Gå til innhold

Noen som vet hvor jeg finner regler om voksenadopsjon


Gjest liljekonvallen

Anbefalte innlegg

Gjest liljekonvallen

Fikk lite respons hos adopsjonforumet så jeg prøver meg her. Er det noen alderskriterier som ligger til grunn for å bli adoptert som voksen

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest voksenadoptert

Man må være over 18, det er det eneste. Dessuten må alle parte gi sitt skriftlige samtykke, og dokumentere på den måten at den som adopterer har vært omsorgsperson for den adopterte mesteparten av livet.

Enkel sak egentlig. Bare å søke fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liljekonvallen

Man må være over 18, det er det eneste. Dessuten må alle parte gi sitt skriftlige samtykke, og dokumentere på den måten at den som adopterer har vært omsorgsperson for den adopterte mesteparten av livet.

Enkel sak egentlig. Bare å søke fylkesmannen.

takk for svar:) Men er det virkelig slik med voksenadopsjon at det ikke er noen alderskriterier som skal stilles. Hvis en person har vært omsorgsperson for meg hele livet, men er yngre enn meg (feks en veninne). Kan da en adopsjon la seg gjennomføre? Og blir ikke det litt dumt? At jeg da skal stå oppført som datter til en som er yngre enn meg?

Eller tenker man på voksenadopsjon på en helt annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) Men er det virkelig slik med voksenadopsjon at det ikke er noen alderskriterier som skal stilles. Hvis en person har vært omsorgsperson for meg hele livet, men er yngre enn meg (feks en veninne). Kan da en adopsjon la seg gjennomføre? Og blir ikke det litt dumt? At jeg da skal stå oppført som datter til en som er yngre enn meg?

Eller tenker man på voksenadopsjon på en helt annen måte?

Hvorfor har voksne behov for å bli adoptert?

For en absurd regel! Er man voksen, trenger man da ikke nye foreldre! Hvis det er pga arv, så får heller den som skal adoptere skrive testamente.

Trenger man ekstra omsorg som voksen, kan man fint få det uten gyldige papirer på at man er mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barne og familidepartementet:

"Den/de som skal adoptere en voksen, må ha oppfostret vedkommende, hvis det ikke foreligger «annen særlig grunn» til adopsjonen, jf lovens § 2. Adopsjon forutsetter i disse tilfellene å befeste et allerede etablert familieforhold. En stebarnsadopsjon er et eksempel på en adopsjon som kan gjennomføres etter at barnet er blitt voksent. Det samme gjelder også adopsjon av et tidligere fosterbarn og adopsjon etter at adoptanten har fått overført foreldreansvaret etter barneloven § 36. Fylkesmannen gir bevilling i saker om voksenadopsjon."

Hvorfor skulle noen ville bli adoptert av en venninne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liljekonvallen

Barne og familidepartementet:

"Den/de som skal adoptere en voksen, må ha oppfostret vedkommende, hvis det ikke foreligger «annen særlig grunn» til adopsjonen, jf lovens § 2. Adopsjon forutsetter i disse tilfellene å befeste et allerede etablert familieforhold. En stebarnsadopsjon er et eksempel på en adopsjon som kan gjennomføres etter at barnet er blitt voksent. Det samme gjelder også adopsjon av et tidligere fosterbarn og adopsjon etter at adoptanten har fått overført foreldreansvaret etter barneloven § 36. Fylkesmannen gir bevilling i saker om voksenadopsjon."

Hvorfor skulle noen ville bli adoptert av en venninne?

hvorfor skulle noen ønske å bli adoptert av en veninne?

Det var et spørsmål og hva som går ann og ikke når det gjelder den slags type adopsjon. Jeg lurte på om det var noen regler i det hele tatt. Så hvis jeg var virkelig sprø og hadde en like sprø veninne så kunne vi da adoptert hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glaice

Kjenner ei på 24 som ønsker å bli adoptert av det siste fosterhjemparet hun bodde hos.

Det var ikke så enkelt, for det første måtte dette paret gjennom grundige legesjekker. Måtte være sikre på at ikke adopsjonen i først omgang skulle gjennomføres pga arv, og at ikke dette var noe fosterbarnet hadde lurt dem til å gjøre for henne av økonomiske baktanker....

Måtte også ha bodd hos fosterforeldrene i et vist antall år under oppveksten.

Ikke så enkelt å få til en adopsjon sånn uten videre.

-har ikke hørt hvordan det gikk for dem enda, søknaden var til behandling sist jeg pratet med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest voksenadoptert

takk for svar:) Men er det virkelig slik med voksenadopsjon at det ikke er noen alderskriterier som skal stilles. Hvis en person har vært omsorgsperson for meg hele livet, men er yngre enn meg (feks en veninne). Kan da en adopsjon la seg gjennomføre? Og blir ikke det litt dumt? At jeg da skal stå oppført som datter til en som er yngre enn meg?

Eller tenker man på voksenadopsjon på en helt annen måte?

At en yngre venninde av deg skulle ha vært omsorgsperson for deg er søkt. Og det vil neppe gå igjennom.

Her er det snakk om voksne mennesker som har fungert som foreldre for deg, og kan "bevise" det. Enten med felles adresse igjennom alle år, mottatt barnetrygd for deg, godkjenning fra biologisk foreldre, eller andre ting.

Det vanligste i slike saker er at stefar/stemor gjennom mange år adopterer stebarnet som da er blitt voksen, fordi bege parter ønsker det. Og fordi de da ikke trenger biologisk forelders tillatelse. Årsakene kan være alt fra følelsesmessig til praktisk (arv etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest voksenadoptert

Hvorfor har voksne behov for å bli adoptert?

For en absurd regel! Er man voksen, trenger man da ikke nye foreldre! Hvis det er pga arv, så får heller den som skal adoptere skrive testamente.

Trenger man ekstra omsorg som voksen, kan man fint få det uten gyldige papirer på at man er mor og barn.

Du vil bli overrasket over hvor mye rart som florerer i bygder og familier rundt omkring, på bakgrunn av slike "juridiske bagateller".

Omsorg er kort og godt ikke nok av og til. I mitt tilfelle måtte det statueres et eksempel for at jeg endelig skulle slippe stempelet som " den ungen hu har fra før". Og få en skikkelig godkjennelse fra min (adoptiv)fars familie! Etter 18 år!!!

Nå er det ingen som TØR sladre mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...