Gå til innhold

Meddommer

Anbefalte innlegg

Gjest irriterende
Skrevet

Er det noen her som har en ting man kan prøve å slippe unna med? Er innkalt til en sak, men jeg er på ingen måte lysten på dette... Har blitt oppnevnt til dette av min s*tans nabokjerring, og man slipper jo ikke unna vervet... Og med min jobb taper jeg MASSE penger på å dra...

lalala1365380457
Skrevet

hvis du egentlig skal på jobb den dagen så får du betaling tilsvarende jobben + ev reisegodtgjørelse.

Skrevet

Joda, man kan slippe unna om man kan bevise at det vil være til stor belastning helsemessig eller arbeidsmessig/økonomisk, mener jeg.

Jeg satt som meddommer, men slapp pga. at jeg ved å møte i saken måtte ta fri fra studier - oppunder eksamen.

Det skjedde to ganger, faktisk.

Gjest irriterende
Skrevet

hvis du egentlig skal på jobb den dagen så får du betaling tilsvarende jobben + ev reisegodtgjørelse.

Ja det er jeg klar over... Men jeg har en "oppfølgingsjobb" som gjør at det jeg ikke gjør tirsdag den ene uken, taper jeg samme dag neste uke....

Skrevet

Ja det er jeg klar over... Men jeg har en "oppfølgingsjobb" som gjør at det jeg ikke gjør tirsdag den ene uken, taper jeg samme dag neste uke....

Dermed vil det føre til en "vesentlig ulempe", og du kan ha grunnlag for å slippe.

Må søkes skriftlig, da.

lalala1365380457
Skrevet

ok. da er det litt kjedelig ja. vet ikke hvor lett det er å slippe for sånt. slapp nettopp (ringte ang det i dag) unna en sak som skal opp til høsten, viste seg at jeg har gått i samme klasse som personen på barneskolen.

Ørkenvandreren
Skrevet

Du kan jo søke fritak for akkurat denne saken? Er begrunnelsen god nok, burde det være mulig - retten har jo alltid også trukket ut to varameddommere, som kan ta din plass.

Hvis ikke du får fritak, er selvfølgelig det mest naturlige å la irritasjonen gå ut over tiltalte ifm domsavsigelsen; "Stjal sykkel, fikk 15 år i tingretten". Det tenker jeg skulle bøte på endel av irritasjonen din....

Og husk, det kunne vært verre - ref meddommerne i NOKAS-saken, f.eks.....

Skrevet

Klem ut av deg i øst og vest om at den&den type kriminalitet er da bare moro og burde vært fritatt for straff eller tvert om kvalifiserer til livsvarig evt dødsstraff. Krydre med skepsis til domstoler og en inkompetent og halvsenil dommerstand.

Skrevet

Få en legerklæring. Du får sikekrt vondt i ryggen av å sitte i ro hele dagen? Jeg måtte ha to legeerklæringer for å slippe unna en sak en gang jeg var veldig dårlig. Av noen av svarene du har fåttt virker det som om det er forskjellig praksis for hvor strenge de er på fritak.

Gjest Calóni
Skrevet

Klem ut av deg i øst og vest om at den&den type kriminalitet er da bare moro og burde vært fritatt for straff eller tvert om kvalifiserer til livsvarig evt dødsstraff. Krydre med skepsis til domstoler og en inkompetent og halvsenil dommerstand.

*humre* Everyone's guilty until proven innocent!

Skrevet

Du fikk da en forespørsel i første omgang, om du var villig eller ikke. Det har i allefall jeg fått de to eller tre periodene jeg har sittet som meddommer. Du kunne vel ganske enkelt sagt nei da?

Ellers har jeg søkt fritak fra en enkelt sak pga. skole, og det gikk i allefall greit. Nå har jeg ikke vært mer en omtrentlig en gang i året heller, så jeg synes det er litt "artig" avvekslig, jeg!

Gjest moneymoneymoney
Skrevet

Men får man ikke erstatning for tapt arbeidsfortjeneste?

Gjest prust
Skrevet

Du fikk da en forespørsel i første omgang, om du var villig eller ikke. Det har i allefall jeg fått de to eller tre periodene jeg har sittet som meddommer. Du kunne vel ganske enkelt sagt nei da?

Ellers har jeg søkt fritak fra en enkelt sak pga. skole, og det gikk i allefall greit. Nå har jeg ikke vært mer en omtrentlig en gang i året heller, så jeg synes det er litt "artig" avvekslig, jeg!

Nei, jeg fikk ikke noen forespørsel- Er lagrettmedlem i lagmannsretten. Fikk brev om at jeg stod på lista.

Hadde min første sak nå i juni. Det var faktisk veldig interessant og lærerikt!

Gjest prust
Skrevet

Søk om fritak, skriftlig, med den begrunnelsen du hadde under her et sted, om spesiell oppfølging av kunder, eller hva det var. Gjør det i god tid før rettsaken!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...