Gjest hilsen ei venninne Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 En kamerat og jeg skal bile en del i sommer, med min bil. Han kommer sikkert, som han pleier, å foreslår å dele på kjøringen. Noe jeg egentlig ville ønsket, for vi skal kjøre langt og jeg blir nok litt sliten. Men jeg kommer nok til å si nei denne gangen også, og heller kjøre selv. Jeg har kjørt med ham noen ganger, og da følte jeg meg utrygg. Han hadde oftest (slik jeg så det) altfor kort avstand til bilene foran, og hadde ikke kunnet stanse i tide hvis nødvendig. (Det finns jo en enkel telleregle for slikt). Han kjørte også fortere enn jeg følte meg komfortabel med. Dersom jeg hadde en passasjer som sa til meg at hun/han følte seg engstelig av slike grunner, ville jeg ha tilpasset kjøringen slik at hun/han ikke skulle være engstelig (uansett om jeg var enig eller ikke). Dette mener jeg er vanlig hensynsfullhet eller hva? Men da jeg tok dette opp med min kamerat, kom han bare veldig i forsvar og sa han kjører som han vil. Konsekvensen har altså blitt at jeg er den som kjører hele tiden. Jeg tenker at hvis han ikke vil ta hensyn til passasjeren (jeg tror ikke at jeg er spesielt engstelig av meg heller, bare så det er sagt), så får han la være å kjøre. Nå skal jeg også ha med barnet mitt (2 år) i bilen, og føler det er ekstra viktig å kjøre ekstra pent og ansvarsfullt. Jeg mener ikke at jeg alltid kjører perfekt, det jeg snakker om er at jeg syns man får være voksen nok til å ta hensyn til passasjerenes opplevelse av trygghet. Hvordan syns dere "reglene" skulle være hvis passasjeren føler seg engstelig og (på en pen måte) ber føreren kjøre roligere eller med mer avstand til bilen foran? 0 Siter
Gjest Saigon Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Jeg mener at føreren i bilen må ta hensyn til passasjerene sine. Får føreren tilbakemelding om at passasjerer blir uvel eller føler seg utrygg i bilen mener jeg at føreren skal ta hensyn til dette. Selv blir jeg bilsyk hvis man kjører for fort og brått i svinger. Jeg synes det er viktig at føreren tar hensyn slik at alle som er i bilen får en behagelig tur. 0 Siter
en flyger Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Jeg skjønner deg godt. For mange kjører som idioter og tenker ikke sikkerhet. Det er din bil, så du bestemmer. 0 Siter
Idéfix Skrevet 4. juli 2005 Skrevet 4. juli 2005 Det er normalt å respektere andre menneskers redsel! Og at han tar hensyn til at du er redd bør være en selvfølge. Jeg ville ALDRI kjørt med en jeg ikke stolte på i trafikken og spesielt ikke med mitt barn tilstede! 0 Siter
cecily Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Dersom det er din bil, er det også du som bestemmer om du vil risikere å la andre kræsje bilen din. Dersom jeg kjører andres bil, kjører jeg som en engel, ikke at jeg bruker å kjøre som en villmann ellers da. hehe. Men altså, det skal mindre til for at jeg ber sjåføren kjøre penere dersom det er min egen bil. Terskelen er høyere dersom jeg sitter på med noen andre i deres egen bil, men det har hendt at jeg har sagt i fra om uvettig kjøring. Jeg _hater_ biler som ligger for nær meg i høy fart, da blinker jeg skikkelig med lysene til de har skjønt poenget. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 At han skal ta hensyn til sine passasjerer mener jeg er en selvfølge. I alle fall hvis passasjerene ikke er hysteriske da, slik at de forlanger at de skal kjøre i lusefart. Men de feilene han gjør her er meget farlige, det skal svært lite til før det går galt. Er han uoppmerksom en liten stund kan det være nok til at han kjører inn i bilen foran. Han kan ikke kjøre som han vil så lenge det er du som eier bilen, såpass burde han også ha forstått. Men et tips til slutt, kjør for all del ikke under fartsgrensen. Hold fartsgrensene og kjør til side hvis dere lager kø. Lusekjørerne er livfarlige for andre trafikanter. Det skaper utrolig frustrerende å ligge bak en slik tulling. 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Jeg hadde ikke latt ungene sitte på med en som kjører uvettig. Enkelt og greit. De er verdt alt for mye til det. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Det er de som sitter på som bestemmer. Innenfor rimelighetens grenser så klart. Så hva mrxx skrev, og vil legge til at dere må stoppe og slippe forbi når dere får hale, selv om dere kjører i fartsgrensen. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Det er de som sitter på som bestemmer. Innenfor rimelighetens grenser så klart. Så hva mrxx skrev, og vil legge til at dere må stoppe og slippe forbi når dere får hale, selv om dere kjører i fartsgrensen. Enig med deg, selv om det kjøres i fartsgrensen så skal trafikken slippes forbi hvis det lages kø. Det er det stort sett ingen som gjør. Kjørestilen kan være slik at det dannes kø, selv om fartsgrensen holdes. Små variasjoner nedover i hastighet kan være nok. Fatter og begriper ikke ha som rører seg opp i hode på slike billister som ikke skjønner dette. 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Enig med deg, selv om det kjøres i fartsgrensen så skal trafikken slippes forbi hvis det lages kø. Det er det stort sett ingen som gjør. Kjørestilen kan være slik at det dannes kø, selv om fartsgrensen holdes. Små variasjoner nedover i hastighet kan være nok. Fatter og begriper ikke ha som rører seg opp i hode på slike billister som ikke skjønner dette. Har lest innleggene dine en god stund nå og ville bare si at du virker som en trivelig fyr! ) Ha en fortsatt fin sommerdag! *Klem* 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Enig med deg, selv om det kjøres i fartsgrensen så skal trafikken slippes forbi hvis det lages kø. Det er det stort sett ingen som gjør. Kjørestilen kan være slik at det dannes kø, selv om fartsgrensen holdes. Små variasjoner nedover i hastighet kan være nok. Fatter og begriper ikke ha som rører seg opp i hode på slike billister som ikke skjønner dette. De har 80 på speedometeret og tror de kjører i 80 eller noe. Ingen skal forbi da vettu. Ikke så smarte de som ligger og presser rett bak heller, så man kjøre forbi en flere biler i slengen når man skal forbi. Best å kjøre om natten når man skal langt :-) 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Har lest innleggene dine en god stund nå og ville bare si at du virker som en trivelig fyr! ) Ha en fortsatt fin sommerdag! *Klem* Næmen så koselig da:-)) Kos deg i finværet du også (regner med at det er knalldag hos deg også) 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 De har 80 på speedometeret og tror de kjører i 80 eller noe. Ingen skal forbi da vettu. Ikke så smarte de som ligger og presser rett bak heller, så man kjøre forbi en flere biler i slengen når man skal forbi. Best å kjøre om natten når man skal langt :-) Mange som påstår at de kjører jevnt i fartgrensen, men i virkeligheten varierer de hastighet. De glemmer at de er ute å kjører og sakker farten, så øker de igjen. Men dette er nok til at det danner seg kø bak. Det er jo ikke sikkert at speedometeret viser riktig heller, eller retter sagt, det gjør jo ikke det. Vanlig er at det viser mellom 5 til 10 % for lite. Det enkleste er å følge med bakover og slippe bilene forbi. Det er så mye biler på vegene i dag at det er viktig å ta ekstra hensyn og tenke seg litt om. Det skal lite til før trafikken glir lettere for alle. Jeg også liker å kjøre om natten, da kan man kjøre jevnt og trutt og milene går unna. 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Din bil, du bestemmer. Kan/vil ikke vedkommende justere f.eks avstand til forankjørende når du ber om det, får du heller kjøre selv. Med barn i bilen, synes jeg det er udiskutabelt. 0 Siter
Gjest uklart Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Din bil, du bestemmer. Kan/vil ikke vedkommende justere f.eks avstand til forankjørende når du ber om det, får du heller kjøre selv. Med barn i bilen, synes jeg det er udiskutabelt. Hvilken forskjell utgjør det egentlig om det er barn i bilen? 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Hvilken forskjell utgjør det egentlig om det er barn i bilen? Jo, fordi barna ikke har muligheter for å bedømme selv hvordan bilføreren kjører og dermed ikke kan si i fra selv og beskytte seg. I tillegg har de voksne ekstra stort ansvar for barna, så de ikke skader seg. Det er også mer ille om et lite barn dør enn om en f.eks 35 åring dør, selv om det også er ille nok. 0 Siter
Gjest uklart Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Jo, fordi barna ikke har muligheter for å bedømme selv hvordan bilføreren kjører og dermed ikke kan si i fra selv og beskytte seg. I tillegg har de voksne ekstra stort ansvar for barna, så de ikke skader seg. Det er også mer ille om et lite barn dør enn om en f.eks 35 åring dør, selv om det også er ille nok. Synes da man har ansvar for andre man kan krasje med og jeg. Og hvorfor er det verre at et barn dør enn et voksent menneske? Snakk om å verdestte noen mer enn andre. 0 Siter
Babette Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Synes da man har ansvar for andre man kan krasje med og jeg. Og hvorfor er det verre at et barn dør enn et voksent menneske? Snakk om å verdestte noen mer enn andre. Jeg er enig med deg. Man må kjøre korrekt og følge alle trafikkregler uansett alder på passasjerene i bilen. Man kan ikke tillate seg å ligge i ræva på forankjørende selv om man har baksetet fullt av 90-åringer. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Synes da man har ansvar for andre man kan krasje med og jeg. Og hvorfor er det verre at et barn dør enn et voksent menneske? Snakk om å verdestte noen mer enn andre. Selvsagt har man ansvar for de man kolliderer med også, noe annet er jo ikke sagt. Jeg setter barn høyere enn et voksent menneske. Grunn til det er at de små har fått oppleve mindre enn en voksen person. I tillegg har de mindre evne til å ta vare på seg selv. Men det betyr ikke at jeg ønsker å drepe voksne, bare så det er sagt. Noen vil vel vri det til det også. 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Selvsagt har man ansvar for de man kolliderer med også, noe annet er jo ikke sagt. Jeg setter barn høyere enn et voksent menneske. Grunn til det er at de små har fått oppleve mindre enn en voksen person. I tillegg har de mindre evne til å ta vare på seg selv. Men det betyr ikke at jeg ønsker å drepe voksne, bare så det er sagt. Noen vil vel vri det til det også. Jeg skjønner godt hva du mener. Har barn selv og er mye mer opptatt av sikkerhet når ungene er med på tur enn når jeg er uten dem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.