Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. For to en halv uke siden byttet jeg Spiral til en Hormonspiral. Når jeg fikk satt den inn, fikk jeg vite av legen av jeg kommer til å ha menstrasjon i 4 til 8 uker. Den første en og halve uken hadde jeg normal blødning. Men den siste uken nå, har jeg fått en mørk utfold. Er dette normalt? Eller bør jeg kontakte lege for undersøkelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190075-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres helt normalt ut. I værste fall kan jenter som får satt inn hormonspiral ( Levonova ) har "brunlig" utflod med litt blod opptil 6-12 mnd, men ikke mer enn at man skal kunne klare seg med truseinnlegg. For de fleste slutter denne nesten kontinuerlige utfloden rundt 3-4 mnd. etter innsetting. Dersom utfloden blir illeluktende, eller du får murrende smerter kan det være tegn på infeksjon; da må du kontakte lege. Prøv å "hold ut" perioden med blodig utflod; Levonova er en veldig sikker prevensjon. De fleste mister mensen nesten helt etter 6 mnd, for at den så kommer litt tilbake mot slutten av levetiden ( 5 år) på spiralen. Noen bivirkninger er det, men det gjelder dessverre alle tilgjengelige prevensjonsmidler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190075-hormonspiral/#findComment-1314351
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...