Gå til innhold

Hund i blokk, hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Vi tenker på å kjøpe hund. Men vi bor i blokk,så hvordan blir de renslige hvis vi må kjøre heis ned hver gang? Lest noe her inne om en som klagde over at hunden tisset på verandaen, så det er vel ikke noe alternativ å slippe den ut der? Hvordan skal vi forsikre oss om at vi får en hund som klarer å bo i blokk, uten å forstyrre naboer? Et annet problem er at vi er på jobb fra 10-18 begge to. Kan hunden vente så lenge? Vi har ellers masse overskudd til den, vi er mye ute på tur og regner med at den kan få en times tur både før og etter jobb, pluss lange turer i helgene.

Skrevet

Det kan gå greit, og det kan bli problematisk. Som du sikkert vet, så trener man en valp til å bli husren ved at man bærer den ut og setter den ned idet man tar den i å gjøre fra seg på gulvet. Normalt tar det ikke lang tid før de skjønner dette, men jeg ser at det kan være et problem hvis du må ut av leiligheten og ta heis ned for å komme ut.

Når det gjelder å være alene hjemme, så er 8-9 timer maks. Men det varierer veldig fra hund til hund hvor godt de takler å være alene, og i en blokk er jo dette alfa-omega. Man kan ikke ha en hund som uler hele dagen mens man er på jobb. I tillegg til at enhver hunds psyke kan være forskjellig (hjemme-alene problemer kommer av at hunden er redd og usikker når den er alene), så er det veldig viktig at man trener hunden gradvis i å være alene.

Jeg synes dere skal snakke med erfarne hundefolk om dette.

Hvis alt dette andre går greit, så er det ikke noe problem å ha hun i blokk så lenge dere er innstilt på å gå mye tur med den.

"................................."

Skrevet

Hva med å skaffe dere en litt eldre hund, som er stueren og som dere vet tåler å være alene uten å ule el.lign. (og heller ikke raserer leiligheten når den er alene).

Jeg tenker på en omplasseringshund. Det er mange hunder som omplasseres pga allergi i familien, endrede familieforhold der hund ikke lenger passer (reisevirksomhet, flytting, sykdom osv).

Skrevet

Hva med å skaffe dere en litt eldre hund, som er stueren og som dere vet tåler å være alene uten å ule el.lign. (og heller ikke raserer leiligheten når den er alene).

Jeg tenker på en omplasseringshund. Det er mange hunder som omplasseres pga allergi i familien, endrede familieforhold der hund ikke lenger passer (reisevirksomhet, flytting, sykdom osv).

Glemte å si at dersom dere har pekt dere ut en bestemt rase, så kan det oftest være bedre å gå til den relevante rasehund-klubben, fremfor omplasseringssteder. Ikke noe galt om de sistnevnte, men ofte har de div. gatemixer og færre rasehunder.

hjertebarnet
Skrevet

Hvis du vil ha en sikker måte å unngå det problemet, og samtidig gjøre en god gjerning, så kontakt Foreningen for omplassering av dyr, eller Dyrebeskyttelsen, og hør om de har en voksen hund som trenger nytt hjem.

Gjest Aimabel
Skrevet

Glemte å si at dersom dere har pekt dere ut en bestemt rase, så kan det oftest være bedre å gå til den relevante rasehund-klubben, fremfor omplasseringssteder. Ikke noe galt om de sistnevnte, men ofte har de div. gatemixer og færre rasehunder.

Tusen takk for tipset! Ja, vi har sett oss ut en rase som vi synes passer godt hos oss. Vil helst ikke ha noen kjøter, men bruktbikkje fra rasehundeklubb var en god ide.

Skrevet

Tusen takk for tipset! Ja, vi har sett oss ut en rase som vi synes passer godt hos oss. Vil helst ikke ha noen kjøter, men bruktbikkje fra rasehundeklubb var en god ide.

Det kan jo hende du kan få en omplasseringshund med stamtavle gjennom en omplasserings-forening også. Evt. gjennom finn.no - der er det hunder som gis bort eller selges. Registreringsbevis fra NKK = stamtavle (mulig det finnes andre gyldige stamtavle-papirer også).

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvis du vil ha en sikker måte å unngå det problemet, og samtidig gjøre en god gjerning, så kontakt Foreningen for omplassering av dyr, eller Dyrebeskyttelsen, og hør om de har en voksen hund som trenger nytt hjem.

Takk for tipset. Nå har vi funnet hunder for omplassering i rasehundklubben. Meldt vår interesse hos eierene og venter nå i spenning!!

• 3 uker senere...
Gjest Aimabel
Skrevet

Hei,

må bare takke for godt råd. Nå har vi fått verdens snilleste hund, gjennom rasehundklubben.

Endelig har vi hund som vi så lenge har ønsket oss. Og vi føler oss veldig heldige som har fått en så veloppdragen hund. Det ser ut til at den har funnet seg til rette her hos oss.

Heldigvis jobber jeg ikke så mye nå, så jeg har tid til å være mye hjemme hos den i begynnelsen. Hunden er veldig rolig og trygg, så jeg håper det vil gå bra for den etterhvert når den skal ligge alene hjemme.

Skrevet

Hei,

må bare takke for godt råd. Nå har vi fått verdens snilleste hund, gjennom rasehundklubben.

Endelig har vi hund som vi så lenge har ønsket oss. Og vi føler oss veldig heldige som har fått en så veloppdragen hund. Det ser ut til at den har funnet seg til rette her hos oss.

Heldigvis jobber jeg ikke så mye nå, så jeg har tid til å være mye hjemme hos den i begynnelsen. Hunden er veldig rolig og trygg, så jeg håper det vil gå bra for den etterhvert når den skal ligge alene hjemme.

Så flott! Og så hyggelig med en tilbakemelding da :-)

Håper det går seg fint til med å være alene. Vår hund klarer seg veldig fint når han må være alene, har aldri gjort noe galt (hittil i alle fall...!). Men fordi mannen min og jeg jobber til ulike tider av døgnet, så er det ikke så ofte at hunden er alene veldig mange timer. Men når det evt. skjer, så går det som sagt veldig fint. Men det er jo så forskjellig fra hund til hund hvordan de takler sånt.

Kan forresten anbefale å være med i en hundeklubb, selv om hunden allerede er veloppdragen. Mannen min er den mest aktive av oss to da, men vi er med i en hundeklubb, hvor særlig han driver og trener spor med hunden. Hunden trives utrolig godt med det, stor iver etter å "jobbe" og trene, og veldig rolig og "tilfreds" etterpå. Har godt av å få brukt både kropp, hode og nese :-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Så flott! Og så hyggelig med en tilbakemelding da :-)

Håper det går seg fint til med å være alene. Vår hund klarer seg veldig fint når han må være alene, har aldri gjort noe galt (hittil i alle fall...!). Men fordi mannen min og jeg jobber til ulike tider av døgnet, så er det ikke så ofte at hunden er alene veldig mange timer. Men når det evt. skjer, så går det som sagt veldig fint. Men det er jo så forskjellig fra hund til hund hvordan de takler sånt.

Kan forresten anbefale å være med i en hundeklubb, selv om hunden allerede er veloppdragen. Mannen min er den mest aktive av oss to da, men vi er med i en hundeklubb, hvor særlig han driver og trener spor med hunden. Hunden trives utrolig godt med det, stor iver etter å "jobbe" og trene, og veldig rolig og "tilfreds" etterpå. Har godt av å få brukt både kropp, hode og nese :-)

Vi har tenkt på å bli med i en klubb. Jeg har jo hatt hund tidligere, men jeg er veldig opptatt av å gjøre det "riktige", slik at hunden vil fortsette å være så lydig som den er oppdratt til, og at den skal føle seg trygg hos oss.Har ikke funnet så mye info om omplassering. Hunden har bjeffet litt, og jeg håper ikke den skal forstyrre naboen. Bor dere i blokk? hva gjør dere med hunden hvis den bjeffer?

Hunden er knallgod på søk, så vi vil gjerne fortsette med dette. Vi kunne godt trenge et kurs i det, og kanskje vi da ville få bedre kontakt med hunden mens den "jobber"

Skrevet

Vi har tenkt på å bli med i en klubb. Jeg har jo hatt hund tidligere, men jeg er veldig opptatt av å gjøre det "riktige", slik at hunden vil fortsette å være så lydig som den er oppdratt til, og at den skal føle seg trygg hos oss.Har ikke funnet så mye info om omplassering. Hunden har bjeffet litt, og jeg håper ikke den skal forstyrre naboen. Bor dere i blokk? hva gjør dere med hunden hvis den bjeffer?

Hunden er knallgod på søk, så vi vil gjerne fortsette med dette. Vi kunne godt trenge et kurs i det, og kanskje vi da ville få bedre kontakt med hunden mens den "jobber"

Nei, vi bor i en enebolig, ikke i blokk.

Men mye bjeffing kan dere kanskje bli kvitt om hunden a) blir tryggere på dere, og at dere er lederne i "flokken" (familien), og B) at den er mer uthvilt/aktivisert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...