Gjest MrPimmel Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 For en vanvittig treghet?!?! Dette er noe som skulle vært på plass fra dag 1, i tillegg til tett oppføging, det har altså gått 30 år før de har fått ut fingern og skjønt at folka må læres opp! Denne videoen hadde svenskene for 20 år siden. Ikke at det hjalp, men det var et tappert forsøk ... Vi trenger altså bare se noen mil mot vest for å se hvordan Norge kommer til å bli om 10 år. Sverige har 1,7 mill innvandrere hvorav 1,1 mill er uten arbeid. Andelen uten arbeid blr større og større, det er nå 139 steder i Sverige som de selv kaller ghettoer. Disse stedene eksploderer av hærverk, kriminalitet, voldtekter, gjenger og blind vold. I Danmark er det like ille. Rosengård i Sverige og Nørrebro i Danmark er sentrale problemområder. Denne videoen illusterer bare problemet med manglende boevne. At noen må fortelles at de ikke skal kaste søppel ut av vinduer og at de må trekke ned i do, er ganske utrolig. Mang en vaktmester river seg i håret, og leiligheter må pusses opp for i snitt 100 000 kr hver gang noen flytter. Verdens dyreste leieboere sies det. Råd til utleier: finn aldri på å leie ut mot sosialgaranti, kun husleie dekkes, ikke skader, derfor så bra pris. Men det kan blir fryktelig dyrt. 6 mnd depositum og referanser takk! Utleiebyråer leier ut folks leiligheter til sosialkontorene mot sosialgaranti uten at eieren vet det. Så får eieren til slutt et sjokk, og regningen som kommunen ikke vil dekke. http://www.vg.no/video/videoplayer/player.hbs?id=1483 Har dere noen skrekkhistorier om leietakere? En tok med seg klosettet og dusjkabinettet da han flytta. Vaskingen tok oss 4 dager. 0 Siter
snø Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Skrekkhistorier? Joda, jeg slet ganske mye med å få det rent etter at mitt homofile søskenbarn og kjæresten hadde flyttet ut. De hadde tydeligvis ikke forstått at man bør vaske badet. Hvit porselen var blitt brun. Skal aldri mer leie ut til homofile, bare bry med dem ;o)) Sosialklienten vi leide ut til betalte alltid for seg, men hadde etter hvert så mange venner på _korte_ besøk at vi forstod at hun måtte ha ekstrainntekter ut over sosialstønaden. Så da røk hun ut... Leiligheten var ekstermt innrøkt, men hun hadde laget noen pene bed utenfor. Men siden jeg basert på dette nå antar at alle sosialklienter har samme rennet på dørene, så skal jeg aldri mer leie ut til dem heller - pene bed eller ikke ;o) Ellers delte vi kjøkken og baderom med to par da vi studerte. Bodde sammen med et herlig indisk ektepar som fulgte alle ordensregler. Så flyttet det inn noen nordtrøndere. De laget helt egne regler og spurte "skal det være militærstandard her??" når vi klaget på rengjøringen. Både vi og inderene fant oss nytt sted å bo etter Kun Kort Tid. Så nordtrøndere skal jeg aldri mer bo tett innpå - tydeligvis bare problemer med dem ;o) Men til slutt kan jeg jo bare si at det sikkert ikke er dumt i det hele tatt å gi enkelte innvandrere som er vokst opp under forhold ganske fjernt fra norske et aldri så lite kurs i _norsk_ skikk og bruk når man bor tett sammen. Og det skader sikkert ikke å gi det til nordmenn som gikk glipp av det i oppdragelsen heller. Men den videoen tror jeg var heller dårlig for det formålet... Beste hilsen fra 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Skrekkhistorier? Joda, jeg slet ganske mye med å få det rent etter at mitt homofile søskenbarn og kjæresten hadde flyttet ut. De hadde tydeligvis ikke forstått at man bør vaske badet. Hvit porselen var blitt brun. Skal aldri mer leie ut til homofile, bare bry med dem ;o)) Sosialklienten vi leide ut til betalte alltid for seg, men hadde etter hvert så mange venner på _korte_ besøk at vi forstod at hun måtte ha ekstrainntekter ut over sosialstønaden. Så da røk hun ut... Leiligheten var ekstermt innrøkt, men hun hadde laget noen pene bed utenfor. Men siden jeg basert på dette nå antar at alle sosialklienter har samme rennet på dørene, så skal jeg aldri mer leie ut til dem heller - pene bed eller ikke ;o) Ellers delte vi kjøkken og baderom med to par da vi studerte. Bodde sammen med et herlig indisk ektepar som fulgte alle ordensregler. Så flyttet det inn noen nordtrøndere. De laget helt egne regler og spurte "skal det være militærstandard her??" når vi klaget på rengjøringen. Både vi og inderene fant oss nytt sted å bo etter Kun Kort Tid. Så nordtrøndere skal jeg aldri mer bo tett innpå - tydeligvis bare problemer med dem ;o) Men til slutt kan jeg jo bare si at det sikkert ikke er dumt i det hele tatt å gi enkelte innvandrere som er vokst opp under forhold ganske fjernt fra norske et aldri så lite kurs i _norsk_ skikk og bruk når man bor tett sammen. Og det skader sikkert ikke å gi det til nordmenn som gikk glipp av det i oppdragelsen heller. Men den videoen tror jeg var heller dårlig for det formålet... Beste hilsen fra Greit nok, men det har alltid vært overrepresentert med visse problemkilder blant dem. For 50-60 år siden var det vanlig å se boligannonser med teksten "Leies ikke ut til nordlendinger" Folk som søkte etter leiebolig skrev hvor de kom fra. Også den gangen manglet folk bokultur. På Lambertseter flytta folk fra de gamle gråbeingårda i Oslo inn i blokk. De gjorde fra seg i oppgangen og kasta søppel ut av vinduer. Naboer sloss så blodet skvatt og alt som ikke var bolta fast ble stjålet. Det dreier seg ikke om nasjonalitet, men kultur. Noen er vant til å ha det fredelig, ryddig og rent, andre ikke. Noen løser selv små konflikter med vold og trusler, andre ikke. 0 Siter
snø Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Greit nok, men det har alltid vært overrepresentert med visse problemkilder blant dem. For 50-60 år siden var det vanlig å se boligannonser med teksten "Leies ikke ut til nordlendinger" Folk som søkte etter leiebolig skrev hvor de kom fra. Også den gangen manglet folk bokultur. På Lambertseter flytta folk fra de gamle gråbeingårda i Oslo inn i blokk. De gjorde fra seg i oppgangen og kasta søppel ut av vinduer. Naboer sloss så blodet skvatt og alt som ikke var bolta fast ble stjålet. Det dreier seg ikke om nasjonalitet, men kultur. Noen er vant til å ha det fredelig, ryddig og rent, andre ikke. Noen løser selv små konflikter med vold og trusler, andre ikke. "Det dreier seg ikke om nasjonalitet, men kultur." Det er jeg helt enig i. Og kultur er ingen konstant. Nordlendinger har feks slutta å bæsje i gangene og sloss så blodet flyter, har de ikke? Du forstår kanskje hvor jeg vil med spørsmålet mitt...? Beste hilsen fra 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 "Det dreier seg ikke om nasjonalitet, men kultur." Det er jeg helt enig i. Og kultur er ingen konstant. Nordlendinger har feks slutta å bæsje i gangene og sloss så blodet flyter, har de ikke? Du forstår kanskje hvor jeg vil med spørsmålet mitt...? Beste hilsen fra Ja. Men når det samler seg mange med akkurat samme mangel på bokultur på et sted, da er det ikke lenger enkeltpersoner som må sees på hver for seg, men en gruppe. Et slikt sted kan bli ganske utrivelig for de som ikke liker slikt. De som ikke har bodd et slikt sted aner ikke det minste grann om hva det vil si. Når en familie velger å flytte på grunn av redsel for halvparten av sine naboer, da blir det litt for dumt å snakke om toleranse. De trenger ikke tolerere at unga får bank omtrent hver dag. Dvs de skal ikke behøve å tolerere intoleranse. Da flytter de og blir kalt rasister fordi de er redde for ungenes sikkerhet, eller de tør ikke fortelle hvorfor de flytter. 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Leieboer tok med dusj, lamper, dørhåndtak + annet. Det var så skittent at det tok mer enn fire dager å vaske.... De hadde hatt planter på gulvet i stua, så der var det fullt av småfluer og vannmerker på parketten. De skylder leie. De tok med seg nøklene (så vi måtte bytte lås). 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Skrekkhistorier? Joda, jeg slet ganske mye med å få det rent etter at mitt homofile søskenbarn og kjæresten hadde flyttet ut. De hadde tydeligvis ikke forstått at man bør vaske badet. Hvit porselen var blitt brun. Skal aldri mer leie ut til homofile, bare bry med dem ;o)) Sosialklienten vi leide ut til betalte alltid for seg, men hadde etter hvert så mange venner på _korte_ besøk at vi forstod at hun måtte ha ekstrainntekter ut over sosialstønaden. Så da røk hun ut... Leiligheten var ekstermt innrøkt, men hun hadde laget noen pene bed utenfor. Men siden jeg basert på dette nå antar at alle sosialklienter har samme rennet på dørene, så skal jeg aldri mer leie ut til dem heller - pene bed eller ikke ;o) Ellers delte vi kjøkken og baderom med to par da vi studerte. Bodde sammen med et herlig indisk ektepar som fulgte alle ordensregler. Så flyttet det inn noen nordtrøndere. De laget helt egne regler og spurte "skal det være militærstandard her??" når vi klaget på rengjøringen. Både vi og inderene fant oss nytt sted å bo etter Kun Kort Tid. Så nordtrøndere skal jeg aldri mer bo tett innpå - tydeligvis bare problemer med dem ;o) Men til slutt kan jeg jo bare si at det sikkert ikke er dumt i det hele tatt å gi enkelte innvandrere som er vokst opp under forhold ganske fjernt fra norske et aldri så lite kurs i _norsk_ skikk og bruk når man bor tett sammen. Og det skader sikkert ikke å gi det til nordmenn som gikk glipp av det i oppdragelsen heller. Men den videoen tror jeg var heller dårlig for det formålet... Beste hilsen fra De som leide her laget også noen "bed" her og der i hagen.... Som det så ut! De gravde bare opp noe plen her og der og plantet. De banket også opp noen planker i gangen som har laget stygge merker. 0 Siter
Velouria Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Leieboer tok med dusj, lamper, dørhåndtak + annet. Det var så skittent at det tok mer enn fire dager å vaske.... De hadde hatt planter på gulvet i stua, så der var det fullt av småfluer og vannmerker på parketten. De skylder leie. De tok med seg nøklene (så vi måtte bytte lås). Ja, da er det jammen dumt at dere ikke tok depositum. 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Ja, da er det jammen dumt at dere ikke tok depositum. Har lært av å være dumsnill. 0 Siter
snø Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Ja. Men når det samler seg mange med akkurat samme mangel på bokultur på et sted, da er det ikke lenger enkeltpersoner som må sees på hver for seg, men en gruppe. Et slikt sted kan bli ganske utrivelig for de som ikke liker slikt. De som ikke har bodd et slikt sted aner ikke det minste grann om hva det vil si. Når en familie velger å flytte på grunn av redsel for halvparten av sine naboer, da blir det litt for dumt å snakke om toleranse. De trenger ikke tolerere at unga får bank omtrent hver dag. Dvs de skal ikke behøve å tolerere intoleranse. Da flytter de og blir kalt rasister fordi de er redde for ungenes sikkerhet, eller de tør ikke fortelle hvorfor de flytter. Nei du forstod tydeligvis ikke. Du laget et poeng av nordlendinger som "flyktet" til Oslo, uten å kunne oppføre seg. Og mitt poeng er at det ble folk av dem også. Som det kommer til å bli folk av andre innvandrere med annen kultur, etter hvert. Ellers er jeg enig i at "gettoer" er noe tull, enten de består av det ene eller det andre. Ikke så langt fra der jeg bor er det et borettslag med kun sosialklienter og innvandrere. Det er et deilig førsteinntrykk disse stakkars innvandrerne får av nordmenn, kan du si... Som sagt, kursing i det ene og det andre er veldig bra, det er i grunnen dumt å tro at innvandrere skal lære og bli "gode nordmenn" når fryktelig mange nordmenn går i ring rundt dem får å slippe å omgås dem... Beste hilsen fra 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Nei du forstod tydeligvis ikke. Du laget et poeng av nordlendinger som "flyktet" til Oslo, uten å kunne oppføre seg. Og mitt poeng er at det ble folk av dem også. Som det kommer til å bli folk av andre innvandrere med annen kultur, etter hvert. Ellers er jeg enig i at "gettoer" er noe tull, enten de består av det ene eller det andre. Ikke så langt fra der jeg bor er det et borettslag med kun sosialklienter og innvandrere. Det er et deilig førsteinntrykk disse stakkars innvandrerne får av nordmenn, kan du si... Som sagt, kursing i det ene og det andre er veldig bra, det er i grunnen dumt å tro at innvandrere skal lære og bli "gode nordmenn" når fryktelig mange nordmenn går i ring rundt dem får å slippe å omgås dem... Beste hilsen fra Andelen mennesker i Oslo som ikke snakker et ord norsk blir større og større, det ser vi bl a blant mødrene på fødeavdelingene i Oslo. Det tyder ikke bra. Integreringen minker, det ser vi på antallet utlendinger som gifter seg med nordmenn, prosentandelen er halvert på 10 år. F eks nå er det bare 2-3% av pakistanere som gifer seg med norske. For 10 år siden var det 6-7%. Samme er det i USA og har vært i 200 år: italienere gifter seg med italilenere, jøder med jøder osv. 4-5% av befolkningen snakker ikke engelsk. Flere steder er det 10 kvartaler hvor det kun snakkes spansk eller kinesisk. De ikke-spanske eller ikke-kinesiske flytter, plakater og butikkskilt er kun spanske elle kinesiske. Et land i landet. Chinatown i San Francisco er verdens største kinesiske by utenfor kina: http://www.sanfranciscochinatown.com/ Nesten 100% kinesisk, ingen multikultur, helt homogent. Et Kina i miniatyr, 20% av de som bor der snakker ikke engelsk, og er i både 5 og 6. generasjon. En bokultur som jeg ville fått veldig fort i vrangstrupen, en vanvittig støy, vond lukt, rotter, prostituerte, branner, mord, kvinnemishandling og kriminalitet satt i system. Søramerikansk kultur er ikke det spøtt bedre. Nordmenn i New York mellom 1900-1920 var like ille, viden beryktede, ikke integrert, kriminelle, mordere, gjenger, prostituerte og svært lite hyggelig i "Lapskaus Aveny". Kultur. Selv om dette er realiteter overalt, så tror vi bønda her nord at vi skal slippe lett unna. Vi er jo så tolerante. Problemet er at toleranse sees på som svakhet, svakhet møtes med forakt. Vanntette skott settes opp mot nordmenn, slik andre kulturer gjør i alle andre land også. Veldig forutsigbart, og veldig lite hyggelig skal vi får se snart. De første drapene på åpen gate er avlevert. "Drive by" drap har vi også hatt. Æresdrap allerede for 20 år siden, og det drapet skremte mange pakistanske kvinner og minte dem på at dette ikke er et fritt land for dem, de får det like ille her som i "hjemlandet". Kvinneskrik er ikke så uvanlig i Oslo's bydeler lenger. Mange velger å flytte vekk fra disse områdene og jeg forstår dem. De fleste trolig pga skolesituasjonen. 0 Siter
Velouria Skrevet 5. juli 2005 Skrevet 5. juli 2005 Andelen mennesker i Oslo som ikke snakker et ord norsk blir større og større, det ser vi bl a blant mødrene på fødeavdelingene i Oslo. Det tyder ikke bra. Integreringen minker, det ser vi på antallet utlendinger som gifter seg med nordmenn, prosentandelen er halvert på 10 år. F eks nå er det bare 2-3% av pakistanere som gifer seg med norske. For 10 år siden var det 6-7%. Samme er det i USA og har vært i 200 år: italienere gifter seg med italilenere, jøder med jøder osv. 4-5% av befolkningen snakker ikke engelsk. Flere steder er det 10 kvartaler hvor det kun snakkes spansk eller kinesisk. De ikke-spanske eller ikke-kinesiske flytter, plakater og butikkskilt er kun spanske elle kinesiske. Et land i landet. Chinatown i San Francisco er verdens største kinesiske by utenfor kina: http://www.sanfranciscochinatown.com/ Nesten 100% kinesisk, ingen multikultur, helt homogent. Et Kina i miniatyr, 20% av de som bor der snakker ikke engelsk, og er i både 5 og 6. generasjon. En bokultur som jeg ville fått veldig fort i vrangstrupen, en vanvittig støy, vond lukt, rotter, prostituerte, branner, mord, kvinnemishandling og kriminalitet satt i system. Søramerikansk kultur er ikke det spøtt bedre. Nordmenn i New York mellom 1900-1920 var like ille, viden beryktede, ikke integrert, kriminelle, mordere, gjenger, prostituerte og svært lite hyggelig i "Lapskaus Aveny". Kultur. Selv om dette er realiteter overalt, så tror vi bønda her nord at vi skal slippe lett unna. Vi er jo så tolerante. Problemet er at toleranse sees på som svakhet, svakhet møtes med forakt. Vanntette skott settes opp mot nordmenn, slik andre kulturer gjør i alle andre land også. Veldig forutsigbart, og veldig lite hyggelig skal vi får se snart. De første drapene på åpen gate er avlevert. "Drive by" drap har vi også hatt. Æresdrap allerede for 20 år siden, og det drapet skremte mange pakistanske kvinner og minte dem på at dette ikke er et fritt land for dem, de får det like ille her som i "hjemlandet". Kvinneskrik er ikke så uvanlig i Oslo's bydeler lenger. Mange velger å flytte vekk fra disse områdene og jeg forstår dem. De fleste trolig pga skolesituasjonen. "Kvinneskrik er ikke så uvanlig i Oslo's bydeler lenger." He, he! Kvinneskrik har aldri vært uvanlig i oslo eller resten av landet for den saks skyld! 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Nei du forstod tydeligvis ikke. Du laget et poeng av nordlendinger som "flyktet" til Oslo, uten å kunne oppføre seg. Og mitt poeng er at det ble folk av dem også. Som det kommer til å bli folk av andre innvandrere med annen kultur, etter hvert. Ellers er jeg enig i at "gettoer" er noe tull, enten de består av det ene eller det andre. Ikke så langt fra der jeg bor er det et borettslag med kun sosialklienter og innvandrere. Det er et deilig førsteinntrykk disse stakkars innvandrerne får av nordmenn, kan du si... Som sagt, kursing i det ene og det andre er veldig bra, det er i grunnen dumt å tro at innvandrere skal lære og bli "gode nordmenn" når fryktelig mange nordmenn går i ring rundt dem får å slippe å omgås dem... Beste hilsen fra Noen rimelig gode innspill fra debatten: "Dersom man ikke kan bo i en bolig av vestlig type, er det da overhodet noen sjanse for vellykket integrering i samfunnet? Realistisk sett? Jeg er av den oppfatning at noen kulturer er så inkompatible at integrasjon er en utopi. Og parallellsamfunn skapes. "Snakker vi om de samme velutdannete som ikke får jobb fordi de har et rart efternavn, og som hadde vært i jobb som dataingeniører og kirurger, hadde de bare hett Hansen eller Olsen?" "Gode nordmenn (inkludert innvandrere) som får føle dette på tenna, de stikker fra området og gjør en av to ting: 1: forbanner politikerne som lot dette utvikle seg, eller 2: gjemmer seg som forskremte rotter og holder helt kjeft om flukten. Til venner og kjente pjatter de om hvilke som helst grunner unntatt : bekymring for sin egen og barnas sikkerhet. De er livredde for at noen skal beskylde dem for fremmedfrykt. Selv tror jeg de hadde flyktet uansett om det var bjørn, ulv, kolera, maskingeværild eller blodtørstige indianere. Trygghetsbehovet er en av Pavlovs grunnleggende behov, som går foran alt annet. Bekvemmelighet er et høyere behov som også slår tidlig ut. Vi betaler hundretusener for bekvemmelighet" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.