Kari Nordmann Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Hei Jeg har hatt endel symptomer som min lege antar er allergi mot et eller annet (bla rødhet, stivhet og sårhet i munn og svelg, kløe i nesen og på innsiden av albuene og på overarmene). Legen antar også at allergiene primært gjelder mat, men kanskje også noen typer pollen. Jeg har derfor kuttet ut de vanlige allergifremkallende matvarene, og har deretter fått beskjed om å prøve meg fram (blodprøver viser ingenting annet enn svakt utslag på støv og midd). Jeg kvier meg nå for å få tilbake symptomene som jeg opplever som svært ubehagelige. For å gjøre min utprøving enklere lurer jeg derfor på følgende: 1. Fersk gulrot gir kløende og rennende nese, fins det andre ting jeg kan typisk kan reagere på når jeg reagerer på gulrot? 2. Tåler jeg fisk når jeg tåler pålegget Kaviar? 3. Er hjertebank en allergisk reaksjon? (jeg kan ha dette i mange timer etter å ha spist nøtter). 4. Jeg har den siste uka fått kløende utslett på armene mens jeg har syklet ute i marka, er dette pollenallergi? (det gir seg så snart jeg kommer hjem). Jeg er takknemlig for svar! Mvh Kari Nordmann 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189976-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Hei og beklager sent svar pga manglende internett-tilgang i ferien. 1. Reaksjon på fersk gulrot henger nøye semman med bjørkepollenallergi. Man kan reagere på en rekke rå frukt og grønnsaker hvis man er bjørkepollenallergiker, men det er ikke å anbefale å unngå alle disse matvarene (epler, pærer, fersken, selleri o.a.) uten at de gir sdikre symptomer. 2. De sonm tåler kaviar er ikke allergiske for fisk. 3. Hjertebank er ikke en allergisk reaksjon - nøtteallergi gir helt andre symptomer. 4. Kløende utslett er neppe uttrykk for pollenallergi med mindre man reagerer på gress eller burot og er i nærkontakt med gresset eller burotplanten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189976-allergi/#findComment-1330946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.