Gå til innhold

Vondt i ryggen om morgenen.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vondt i korsryggen etter en lang natts søvn. Smertene kommer ved søvn over 6 timer. Disse går imidlertid fort over når jeg står opp og begynner å gå, eller setter meg bøyd i en stol.

Jeg har ganske svai rygg.

Spenner jeg ryggen når jeg sover?

Har prøvd forskjellige madrasser.

Er dette et problem jeg kan gjøre noe med selv ved trening, eller kan en kiropraktor hjelpe meg?

Med vennlig hilsen

Ole Jakob Hoel

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190080-vondt-i-ryggen-om-morgenen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ramina

Vet jo ikke i ditt tilfelle, men vet at mange som sliter med ryggen kan ha godt av å trene opp ryggmuskler slik at ryggen blir stivere og lettere bærer ryggen.

Kan jo være dagens strabaser du merker i løpet av natten?

Men om det kun er nattetid du plages så kan det jo være madrassen som du selv er inne på.

Sarte rygger kan kreve mer enn en god "vanlig" madrass, kanskje du skulle spandere på deg en fra en skikkelig butikk hvor de hjelper det å finne den som passer deg og ryggen din.

:)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De vanligste ryggsmerter er værst ved krum rygg; særlig kombinasjon bøyning/vridning og ved lenge sitting. Dette er det typiske for små prolapser; bukende mellomvirvelskiver som trykker på nervene i korsryggen. Har sikkert hørt om den akutte varianten; "hekseskudd" etter uheldige løft, eller at folk med prolapser har det best når de GÅR; da svaies ryggen og prolapset holder seg på plass. Du har trolig ikke dette. En annen variant av ryggsmerter er der det er trangt for selve ryggmargen inni ryggmargskanalen ( spinal-kanalen). Trangt her kalles "spinal stenose". Da er det trangest ved SVAI rygg. En typisk pasient har vondt når han går; i ryggen og kanskje litt ned i begge ben. Smerten blir umiddelbart bedre når ryggen krummes. Noen av disse pasientene har også vondt når de ligger. Avhengig av liggestilling og madrass-type. Prøv deg litt frem; en forholdsvis fast madrass, ligge sideveis med bøyd rygg vil trolig være bra for deg. Spinal stenose vil kunne sees godt på et MR-bilde. Årsak kan være arvelig/holdning, men også slitasje-varianter eller i værste fall svulster. Alderen din ville vært interessant å vite. Kanskje er det "bare" stive muskler eller muskulær ubalanse, men årsak bør finnes! Ville foretrukket at du tok kontakt med manuell terapeut ( fysioterapeut med kiropraktor-liknende etter-utdanning) fremfor kiropraktor. Denne vil i større grad kunne undersøke og gi deg råd om hva du SELV kan gjøre. Kan også "manipulere" om det finnes grunn for det. Det bør være samarbeid mellom fastlegen din og fysioterapeuten; trolig bør bilder taes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...