Gjest Søker jobb! Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Hei, Er ganske så frustert over at jeg ikke klarer å skaffe meg jobb. Det er kjempe vanskelig! Hadde vært litt fint om dere kunne dele deres erfaringer over hvordan dere skaffet dere jobb! For meg føles det helt uvirkelig. Har nå prøvd i snart to år. Har dere noen forslag til meg hvordan jeg skal gå fram for å skaffe jobb? Jeg kan fortelle at jeg er registrert på manpower, adecco. Og har søkt mange stillinger på finn.no også. 0 Siter
Gjest Lykke til!! Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Hva med å drive oppsøkende virksomhet? Sett deg opp på vikarlister på institusjoner, sykehjem, barnehager, skoler osv. Gå innom kiosker, butikker osv med CV. Hva slags jobber er du ute etter egentlig? Og har du noen utdannelse? 0 Siter
Gjest kanskje det hjelper Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Du skriver ikke noe om du har noen utdannelse å vise til. Ta deg en runde rundt til bedriftene å forhør deg, vis deg fram på en positiv måte osv osv 0 Siter
Line Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Jeg har aldri hatt problemer med å finne jobb, ikke i det hele tatt. Det har bare vært å ta en telefon, treffe "sjefen" til en uformell prat over en kaffekopp, og beskjed om å komme på opplæringsvakt innen uka er omme. Sånn har det vært på de siste fire jobbene mine Kan hende jeg bare har flaks, og fikk foten innafor på rett tidspunkt for noen år siden Jobber forøvrig i helsevesenet. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Jeg har aldri hatt problemer med å finne jobb, ikke i det hele tatt. Det har bare vært å ta en telefon, treffe "sjefen" til en uformell prat over en kaffekopp, og beskjed om å komme på opplæringsvakt innen uka er omme. Sånn har det vært på de siste fire jobbene mine Kan hende jeg bare har flaks, og fikk foten innafor på rett tidspunkt for noen år siden Jobber forøvrig i helsevesenet. Uten relevant utdannelse er det ikke like enkelt. Jeg kunne tenke meg å bytte beite, men mangler helsefaglig utdanning. Men har en del erfaring fra mine yngre år (omsorg for psyk.utv.h.). Kunne nok fått jobb, men ikke fast i alle fall. Så jeg har blitt sittende på gjerdet... 0 Siter
Gjest BelBerg Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Vær kreativ og morsom i jobbsøknaden.. Trenger ikke på død og liv være så jævla formell.. Se fresh ut på intervjuet, og vær litt ovenpå.. "KLART JEG ER BEST I VERDEN!!!" Om du har gått arbledig i 2 år så er du enten totalt inkompetent, eller så er du alt for kresen.. Du trenger ikke bli direktør i morgen.. Men kanskje til uka? Gi gass og si til deg selv at klart jeg får denne jobben.. Om du ikke gjør det, kan du likegodt kaste søkneden. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Vær kreativ og morsom i jobbsøknaden.. Trenger ikke på død og liv være så jævla formell.. Se fresh ut på intervjuet, og vær litt ovenpå.. "KLART JEG ER BEST I VERDEN!!!" Om du har gått arbledig i 2 år så er du enten totalt inkompetent, eller så er du alt for kresen.. Du trenger ikke bli direktør i morgen.. Men kanskje til uka? Gi gass og si til deg selv at klart jeg får denne jobben.. Om du ikke gjør det, kan du likegodt kaste søkneden. -"Om du har gått arbeidsledig i 2 år så er du enten totalt inkompetent, eller så er du alt for kresen.." Nå må du gi deg! Arbeidsmarkedet er faktisk veldig tøft, ihvertfall enkelte bransjer. Jeg har ikke fått jobb innen det jeg er utdannet til, søkt på masse. Har blitt nødt til å søke butikkjobber i stedet. Jobber i en butikk nå for tiden mens jeg søker videre. Er du klar over at det er 60-100 søkere til en butikkstilling? Da trenger man ikke være inkompetent fordi man ikke får den. Det er ikke lenger sånn at man lett kan få jobb dersom man ikke er kresen. Så en vaskejobb her om dagen som krevde erfaring med offentlig renhold, med moderne maskiner. Butikkjobber krever mye erfaring og selgerevner. Synes det er veldig ubetenksomt av deg å svare på den måten. I en arbeidssøkersituasjon har man det veldig vanskelig. Det å stadig få avslag, sliter på selvfølelsen, og da stiller man muligens dårligere på neste intervju. Denne jobbsøkeren ber bare om gode råd. Men ok, vi som ikke får jobb er nok udugelige. For i vårt samfunn er det kun arbeid for de aller beste på sitt felt,og de som klarer å jobbe 200% Matcher du ikke de kravene må du finne deg i et liv på sofaen med en tur på trygdekontoret en gang i blandt. Sånn har det blitt! 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Jeg har aldri hatt problemer med å finne jobb, ikke i det hele tatt. Det har bare vært å ta en telefon, treffe "sjefen" til en uformell prat over en kaffekopp, og beskjed om å komme på opplæringsvakt innen uka er omme. Sånn har det vært på de siste fire jobbene mine Kan hende jeg bare har flaks, og fikk foten innafor på rett tidspunkt for noen år siden Jobber forøvrig i helsevesenet. Du har vært heldig. Og kanskje lur som valgte en utdannelse der du kan skli rett inn i en jobb etter endt utdannelse. Jeg har ikke fått jobb jeg er utdannet for, og må jobbe i butikk. Der tjener jeg så lite at det er vanskelig å få betalt studielån. Trygdede folk har bedre inntekt enn meg akkurat nå. Det er ikke fordi jeg er elendig, men fordi det finnes få jobber innen mitt område. Når de først dukker opp er det mange om beinet 0 Siter
Gjest tull og tøys Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Vær kreativ og morsom i jobbsøknaden.. Trenger ikke på død og liv være så jævla formell.. Se fresh ut på intervjuet, og vær litt ovenpå.. "KLART JEG ER BEST I VERDEN!!!" Om du har gått arbledig i 2 år så er du enten totalt inkompetent, eller så er du alt for kresen.. Du trenger ikke bli direktør i morgen.. Men kanskje til uka? Gi gass og si til deg selv at klart jeg får denne jobben.. Om du ikke gjør det, kan du likegodt kaste søkneden. "Om du har gått arbledig i 2 år så er du enten totalt inkompetent, eller så er du alt for kresen.. Du trenger ikke bli direktør i morgen.. Men kanskje til uka?" Typisk holdning av en person som ikke har hatt problemer med å få jobb. Kanskje av hell, kanskje av dyktighet, eller noe midt i mellom. Gikk selv arbeidsledig i 1,5 år. Høyt utdannet og ferdig i en periode da så godt som alle bedrifter i min bransje kuttet ned. Tusenvis av ansatte måtte gå. Nesten ingen ansatte nye. De få som ansatte kunne velge og vrake i erfarne folk. Hvordan pokker får man jobb da? Søkte på alle andre jobber også, inkludert barnehager, nattevakter, omsorgsboliger, lærer osv osv. Overalt i landet. Men jeg var overkvalifisert og ingen ville gi meg en slik jobb heller. Hvorfor tror så mange at høyt utdannede ikke VIL ta jobber som ikke krever utdannelse? Det er de som ansetter som ikke vil ha en person de skjønner egentlig ikke vil ha jobben og som kommer til å stikke så fort noe bedre dukker opp. 0 Siter
Gjest westlifes Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 "Om du har gått arbledig i 2 år så er du enten totalt inkompetent, eller så er du alt for kresen.. Du trenger ikke bli direktør i morgen.. Men kanskje til uka?" Typisk holdning av en person som ikke har hatt problemer med å få jobb. Kanskje av hell, kanskje av dyktighet, eller noe midt i mellom. Gikk selv arbeidsledig i 1,5 år. Høyt utdannet og ferdig i en periode da så godt som alle bedrifter i min bransje kuttet ned. Tusenvis av ansatte måtte gå. Nesten ingen ansatte nye. De få som ansatte kunne velge og vrake i erfarne folk. Hvordan pokker får man jobb da? Søkte på alle andre jobber også, inkludert barnehager, nattevakter, omsorgsboliger, lærer osv osv. Overalt i landet. Men jeg var overkvalifisert og ingen ville gi meg en slik jobb heller. Hvorfor tror så mange at høyt utdannede ikke VIL ta jobber som ikke krever utdannelse? Det er de som ansetter som ikke vil ha en person de skjønner egentlig ikke vil ha jobben og som kommer til å stikke så fort noe bedre dukker opp. Vikariater da? Det får man okke som. 0 Siter
Gjest potetblad Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 "Om du har gått arbledig i 2 år så er du enten totalt inkompetent, eller så er du alt for kresen.. Du trenger ikke bli direktør i morgen.. Men kanskje til uka?" Typisk holdning av en person som ikke har hatt problemer med å få jobb. Kanskje av hell, kanskje av dyktighet, eller noe midt i mellom. Gikk selv arbeidsledig i 1,5 år. Høyt utdannet og ferdig i en periode da så godt som alle bedrifter i min bransje kuttet ned. Tusenvis av ansatte måtte gå. Nesten ingen ansatte nye. De få som ansatte kunne velge og vrake i erfarne folk. Hvordan pokker får man jobb da? Søkte på alle andre jobber også, inkludert barnehager, nattevakter, omsorgsboliger, lærer osv osv. Overalt i landet. Men jeg var overkvalifisert og ingen ville gi meg en slik jobb heller. Hvorfor tror så mange at høyt utdannede ikke VIL ta jobber som ikke krever utdannelse? Det er de som ansetter som ikke vil ha en person de skjønner egentlig ikke vil ha jobben og som kommer til å stikke så fort noe bedre dukker opp. Man kan jo være ekstravakt et sted? (Sykehjem, barnehage.) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 nå vet jeg jo ikke hva slags utdannelse du har eller ikke har, men frustrerende er det jo å bare få avslag .. kan det være en ide at du ringer i forkant av en søknad så du presenterer deg og spør litt om den ledige stilligen? Noen har erfart at det kan hjelpe Hvis du har råd og tid til det, så kanskje du kunne investert i noe videreutdanning etv noen ekstra kurs hvis du da stiller sterkere til jobben. Jeg går ut i fra at du sikkert har gått på noe jobbsøkerkurs og fått en del tips derifra, men hvis du ikke har gjort det så ville jeg investert i noe sånt. Har du en proff CV? Har du tatt med alt som er relevant å si om deg? kanskje du har vært for beskjeden? Ellers ønsker jeg deg lykke til og håper at du treffer blink snart.. mvh 0 Siter
Line Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Du har vært heldig. Og kanskje lur som valgte en utdannelse der du kan skli rett inn i en jobb etter endt utdannelse. Jeg har ikke fått jobb jeg er utdannet for, og må jobbe i butikk. Der tjener jeg så lite at det er vanskelig å få betalt studielån. Trygdede folk har bedre inntekt enn meg akkurat nå. Det er ikke fordi jeg er elendig, men fordi det finnes få jobber innen mitt område. Når de først dukker opp er det mange om beinet Jeg har ikke utdannelse enda, bortsett fra pleieassistentkurs for noen år siden. Jeg var vel heldig som fikk foten innafor, og hadde noe å legge fram blant attestene da jeg skulle søke meg videre. Sykepleien skal jeg ta etter hvert, men det blir bare høyere og høyere krav for å komme inn i Trondheim... 0 Siter
Gjest Hilsen en som har gått der. Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Jeg har ikke utdannelse enda, bortsett fra pleieassistentkurs for noen år siden. Jeg var vel heldig som fikk foten innafor, og hadde noe å legge fram blant attestene da jeg skulle søke meg videre. Sykepleien skal jeg ta etter hvert, men det blir bare høyere og høyere krav for å komme inn i Trondheim... Anbefaler ikke å ta sykepleien i Trondheim... 0 Siter
Gjest tull og tøys Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Vikariater da? Det får man okke som. Nei man får det ikke det når man har en høyere utdannelse. Fordi de kan få personer med lite/ingen utdannelse, som det er mindre sannsynlig vil finne seg en bedre jobb og slutte. 0 Siter
Gjest tull og tøys Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Man kan jo være ekstravakt et sted? (Sykehjem, barnehage.) Jeg søkte på slike jobber, vikariater, deltidsjobber, sommerjobber osv osv. Jobber der de hevder de ønsker flere menn, men det hjalp ikke. Når en har høyere utdanning så tror folk at en er kravstor og at en slutter så fort noe bedre dukker opp. 0 Siter
Gjest bbbbbb Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Jeg søkte på slike jobber, vikariater, deltidsjobber, sommerjobber osv osv. Jobber der de hevder de ønsker flere menn, men det hjalp ikke. Når en har høyere utdanning så tror folk at en er kravstor og at en slutter så fort noe bedre dukker opp. Selvsagt kan det ikke ha noe å bety at det var deg? Kjenner mange med høy utdannelse som har fått lavere jobber,vikariater osv. Personlighet og sånn er også med da... 0 Siter
Line Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Anbefaler ikke å ta sykepleien i Trondheim... Jeg vet, men siden ungene nekter å flytte, og jeg heller ikke har lyst til å flytte på en kant av landet hvor vi ikke har noen rundt oss, så er Trondheim og Levanger eneste mulighet. Har noen venner som tar sykepleien i Trondheim nå, og de synes det er helt ok. For min del tar det 15 minutter å kjøre til Høgskolen i Trondheim, og en time med tog til Levanger... Jeg får bare fortsette å søke Har ikke problemer med jobbing, får så mange vakter jeg bare vil ha i hjemmesykepleien, men jeg får ikke fast stilling uten utdanning... 0 Siter
Gjest tull og tøys Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Selvsagt kan det ikke ha noe å bety at det var deg? Kjenner mange med høy utdannelse som har fått lavere jobber,vikariater osv. Personlighet og sånn er også med da... Av de jeg studerte sammen med fikk svært få (under 20%) jobb innen et halvt år etter endt utdanning. Noen fikk "lavere" jobber, men da gjennom kjente, grunnet tidligere sommerjobber der o.l. Tviler på at så mange var uspiselige for arbeidsgiverne. På de få intervjuene jeg var på var det tydelig at de var redde for at jeg skulle slutte snart. De lurte jo også på hvorfor jeg søkte på slike jobber når jeg hadde en god utdannelse. Ikke vanskelig å forstå at de foretrakk personer med mindre utdannelse. 0 Siter
Gjest bbbbbb Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Av de jeg studerte sammen med fikk svært få (under 20%) jobb innen et halvt år etter endt utdanning. Noen fikk "lavere" jobber, men da gjennom kjente, grunnet tidligere sommerjobber der o.l. Tviler på at så mange var uspiselige for arbeidsgiverne. På de få intervjuene jeg var på var det tydelig at de var redde for at jeg skulle slutte snart. De lurte jo også på hvorfor jeg søkte på slike jobber når jeg hadde en god utdannelse. Ikke vanskelig å forstå at de foretrakk personer med mindre utdannelse. Å slutte snart er liksom ikke et tema når det er et vikariat da. Da slutter man snart uansett... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.