Gå til innhold

Forandring fryder...

Anbefalte innlegg

Gjest En sjanse til?
Skrevet

Kan man bli mindre egoistisk, lære å ta mer hensyn og få et litt mindre negativt syn på verden når man er 27? Eller er man blitt så stor at grunnarbeidet er gjort og det er vanskelig å forandre seg.

Det gjelder nemlig min X... Det virker på meg som om han forsto endel ting han ikke gjorde før, så noe var annerledes. I tillegg virket han mer moden...

Tror dere man kan stole på at en forandring har funnet sted, og om den eventuelt vil vare? Han har nemlig innsett at han har tapt noen han setter høyt. Selvsagt kan det bare være noe han sier, men jeg tror jeg ville gjennomskuet det. Det virket som et ærlig forsøk på å gjøre en innsats. Han har tatt alt vi har snakket om til etterretning!

hjertebarnet
Skrevet

Selvsagt kan man forandre seg! Jeg regner folk som ganske unge når de er 27, jeg! Ofte er de da nettopp i en fase hvor en del indre endringer skjer.

Var jeg deg, ville jeg gitt ham en sjanse.

Gjest En sjanse til?
Skrevet

Selvsagt kan man forandre seg! Jeg regner folk som ganske unge når de er 27, jeg! Ofte er de da nettopp i en fase hvor en del indre endringer skjer.

Var jeg deg, ville jeg gitt ham en sjanse.

Ja, det var en tanke som slo ned i meg idag! Men den må bearbeides litt først. Man må jo ta valg man kan leve med og helst ha tenkt litt over på forhånd!

Hyggelig at du tror man kan forandre seg. Det gir jo håp til flere som tror det er for sent.

Skrevet

Ja, det var en tanke som slo ned i meg idag! Men den må bearbeides litt først. Man må jo ta valg man kan leve med og helst ha tenkt litt over på forhånd!

Hyggelig at du tror man kan forandre seg. Det gir jo håp til flere som tror det er for sent.

Hvis jeg skal snakke for meg selv, så er jeg annerledes i dag (33) enn jeg var da jeg var 25. Er mer moden og avbalansert, har fått et mer befestet grep om livet, et solid ståsted.

Så ja, jeg tror helt sikkert vi lærer av våre feil og at vi modnes av erfaring!

Skrevet

Vi forandrer oss hele livet, så det er nok fullt mulig. Men det skal mye til å fjerne de personlige egenskapene vi har helt. Det vil nok alltid være igjen noe.

Men de som har vært utsatt for dramatiske ting i livet, som f.eks stor dødsangst, en nær døden opplevelse, osv. har ofte endret syn på livet og ser hva som virkelig er viktig i

livet.

Det som har skjedd er vel ikke så dramatisk at

han vil endre seg totalt.

Jeg tror han vil falle tilbake til mye av det samme etter en stund.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Så klart han har tatt alt til etteretning nå som han er din eks! Finnes dessverre alt for mange eksempler på at man faller tilbake på gamle synder så snart man er tatt inn i varmen igjen. Sansynligheten for det er statistisk mye større enn at han faktisk har forandret seg til det bedre for alltid.

hjertebarnet
Skrevet

Så klart han har tatt alt til etteretning nå som han er din eks! Finnes dessverre alt for mange eksempler på at man faller tilbake på gamle synder så snart man er tatt inn i varmen igjen. Sansynligheten for det er statistisk mye større enn at han faktisk har forandret seg til det bedre for alltid.

Jasså, kan du legge fram slik statistikk?

Jeg er nemlig ikke enig med deg. Hvis han hadde vært 40, ja, men han er en ung mann på 27.

Gjest samme greia
Skrevet

Hehe, en liten stund trodde jeg at det var jeg som hadde skrevet inlegget;) men jeg er kommet lenger enn deg.. jeg tok han ikke tilbake og får stadige bekreftelser på at jeg har gjort det rette..:) Er veldig fornøyd nå, men selvfølgelig kan folk forandre seg.. i mitt tilfelle ikke, men jeg holdt på å bite på det at han lovte og lovte siste gang og, men jeg er utrolig glad jeg ikke gjorde det for duverden å fort han forsvant inn i "det gamle"..

(Dette ble litt rotete, men men:))

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Jasså, kan du legge fram slik statistikk?

Jeg er nemlig ikke enig med deg. Hvis han hadde vært 40, ja, men han er en ung mann på 27.

Er du selv svært ung siden du setter så stort skille mellom en på 27 og en på 40? Når man nærmer seg 30 er ikke forskjellene til en på 40 så veldig stor.

hjertebarnet
Skrevet

Er du selv svært ung siden du setter så stort skille mellom en på 27 og en på 40? Når man nærmer seg 30 er ikke forskjellene til en på 40 så veldig stor.

Klart det er forskjell på en 27-åring og en 40 åring! Det skjønner man ofte ikke hvis man selv er ung. Men når man selv har en del års livserfaring bak seg, ser man tydeligere at alder spiller inn.

Det finnes selvsagt 20-åringer som er bråmodne, og 60-åringer som aldri blir voksne. Men det er unntakene.

Min erfaring er at det generelt er lettere å få til endring jo kortere tid en person har holdt på med sine dårlige vaner. Vanskeligere å endre noe som er blitt helt inngrodd gjennom hele ens voksne liv.

Dermed ikke sagt at ikke en 40 åring også kan endre seg, bevares! Jeg tror jo i utgangspunket at folk KAN endre seg hele livet jeg da, bare motivasjonen er tilstede!

Hilsen en 40+ åring, stadig i endring...

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Klart det er forskjell på en 27-åring og en 40 åring! Det skjønner man ofte ikke hvis man selv er ung. Men når man selv har en del års livserfaring bak seg, ser man tydeligere at alder spiller inn.

Det finnes selvsagt 20-åringer som er bråmodne, og 60-åringer som aldri blir voksne. Men det er unntakene.

Min erfaring er at det generelt er lettere å få til endring jo kortere tid en person har holdt på med sine dårlige vaner. Vanskeligere å endre noe som er blitt helt inngrodd gjennom hele ens voksne liv.

Dermed ikke sagt at ikke en 40 åring også kan endre seg, bevares! Jeg tror jo i utgangspunket at folk KAN endre seg hele livet jeg da, bare motivasjonen er tilstede!

Hilsen en 40+ åring, stadig i endring...

Jeg er selv 40+, og bestekompisen min er 13 år yngre, er ikke særlig forskjell på oss egentlig. Klart jeg har gjort noen fler erfaringer enn han, men så veldig store forskjeller er det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...