Gå til innhold

Komme seg ut av dyre kredittlån

Anbefalte innlegg

Gjest mange grå hår
Skrevet

Jeg sitter på jobb nå. Har tatt ekstravakter for å komme meg ut av dyre lån med kredittkort, men synes aldri det blir slutt. Har lyst å ha ferie, men på den andre siden er jeg stressa fordi jeg har fått for lite vakter i sommerferien. Jeg må finne vei til å spare penger, men hvordan? Hva skal jeg gjøre til å kutte forbruket ned? Jeg er skilt, har tre tenåringer og en dyr leilighet.

Gjest Phil McGraw
Skrevet

Første bud er å bo i en leilighet du har råd til å bo i. Viser det seg at den leiligheten du har i dag er for dyr så selg den og flytt til en annen.

Det neste man må se på er utgifter til klær, telefon, internet mm. Ikke kjøp dyre merkeklær, ikke ha mange dyre mobiltelefoner osv.

Så er det å betale ned alle kredittlån så fort som F. Kredittlån er noe dritt.

Når du i fremtiden skal kjøpe noe så ta ut penger fra minibanken hvis det er lettere å holde seg til budsjettet når du har penger i hånda. Kast alt av kredittkort.

Kjøp aldri noe du ikke kan betale med det samme.

Lykke til!

Gjest mange grå hår
Skrevet

Første bud er å bo i en leilighet du har råd til å bo i. Viser det seg at den leiligheten du har i dag er for dyr så selg den og flytt til en annen.

Det neste man må se på er utgifter til klær, telefon, internet mm. Ikke kjøp dyre merkeklær, ikke ha mange dyre mobiltelefoner osv.

Når du i fremtiden skal kjøpe noe så ta ut penger fra minibanken hvis det er lettere å holde seg til budsjettet når du har penger i hånda. Kast alt av kredittkort.

Lykke til!

Jeg vet alt dette du skriver. Det var dessverre ikke noen aha-opplevelse. Merkeklær er ikke problemet og ikke dyre mobiltelefoner. Internett og telefon er jeg nødt til å ha, og jeg må ha et sted å bo. Det er ikke bare å selge og kjøpe noe billigere, så enkelt er det bare ikke med tre barn som krever sin plass.

Alternativet er å jobbe mere og prøve å spare et eller annet sted som jeg foreløpig ikke vet hvor er.

Gjest mange grå hår
Skrevet

Lykke til!

Det dreier seg bl.a. om høreapparater, briller, øyelinser og datamaskiner pga. studiene til barna. Ikke så lett å spare på slike ting.

Skrevet

Hvis barna er store, er det mulig de kan ha en liten sommerjobb eller noen timer uken ved siden av skolen?

Det hjelper jo litt hvis de kan betale noe av sitt eget forbruk..

Kan du knipe inn litt i

husholdningsbudsjettet?

Dropp å spise ute og dropp å handle varer i kiosk og 7 Eleven som du kan handle rimeligere på Rimi.

Planlegg, slik at du unngår dyre impulskjøp.

Kutt ut kafébesøk med venninner, dra heller hjem til hverandre.

Er det virkelig helt umulig å skaffe en rimeligere leilighet som er like stor som din?

Kan du flytte til et mindre attraktivt område, eller er det helt uaktuelt?

Gjest toya-1
Skrevet

Hvis leiligheten du eier har en høyere verdi enn det du har i lån på den, kan du ta opp et høyere huslån enn det du har. Da vi refinaniserte tinglyste vi også et høyere beløp på vårt hus enn det vi hadde i lån. Dette var etter råd fra banken. Da var det også veldig lett å få nytt (høyere) lån på huset når man allerede hadde tinglyst et høyere beløp. Men har du ikke det må du betale tinglysning hvis du tar opp et større lån på huset/leiligheten. Dette er ihvertfall mye billigere rente enn kjøpekort.

Lykke til!

Skrevet

Det dreier seg bl.a. om høreapparater, briller, øyelinser og datamaskiner pga. studiene til barna. Ikke så lett å spare på slike ting.

Hvis de er så gamle at de trenger flere datamaskiner, kan de vel også være med å betale noe selv.

Jeg bruker de gamle brillene mine når jeg er for blakk til å kjøpe linser i en periode.

Det er utrolig hvilken spareevne ungdommer kan ha hvis det dreier seg om noe de virkelig vil ha.

Du kan spare en del ved å sette opp en menyliste en gang for uka og handle inn det du trenger. Avtal med ungene at dyrt pålegg kjøper dere en gang i uka. Når det er spist opp er det tomt.

Jeg har vært opptatt av å synliggjøre for den eldste sønnen min hvor store forskjeller det kan være mellom å handle billige og dyre varianter av samme produktet - alt fra pleieprodukter til mat. Tror han er godt forberedt for det kommende stundentlivet nå.

skorpionfisken
Skrevet

De i min familie som trenger høreapparat får det gratis. Linser trenger man ikke om man har briller. En PC burde holde for hele familien. Om man ikke har råd til det kan man bruke PC gratis på bibliotekene.

Kan du refinansiere kredittlånene i en bank til noe lavere rente og lengre nedbetaling. Låne opp på huset? Har du arbeidsgiver du kan låne fra (det er skatte og rentefritt om du betaler tilbake innen 12 mnd). Ikke alle arbeidsgivere er like villige, men mange er om man bare spør. Dessuten kan arbeidsgiver anbefale deg til sin bank slik at banken blir mer velvillig overfor deg.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Lykke til!

"McGraw"

Er dette etternavnet til Dr. Phil? :-D

Gjest mange grå hår
Skrevet

De i min familie som trenger høreapparat får det gratis. Linser trenger man ikke om man har briller. En PC burde holde for hele familien. Om man ikke har råd til det kan man bruke PC gratis på bibliotekene.

Kan du refinansiere kredittlånene i en bank til noe lavere rente og lengre nedbetaling. Låne opp på huset? Har du arbeidsgiver du kan låne fra (det er skatte og rentefritt om du betaler tilbake innen 12 mnd). Ikke alle arbeidsgivere er like villige, men mange er om man bare spør. Dessuten kan arbeidsgiver anbefale deg til sin bank slik at banken blir mer velvillig overfor deg.

Briller kan ikke deles på. Den ene trenger briller og den andre linser. Jeg måtte betale en betraktelig egenandel for mine egne høreapparter. De er ikke helt gratis. Datamaskiner kan ikke i alle tilfeller deles på. Jeg bor i en dyr leilighet og kan godt låne mer på den. Jeg har rett og slett bestemt meg for å jobbe ekstra for å bli kvitt de lånene på den måten.

I går kveld var jeg utrolig trøtt og det er jeg innimellom. Da blir situasjonen gjerne litt svartere enn den egentlig er.

Gjest Vært der
Skrevet

Du kan ringe en takstmann og få en ny takst på leiligheten din. Så kan du ta opp ett nytt samlet boliglån. Hvis du har så mange kredittkort er det nesten umulig å få betalt ned alle på vanlig måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...