Gå til innhold

Når de spør om mulig graviditet på jobbintervju..

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er ikke lovlig å spørre om dette. men noen gjør det, og da er det heller ikke smart å kommentere det.......det lureste er å svare veldig diplomatisk m sterk antydning om å ikke få barn og så gjør du hva du vil hvis du får jobben......

Skrevet

Jeg gikk en gang på kurs med ei som hadde to små barn og hun hadde stadig fått det spørsmålet da hun søkte jobb. Til slutt fikk de da to barn og hun tenkte at nå måtte det da bli lettere på jobbmarkedet, men neida! Nå endret spørsmålet seg til:"Jasså, du har to små barn du? De er vel mye syke de?" Helt utrolig!

Gjest Har også blitt spurt
Skrevet

Det er faktisk lov å stille dette spørsmålet, men man kan jo bare svare at dette spørsmålet ønker man ikke å svare på.Det er bare 2 områder det ikke er lov å stille spørsmål ang, religion og politikk.

Skrevet

Jeg synes det er så trist at det skal være sånn...

Vi har to barn og en mann som ukependler. Det sier seg selv at det er jeg som blir hjemme med ungene om de er syke. Allikevel blir ikke det mange dagene i løpet av ett år!

Jeg har jobbet på en del forskjellige plasser oppigjennom, og omtrent uten unntak vil jeg si at mannfolka var de med høyest fravær. De var kanskje syke en dag, og så tok de med seg hele tre-dagersen som bonus, liksom....Damene gikk på jobb omtrent før de rakk å komme seg ut av sykesenga.

Generaliserende, ja, men det balanserer bildet litt. Det er jo ikke gitt at vi kvinner har skyhøyt fravær selv om vi er gravide eller nybakte mødre. Mange deler på permisjon og fravær ved barns sykdom. Jeg har også opplevd at menn var den som hovedsakelig var hjemme ved barns sykdom mens kona gikk på arbeid.

Slik diskriminering skitprovoserer meg!!!

matildes mor
Skrevet

Hva sa de hos likestillingsombudet? Skjedde det noe?

Og til alle som sier at man kan jo bare lyve, nei, man kan ikke bare det. Det er ikke fair at man skal være nødt til å lyve for å få jobb i dette landet. Jeg orker ikke å ha løyet for noen om noe så viktig og så kanskje måtte jobbe side om side med dem etterpå. Og hvis jeg skulle bli gravid etterhvert, gå rundt med dårlig samvittighet og grue meg til å si det. Jeg vil ha et godt arbeidsmiljø!

Jeg skjønner hvordan du har det.Alldeles ikke lett å lyve heller-for som du sier man skal jo ha et godt arbeidsmiljø etterpå.

Husker ikke ordrett svaret jeg fikk fra likestillingsombudet,jeg sendte mail.Men hovedpoenget var slik at dette skjedde tydligvis svært ofte.De var takknemlig for å høre om dette, slik at de kunne jobbe for å endre dette.

Gå inn på denne siden og send en mail!http://www.likestillingsombudet.no/kontakt/

Lykke til med jobbsøkingen-det ordner seg til slutt:-)

petter smart
Skrevet

Det er faktisk lov å stille dette spørsmålet, men man kan jo bare svare at dette spørsmålet ønker man ikke å svare på.Det er bare 2 områder det ikke er lov å stille spørsmål ang, religion og politikk.

Trodde ikke man hadde lov å spørre om seksuell orientering heller.

Skrevet

Trodde ikke man hadde lov å spørre om seksuell orientering heller.

Enig. Har det ikke kommet tilføyelser og presiseringer i Arbeidsmiljøloven om dette, tro?

Men det er lov å spørre om religion når det gjelder kirkelige stillinger.

Trur eg.

Skrevet

Enig. Har det ikke kommet tilføyelser og presiseringer i Arbeidsmiljøloven om dette, tro?

Men det er lov å spørre om religion når det gjelder kirkelige stillinger.

Trur eg.

Sånne misjonærstillinger og sånn da mulignes? hehe

Gjest Persille
Skrevet

De har ikke lov å spørre om noe slikt.Ville rapportert til likestillingsombudet.Selv om de ikke kan gjøre noe konkret med akkurat den situasjonen,så hjelper det for de å vite hvem som opptrer slik.

Har selv ved to intervju i det siste, fått spørsmål om hva min mann driver med(arbeidstider) og hvem som skal være hjemme viss barna blir syke.Må nevne at dette var i et mannsdominert yrke,men det skjer viss overalt.

Det er kjempeprovoserende og siste gangen det skjedde ble jeg så rasende at jeg tok kontakt med likestillingsombudet.

Dette var to jobber jeg var kvalifisert for,men det var det sikkert mange andre også som var, valgte jeg å tro-under tvil.

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner at du tar sånn på vei for dette.

Det er da en ærlig sak? Dersom de er avhengige av 100% stabilitet, eller at du alltid kan jobbe til visse tider, eller de har mange andre i samme situasjon - så skjønner jeg at de velger ut fra andre ting en kvalifikasjon dersom man er likestilt på det punktet.

Og bare så det er sagt; jeg vet om menn som har fått det samme spørsmålet - så det handler ikke om kjønn, det handler om hva som er mest praktisk for bedriften.

Gjest Persille
Skrevet

Hadde du gjort det selv om det ikke er lovlig?

Herregud...

Arbeidsgiver har ingenting med eventuelle graviditetsplaner!

Hadde jeg blitt spurt om det tror jeg jaggu at jeg hadde konfrontert dem med det - og gitt blaffen i om det hadde kosta meg jobben!

Makan...!

Jeg har spurt om det.

Jeg har rett og slett ikke råd til å ha ansatte som er gravide - sånn er det bare.

Kynisk, urettferdig og langt fra riktig, men likevel tilfelle.

Potensielle gravide, kronisk syke, og andre med høyt fravær bør ha jobber i store firmaer som har råd til "svinnet" i tid og penger.

Og jeg vet jeg kaster stein i glasshus som alenemor til en to-åring, men jeg hadde ikke hatt råd til å ha meg ansatt heller.

Det er dessverre prisen vi må betale for de gode ordningene arbeidstakerne har. Bra for meg som arbeidstaker - katastrofe for meg som arbeidsgiver.

Gjest Persille
Skrevet

Hadde du spurt en mann om det? Det kan like godt være mannen som tar lengst fødselspermisjon i våre dager, vet du.

Permisjonen er ikke problemet, den dekkes av trygdekontoret, det er alt fraværet i forkant som er problemet - og ikke minst faren for sykdom underveis. Det dekkes bare delvis av trygdekontoret....

Dermed - et stort økonomisk problem for små bedrifter.

Skrevet

Sånne misjonærstillinger og sånn da mulignes? hehe

Hihihihihi.

Grisekjerring!

matildes mor
Skrevet

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner at du tar sånn på vei for dette.

Det er da en ærlig sak? Dersom de er avhengige av 100% stabilitet, eller at du alltid kan jobbe til visse tider, eller de har mange andre i samme situasjon - så skjønner jeg at de velger ut fra andre ting en kvalifikasjon dersom man er likestilt på det punktet.

Og bare så det er sagt; jeg vet om menn som har fått det samme spørsmålet - så det handler ikke om kjønn, det handler om hva som er mest praktisk for bedriften.

Jeg skjønner at du svare utifra arbeidsgivers ståsted.Ja det er en ærlig sak å spørre om slike ting-men det er faktisk ikke lov å spørre om slike ting for slike ting skal ikke påvirke avgjørelse prossessen.

Grunnen til at jeg tar slik på vei er fordi jeg nå i lengre tid har prøvd å komme meg tilbake i arbeidslivet og føler at dørene blir lukket når de får høre at jeg har en mann som ikke er hjemme i ukene og at jeg har to barn(som selfølgelig kan bli syke) og ikke for å glemme-jeg er jo kvinne(og kvinner kan få barn).

Dessuten på de fleste stedene jeg har søkt og vært på intervju så finnes det ikke andre kvinner,jeg har nevnt tidligere at det er svært mannsdominert yrke.

Jeg får alltid gode tilbakemeldinger fra potensielle arbeidsgiverer om at jeg har en veldig bra bakgrunn og fin erfaring med gode referanser,og når høyt opp blant de som søker.Men det hjelper lite det:-(

Den jobben jeg hadde før var jeg eneste kvinne blant veldig mange menn-det gikk veldig fint det(men jeg var ung og barnløs),men jeg tror nok at de vegrer seg til å ta imot noe ukjent.Også er det vel litt fordommer ute å går tror jeg.For jeg søker 100% stilling og har ikke problemer med å løse det heller.

Min tabbe er at jeg valgte å få barn,være hjemme noen år og dermed eksluderte jeg meg fra miljøet.Hadde nok vært mye lettere viss jeg allerede hadde vært i jobb og så søkte ny jobb.

Derfor tar jeg på vei-og det er skikkelig urettferdig at jeg skal bli dømt på forhånd fordi de anser meg som en potensiell "fraværsbombe" med barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...