Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har lyst rødt hår, og når jeg er i solen bare en liten stund uten solkrem blir jeg rosa, og det blir ikke brunt etterpå. Dersom jeg bruker solkrem (faktor 16) ender jeg bare opp med fregner og ingen brunfarge, kanskje litt rødlig farge under. Er det ingenting jeg kan gjøre for å få brun hud?

Jeg er 20 år nå, men når jeg var mindre, 6-7 år og yngre, ble jeg alltid brun om sommeren. I 8-9 årsalderen fikk jeg litt fregner på armene, og siden det har jeg knapt turt å gå i t-skjorte ute fordi jeg syns det er så flaut. Dette er et stort problem for meg om sommeren, da jeg for det første ikke vil kle av meg blant andre fordi jeg er så bleik, og for det andre ikke vil sole meg fordi jeg bare får fregner oppå den bleike huden. Det er ganske kjedelig om sommeren når alle er ute å soler og bader seg, og jeg bare sitter nede i kjelleren og gjemmer meg.

Det fører også til at jeg blir deprimert store deler av sommeren.

Er det noe jeg gjør feil, eller må jeg bare leve med dette problemet resten av livet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189919-r%C3%B8dt-h%C3%A5r-og-soling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du kan fjerne fregner med laser, Kontakt feks Hudklinikken i Oslo. Jeg har fjernet mange fregner fra ansiktet mitt. Ang. det å bli brun, har jeg nok selv akseptert at jeg aldri får jevn brunfarge i ansiktet. Selvbruning funker kjempebra, spesielt etter at fregnene ble borte.

Conan

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er nok ikke noe du gjør feil, men du har det vi kaller hudtype 1, en hudtype som lett blir brent og som ikke pigmenterer noe særlig. Denne hudtypen må ta spesielle hensyn i solen, fordi man så lett blir brent, og solfaktorkrem med høy faktor er en nødvendighet.

Det er jo trist at kombinasjonen høy faktor og blek hud hemmer deg om sommeren, men føler du det slik, så er det slik for deg. Du kunne da forsøke med kombinasjonen solfaktorkrem/selvbruningskrem, som er en solfaktorkrem som inneholder DHA (dihydroxyaceton). Denne er helt ufarlig, og gir huden en brun tone i tillegg til solbeskyttelse. Apotek eller parfymeri vil kunne hjelpe deg.

Jeg håper jo på sikt at du vil bli stolt over å være rødlig og blek. Jeg synes det er flott ( denne hudtypen er mer og mer vanlig i motebildet); ikke minst at det finnes så mange hudtyper. Da blir det jo mer spennende å leve..?

Vennlig hilsen

Gjest også rødhåret og hvithudet

Jeg går i shorts og t-skjorte når det er varmt, og blir etterhvert ikke lenger brent på ben og armer. Men det er ingen vits i å prøve å bli brun på mage/bryst når man har slik hudtype . Jeg bader uten å bli brent, men prøver aldri å legge meg i solen annet enn noen minutter.

Synes ikke det hjelper å bruke solfaktor - bedre å begrense solingen.

Armene mine ser nesten brune ut - men det er bare utallige fregner med litt rød-brun hud i mellom...*s*

• 4 uker senere...

Annonse

Tanya1365380060

Bruk selvbruningskrem, eller aller helst airbrush (holder lengst). Jeg har egentlig rødbrunt hår (ikke akkurat nå), og blir brun men det tar SÅ lang tid...så airbrusher heller i mellomtiden, og blir kjempebrun av det!

Dra til en hudpleie salong og prøv. Ikke noe vits å være deppa, for dette problemet løses lett :)

Og om to år ca, så slippes det et implantat på markedet som hudlegen plasserer under huden. Dette øker pigmentasjonen, og har vist seg å ha spesiell effekt på hudtype I-II. Man blir brun i huden og tåler sol bedre. Blir dermed brunere i solen også. Sjekk ut epitan.com.

Så et par år til klarer du deg fint med selvbruner, før du kan ty til en mer permanent løsning. Alt ordner seg vettu;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...