Gå til innhold

se her!

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Hva er alternativet? Hva skal du leve av hvis du flytter? Med husleie, mat, og personlig forbruk kommer du fort over 10 000 i måneden.

Skjønner at foreldrene dine er håpløse nå, men det er værre å måtte bekymre seg for om man skal klare å betale neste regning!

Gjest Aimabel
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen. Hadde en turbulent tenåringsperiode jeg også. Jeg skal love deg at du ser litt annerledes på saken om noen år!

Jeg flytta ut da jeg var 18, og jeg har snudd på hver krone. Jobbet masse ved siden av studiene for å klare utgiftene.

Bo hjemme aå lenge du klarer, jobb ved siden av, opprett BSU-konto. Det er mine voksne råd til deg.

veldig gode råd! Aner ikke hva jeg skulle gjort i dag hvis jeg ikke hadde hatt oppspart på bsu, pluss ekstra penger satt av til vanskelige situasjoner.

Gjest Isbinne
Skrevet

veldig gode råd! Aner ikke hva jeg skulle gjort i dag hvis jeg ikke hadde hatt oppspart på bsu, pluss ekstra penger satt av til vanskelige situasjoner.

Hehe..

Jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde det. Jeg jobbet ved siden av skolen fra jeg var 16. og kunne fint ha satt av litt penger hver måned. Men gjorde jeg det? Nei. Jeg fikk til og med arv som jeg bare øste ut. Jeg fatter ikke hva jeg tenkte med.

Nå er jeg 24 med studiegjeld oppetter øra. Er på boligjakt, men det er jaggu ikke lett. Heldigvis har jeg en samboer med bsu-konto, men jeg skulle gjerne hatt litt oppsparte midler selv.

Gjest Aimabel
Skrevet

Hehe..

Jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde det. Jeg jobbet ved siden av skolen fra jeg var 16. og kunne fint ha satt av litt penger hver måned. Men gjorde jeg det? Nei. Jeg fikk til og med arv som jeg bare øste ut. Jeg fatter ikke hva jeg tenkte med.

Nå er jeg 24 med studiegjeld oppetter øra. Er på boligjakt, men det er jaggu ikke lett. Heldigvis har jeg en samboer med bsu-konto, men jeg skulle gjerne hatt litt oppsparte midler selv.

Selv om samboeren min og jeg hadde 200 000 i oppsparte hjalp det ikke så mye når vi skulle skaffe oss bolig. Vi tjener for dårlig til å få lån. Heldigvis fikk vi litt hjelp hjemmefra. Og dette studielånet da. Det må man ikke begynne med på videregående. Jeg har gått arbeidsledig en stund, og måtte leve på 30 000 oppsparte. Glad jeg hadde dem. Kanskje våre bekymringer kan få jenta på andre tanker? Lykke til i boligjakten :-)

Gjest Isbinne
Skrevet

Selv om samboeren min og jeg hadde 200 000 i oppsparte hjalp det ikke så mye når vi skulle skaffe oss bolig. Vi tjener for dårlig til å få lån. Heldigvis fikk vi litt hjelp hjemmefra. Og dette studielånet da. Det må man ikke begynne med på videregående. Jeg har gått arbeidsledig en stund, og måtte leve på 30 000 oppsparte. Glad jeg hadde dem. Kanskje våre bekymringer kan få jenta på andre tanker? Lykke til i boligjakten :-)

Hva? Dere hadde 200000 i egenkapital og dere fikk ikke lån?

Skal søke om førstehjemslån. Får låne inntil 100% av lånesummen, noe vi MÅ siden vi ikke har egenkapital. Han har fast jobb, jeg har 80% vikariat. Håper på det beste!

(har regnet på at avdragene ikke blir særlig mye høyere enn det vi betaler nå i mnd - på å leie)

Gjest Aimabel
Skrevet

Hva? Dere hadde 200000 i egenkapital og dere fikk ikke lån?

Skal søke om førstehjemslån. Får låne inntil 100% av lånesummen, noe vi MÅ siden vi ikke har egenkapital. Han har fast jobb, jeg har 80% vikariat. Håper på det beste!

(har regnet på at avdragene ikke blir særlig mye høyere enn det vi betaler nå i mnd - på å leie)

Joda vi fikk låne 700 000. Men det er ikke mange leiligheter til den prisen. ( hvis man ikke kjøper en med lite innskudd og _skyhøy_ husleie da)

Vi hadde regnet ut at vi skulle klare å betjene et høyere lån, også ved renteøkning. Men banken ville ikke gi oss mer.

Gjest teatrika
Skrevet

det virkes ut som at dere aldri har vært like gammel som meg!!!! jeg gunne godt ha spist nudler i 13 dager!!!! men man trenger jo ikke å kjøpe bare det!!! men HVA MAN VIL!!! uansett hva!!!!! og jeg kommer ikke til å tenke sånn!!!

Som sagt; jeg skal snakke med deg om fem år jeg:-)

Gjest Kulla Gulla
Skrevet

Hvis du virkelig HATER å bo hjemme (det kan hende du har gode grunner som ikke helt kommer fram her i frustrasjonen, jeg synes mange av de som har svart deg ser bort i fra at mange har det direkte vondt hjemme. Jeg vet at ikke alle foreldre er gode foreldre), må du se på hva som er alternativene dine. Er noen av dem realistiske?

1) Kan du gå på gymnas et annet sted og flytte på hybel der? Kan det ordnes før skolestart til høsten (skoleplass, hybel). Vil foreldrene dine godta det og hjelpe deg med å ordne det, eventuelt hjelpe deg med penger? Hvis ikke, kan du leve av borteboerstipendiet?

2) Kan du søke på folkehøyskole for neste år nå? Vil foreldrene dine støtte det? Vil du like det? (nytt sted, nye venner) Er du gammel nok?

3) Er det noen slektninger du kan bo hos i en periode, f.eks. neste skoleår?

4) Utvekslingsstudent i et annet land?

Hvis du ikke har fylt 16 kan man faktisk tvinge deg til å bo hjemme, men etterpå skal det sterke grunner til å nekte deg å bo alene HVIS DU GREIER DET: Klarer du å finne en hybel selv, betale for den, betale alt annet? Hvis du virkelig er så voksen, har en jobb, kan holde orden på hybelen, regninger, skolen, jobb, osv. så ville jeg ha diskutert saken seriøst med foreldrene mine. Det var noen som flytta på hybel fordi det gikk dårlig hjemme da jeg var 16, men det var gjerne i huset til en tante eller lignende. Foreldrene dine har ingen plikt til å hjelpe deg med penger hvis du flytter for deg selv, men hvis situasjonen er helt håpløs mellom dere, er de også sikkert villige til å finne en løsning.

petter smart
Skrevet

det virkes ut som at dere aldri har vært like gammel som meg!!!! jeg gunne godt ha spist nudler i 13 dager!!!! men man trenger jo ikke å kjøpe bare det!!! men HVA MAN VIL!!! uansett hva!!!!! og jeg kommer ikke til å tenke sånn!!!

Slik virker det nå. Men om noen år vil du forstå hva vi snakker om.

Mange av oss følte det som deg da vi var 16. Men vi VET nå at vi slett ikke var voksne, og at vi hadde det meget bra ved å bo hjemme.

petter smart
Skrevet

ja!!! ikke sant!!!! hvorfor må jeg bo hjemme da???? hva er vitsen??? ÅÅÅÅ!!! dem har sikkert ikke en gang lyst til at jeg skal bo der!!!!! jeg skjønner ikke hva som er problemet dems! hvis de fortsatt er like mongo så rømmer jeg!!!

Du er i alle fall ikke gammel nok til å forstå ironi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...