Gå til innhold

Omregistrering/Ikke omregistrering av bil - forsikring

Anbefalte innlegg

lalala1365380457
Skrevet

Ett spørsmål her =) Har fått gamlebilen til farfar. Fikk brev fra ham om at forsikringen følger bilen (som hadde vært kjempekjekt, for det er en del tusenlapper det er snakk om, og forsikringen var gyldig helt til mai-06). Så ringte jeg forsikringselskapet, og fikk høre at om jeg omregistrerer bilen så må jeg tegne egen forsikring (som jeg hadde mistanke om).

Så til spørsmålet mitt; vil det være noen bakdeler med å ikke omregistrere bilen, slik at den fortsetter å stå i farfars navn, mens jeg er brukeren? Vil han få f.eks. dårligere skatteforhold, dyrere ettellerannet, dvs bli påvirket i negativ retning av å fortsette å ha bilen i sitt navn? Er helt grønn på dette området, hehe..

På forhånd takk! =D

Skrevet

Betyr jo ikke noe det, men skjer det noe så er det han som får svi hvis du ikke betaler for deg.

Hvis du blir tatt i en fotoboks, kjører på noe og sikker av, parkerer feil og blir tauet bort osv, så er det han som får regningen.

Med andre ord betyr ikke dette noe for han så lenge du gjør opp for deg og at det ikke skjer noe.

Men er bilen over 12(?) år (dette er endret i det siste), så koster det litt under kr. 1400 å registrere den på deg. Men har du ikke opparbeidet deg bonus så blir forsikringen høyere enn om din farfar har den forsikret.

Men er bilen gammel er det bare å forsikre den minst mulig, med andre ord uten kasko.

lalala1365380457
Skrevet

Betyr jo ikke noe det, men skjer det noe så er det han som får svi hvis du ikke betaler for deg.

Hvis du blir tatt i en fotoboks, kjører på noe og sikker av, parkerer feil og blir tauet bort osv, så er det han som får regningen.

Med andre ord betyr ikke dette noe for han så lenge du gjør opp for deg og at det ikke skjer noe.

Men er bilen over 12(?) år (dette er endret i det siste), så koster det litt under kr. 1400 å registrere den på deg. Men har du ikke opparbeidet deg bonus så blir forsikringen høyere enn om din farfar har den forsikret.

Men er bilen gammel er det bare å forsikre den minst mulig, med andre ord uten kasko.

Takk for svar =) Farfar ringte nettopp, han fikk undersøkt. Var det samme som du skrev, det eneste er at han får bøtene og slikt. Men han sa jeg fikk kjøre pent og forsiktig så skulle det gå bra ;) Kjekt!

Skrevet

Takk for svar =) Farfar ringte nettopp, han fikk undersøkt. Var det samme som du skrev, det eneste er at han får bøtene og slikt. Men han sa jeg fikk kjøre pent og forsiktig så skulle det gå bra ;) Kjekt!

Det er jo det billigste å gjøre det på den måten.

Strengt tatt er det kanskje ikke helt lovlig, men heller ikke noe du blir straffet for. Du har jo lov til å låne bilen:-)

Grattis med "ny" bil:-)

lalala1365380457
Skrevet

Det er jo det billigste å gjøre det på den måten.

Strengt tatt er det kanskje ikke helt lovlig, men heller ikke noe du blir straffet for. Du har jo lov til å låne bilen:-)

Grattis med "ny" bil:-)

takk takk =) alternativet var å registrere den på mamma for å minke forsikringen (ble sørenmeg 5700 bare for ansvar om jeg skulle forsikre den), så dette var absolutt en super løsning ;)

Gjest var i samme situasjon
Skrevet

takk takk =) alternativet var å registrere den på mamma for å minke forsikringen (ble sørenmeg 5700 bare for ansvar om jeg skulle forsikre den), så dette var absolutt en super løsning ;)

Hm...det gir deg et voldsomt ansvar, da. Hvis du kjører uforsiktig og bli innvolvert i en ulykke, så mister din farfar bonusen på sin forsikring!

Da jeg fikk bilen til min mor, måtte jeg pent føre den over på meg selv. For sikkerhets skyld.

lalala1365380457
Skrevet

Hm...det gir deg et voldsomt ansvar, da. Hvis du kjører uforsiktig og bli innvolvert i en ulykke, så mister din farfar bonusen på sin forsikring!

Da jeg fikk bilen til min mor, måtte jeg pent føre den over på meg selv. For sikkerhets skyld.

hm..ja du sier noe der..får gruble litt til ;)

Gjest ta sjansen du
Skrevet

hm..ja du sier noe der..får gruble litt til ;)

Har han kjørt skadefritt over et visst antall år, så mister han ikke bonus i det hele tatt hvis du skulle være uheldig.

Jeg hadde ikke vært i tvil, kjør på hanses forsikring du så ordner dere opp i dette neste år når hovedforfallet er.

lalala1365380457
Skrevet

Har han kjørt skadefritt over et visst antall år, så mister han ikke bonus i det hele tatt hvis du skulle være uheldig.

Jeg hadde ikke vært i tvil, kjør på hanses forsikring du så ordner dere opp i dette neste år når hovedforfallet er.

ok, takk for svar =D vært kjekkest det, hehe ;)

Skrevet

Du får svi senere hvis du ikke får tjent opp egen bonus. Det er en fordel å tjene opp bunus med en gammel bil som ikke trenger kasko, det blir mye dyrere senere...

Gjest sparer ikke noe på det da
Skrevet

Du får svi senere hvis du ikke får tjent opp egen bonus. Det er en fordel å tjene opp bunus med en gammel bil som ikke trenger kasko, det blir mye dyrere senere...

Det er snakk om ETT år

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...