ingen grunn til å gi dårlig samvittighet for det! Det kan hende barna har det mye morsommeren i barnehagen hvor de kan leke med andre istedenfor å kjede seg hjemme hvor det ikke er noen andre.

En del barn liker faktisk å leke med andre barn, og ikke bare sysle rundt med voksenpersoner hele dagen.

Ja, jeg ble provosert av det svaret du ga prust. Syns ikke hun trenger å ha dårlig samvittighet om hun går på stranda og barna er i barnehagen.

Skrevet

Selvfølgelig kan du det! Noe av det jeg gleder meg mest til i sommer er å få et par-tre dager helt for meg selv i august, når barnehagen og skolen har startet og før jeg har begynt å jobbe (skal begynne 1. september)! Da skal jeg på stranda og bare slappe av og sloe meg og bade - uten unger rundt meg som jeg må passe!

Men jeg gleder meg jo til strand-dager med ungene og da :-)

SYns ikke du trenger å ha dårlig samvittighet, prust.

Barna liker jo å leke med andre i barnehagen også. Jeg skjønner ikke at en ped.leder kommer med et sånt svar til deg.

Tror de færreste barnehageansatte tenker som denne ped.lederen.

Gjest prust
Skrevet

Mange barn har mye utbytte av å være i barnehagen også om foreldrene har fri, fordi der har de noen å leke med, og der koser de seg.

Såklart skal de har ferie også, men om en har fridager av og til hvor en gjør ting uten barn, så er det ingen grunn til å gi dårlig samvittighet for det! Det kan hende barna har det mye morsommeren i barnehagen hvor de kan leke med andre istedenfor å kjede seg hjemme hvor det ikke er noen andre.

En del barn liker faktisk å leke med andre barn, og ikke bare sysle rundt med voksenpersoner hele dagen.

Ja, jeg ble provosert av det svaret du ga prust. Syns ikke hun trenger å ha dårlig samvittighet om hun går på stranda og barna er i barnehagen.

Takk for det! Hun/han klarte ikke åprovosere meg, men jeg ble jo litt småirritert!

Gjest prust
Skrevet

Så idiotisk utsagn. En ped.leder i en barnehage er vel ikke til for å gi foreldrene dårlig samvittighet.

Selv har jeg brukt barnehagen korte dager (lærer) selvom jeg har hatt ferie. De har hatt en 4-5 uker ferie + korte dager om sommeren. Ikke søren om jeg har dårlig samvittighet, barna ville i barnehagen og jeg betalte.

Ja, ungene pleier å glede seg til barnehagen etter en måneds ferie, og det er jo bare bra det!

Nei mine få "egodager" vil jeg ha i fred :-)

Gjest prust
Skrevet

Pføy!

Ja, kanskje det blir bekymringsmelding på meg???? Neida, skal ikke spøke med sånt!

serendipity
Skrevet

Du har voksne barn og tør ikke dra på badestranden alene??? Eh... Her var det noe som ikke stemmer..

Gjest ped. leder
Skrevet

Skrev jo at jeg uttalte meg på generelt grunnlag og på bakgrunn av erfaringer. Understreket at hun IKKE måtte ta det personlig!

Dere ville blitt overrasket over hvordan mange foreldre tenker, DET er ganske provoserende. Jeg et lite barn på avdelingen min som kommer som et av de første om morgenen og blir hentet sist og har kun ferie når barnehagen er stengt på røde dager og to uker om sommeren. Foreldrene derimot har ferie og koser seg. Jeg VET mange barn heller skulle ønsket å kunne være hjemme sammen med familien, og ja, kanskje tilogmed kjedet seg litt! Det er JEG som trøster barna når de er slitne halv fire og venter på at mamma eller pappa skal komme og hente dem.

Arbeidsmiljøloven sikrer foreldrenes rettigheter på jobben, men hvilke rettigheter har barna? Mange barn har mye lenger "arbeidsdag" og mindre ferie enn det foreldrene har. Og det er klart det stresser barna, og spesielt de små under 3 år.

Jeg blir så glad når jeg hører foreldre som er bevisste på å gi barna korte dager i barnehagen, og som kommer og forteller at "i morgen kommer ikke Sofie i barnehagen for da har jeg fri".

Gjest ped. leder
Skrevet

Takk for det! Hun/han klarte ikke åprovosere meg, men jeg ble jo litt småirritert!

Jeg var ikke ute etter å provosere deg... Og understreket at du IKKE måtte ta det personlig fordi jeg ikke aner noe om deg og livet ditt. Mange foreldre er utrolig ignorante overfor barnas behov. Det er hjerteskjærende å se hvilke prioriteringer noen foreldre gjør.

Skrevet

Skrev jo at jeg uttalte meg på generelt grunnlag og på bakgrunn av erfaringer. Understreket at hun IKKE måtte ta det personlig!

Dere ville blitt overrasket over hvordan mange foreldre tenker, DET er ganske provoserende. Jeg et lite barn på avdelingen min som kommer som et av de første om morgenen og blir hentet sist og har kun ferie når barnehagen er stengt på røde dager og to uker om sommeren. Foreldrene derimot har ferie og koser seg. Jeg VET mange barn heller skulle ønsket å kunne være hjemme sammen med familien, og ja, kanskje tilogmed kjedet seg litt! Det er JEG som trøster barna når de er slitne halv fire og venter på at mamma eller pappa skal komme og hente dem.

Arbeidsmiljøloven sikrer foreldrenes rettigheter på jobben, men hvilke rettigheter har barna? Mange barn har mye lenger "arbeidsdag" og mindre ferie enn det foreldrene har. Og det er klart det stresser barna, og spesielt de små under 3 år.

Jeg blir så glad når jeg hører foreldre som er bevisste på å gi barna korte dager i barnehagen, og som kommer og forteller at "i morgen kommer ikke Sofie i barnehagen for da har jeg fri".

Vi har hatt ferie nå, to uker .Kost oss og hatt det fint alle.

Så begynte barnehagen igjen, og da 6åringen min ble hentet, sa hun klart og tydelig: "Dette var den kjekkeste dagen i barnehagen!!" og var i strålende humør. Fordi hun hadde fått lekt masse med jevnaldrende igjen, og det var noe hun savnet i ferien.

Selv om vi gjorde masse masse kjekke ting, og ja, vi koste oss og slappet av og gjorde masse ferieting.

Klart barn skal ha ferie, men å synes synd på barn som ikke har masse fridager (noe som gjerne fører til mer usikkerhet når de skal i barnehagen, fordi de har så mye fri, dette gjelder spesielt for yngre barn. det husker jeg fra jeg jobbet i barnehage, jeg har mer bakgrunn for det jeg sier nå enn "bare" som forelder :) ) - det er det ingen grunn til.

Med mindre det er spesielle tilfeller eller noe sånt.

Gjest ped. leder
Skrevet

Vi har hatt ferie nå, to uker .Kost oss og hatt det fint alle.

Så begynte barnehagen igjen, og da 6åringen min ble hentet, sa hun klart og tydelig: "Dette var den kjekkeste dagen i barnehagen!!" og var i strålende humør. Fordi hun hadde fått lekt masse med jevnaldrende igjen, og det var noe hun savnet i ferien.

Selv om vi gjorde masse masse kjekke ting, og ja, vi koste oss og slappet av og gjorde masse ferieting.

Klart barn skal ha ferie, men å synes synd på barn som ikke har masse fridager (noe som gjerne fører til mer usikkerhet når de skal i barnehagen, fordi de har så mye fri, dette gjelder spesielt for yngre barn. det husker jeg fra jeg jobbet i barnehage, jeg har mer bakgrunn for det jeg sier nå enn "bare" som forelder :) ) - det er det ingen grunn til.

Med mindre det er spesielle tilfeller eller noe sånt.

Det er klart, man må finne en balansegang :-) Jeg mener at det er SPESIELT viktig at de små kanskje ikke har fulle dager fem dager i uke året rundt utenom røddager og to uker om sommeren... 6-åringene har mer behov for barnehage i forhold til sosial læring og det andre pedagogiske tilbudet som barnehager gir.

Jeg tror ikke en fridag i ny og ne nødvendigvis skaper usikkerhet. Stadige lange perioder hvor barn er borte derimot kan gjøre det. De vil også muligens ha litt vanskelig for å få tilhørighet i gruppa.

Det er fint det er mange meninger om dette, og jeg har min. Jeg mener at det er lite ideelt at samfunnet har blitt slik at mange ettåringer begynner i fulltidsbarnehage. Jeg syns også det er synd at barnas rettigheter i forhold til ferie har blitt tatt bort. Før var det pålagt med 4 uker sommerferie for barna (men da mener jeg selvfølgelig at det i visse tilfeller må utøves skjønn i forhold til livssituasjonen til barnet og familien).

Skrevet

Ja, kanskje det blir bekymringsmelding på meg???? Neida, skal ikke spøke med sånt!

Ja, du kan såvisst være glad at jeg ikke vet hva du heter IRL, du skrekkelige egoist av en latsabb!

*skuler*

Skrevet

Som ped. leder så rynker du på nesa - hva sier du som forelder?

Gjest ped. leder
Skrevet

Som ped. leder så rynker du på nesa - hva sier du som forelder?

Som forelder sier jeg det samme. Når jeg har fri vil jeg kose meg sammen med barnet mitt :-) Og ikke minst, gi barnet mitt mulighet til å kose seg sammen med meg/oss. Jeg opplever det ikke som noe problem at barnet mitt kjeder seg hjemme, men det kan være fordi vi er mye ute, treffer andre med barn og rett og slett bruker tid på han. Han går i barnehage hver dag som vi jobber, og noen dager gleder han seg mens andre er han litt tregere å få i gang. Som forelder har jeg forpliktelser overfor barnet mitt, en av dem er å prioritere tid til ham.

Noen dager i året får han også fri når han besøker bestemor og bestefar. Disse fridagene setter han også stor pris på, og vi foreldre er glad han får fri fra barnehagen og tid sammen med familien. en vinn-vinn situasjon.

Andre foreldre må gjerne ta seg en fridag i ny og ne hvis man trenger det for å hente seg inn... Men kanskje barnet deres også trenger en fridag i ny og ne?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...