Gjest Kriseplaner Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Dette gjelder reising innenlands jeg mister lommeboka mi? Hvor ringer jeg for å sperre kortet?(har visa) og hvis dette skulle skje er det noen mulighet for at jeg likevel kan ta ut penger? jeg mister mobilen.. Hva gjør jeg? Jeg blir syk slik at jeg må reise hjem før flybiletten min går ut. Kan det gå på reiseforsikringen? jeg går meg vill i en ukjent storby.. noen tips? takknemmelig for alle svar:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 "jeg mister lommeboka mi?" Du rydder ut av lommeboka før du drar, tar ikke med deg mer enn en legitimasjon, sannsyligvis bank/visakort og sertifikat. Da er det ikke så mye du trenger å bekymre deg for der. "Hvor ringer jeg for å sperre kortet?(har visa)" Banken din! "og hvis dette skulle skje er det noen mulighet for at jeg likevel kan ta ut penger?" Vet ikke, spør i banken. "jeg mister mobilen.. Hva gjør jeg?" Ringer mobilselskapet og får sperret nummeret. "jeg går meg vill i en ukjent storby.. noen tips?" På dagtid - gå inn i en butikk og be om hjelp. På kveldstid kan du vel gå inn på en kveldsåpen butikk eller en restaurant? 0 Siter
Gjest Isbinne Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 "jeg mister lommeboka mi? Hvor ringer jeg for å sperre kortet?(har visa) og hvis dette skulle skje er det noen mulighet for at jeg likevel kan ta ut penger?" Hvilken bank har du? Gå inn på din banks hjemmesider, der skal det stå nummer til sperretelefon. "jeg mister mobilen.. Hva gjør jeg?" Let etter den, meld ifra til politiet. "Jeg blir syk slik at jeg må reise hjem før flybiletten min går ut. Kan det gå på reiseforsikringen?" Vanligvis så gjør det det ja! "jeg går meg vill i en ukjent storby.. noen tips? Eh, spør deg fram vel! Første gang du er ute og reiser? 0 Siter
sigga Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Ta med en spade å grav deg ned i tide...(",).. neida, synest dette ikke var mye til "kriser" da. Alle storbyer har politifolk i gatene og drosjer, så man spør en av de man ser. Bankkort sperrer man ved å ringe et nummer, det har de i banken din. Så ordner du reiseforsikring og forhører deg om de ulike retrett mulighetene du har ved evnt. sykdom eller andre hendelser. Det går stort sett greitt på tur. Så ha det kjekt da!! 0 Siter
Gjest føre var Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Det er lurt å ha kopi av førstesiden i passet ditt, samt av bankkort / sertifikat / forsikringsbevis osv (det du må ha med deg i lommeboken din). Du bør skrive opp nummeret til banken (samt døgnåpent alarmnummer) og nummer til forsikringsselskap, kopiene og telefonnumrene oppbevarer du et annet sted enn veske / lommebok osv. Sperr kort med en gang. De du snakker med i banken (på tlf) hjelper deg med cash. Er du forsikret i europeiske, hjelper europeiske deg med cash. Reiseforsikring (og evt medlemsskap i norsk luftambulanse) skaffer deg alternativ transport hjem. Telefonen sperrer du ved å ringe netcom / telenor / annen operatør. Går du deg bort, spør du noen språkkyndige i turistinformasjon, en butikk på en restaurat, politiet / en drosjesjåfør.. Har du hotellnavnet skrevet opp, kan du alltid ta en taxi dit.. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Det er lurt å ha kopi av førstesiden i passet ditt, samt av bankkort / sertifikat / forsikringsbevis osv (det du må ha med deg i lommeboken din). Du bør skrive opp nummeret til banken (samt døgnåpent alarmnummer) og nummer til forsikringsselskap, kopiene og telefonnumrene oppbevarer du et annet sted enn veske / lommebok osv. Sperr kort med en gang. De du snakker med i banken (på tlf) hjelper deg med cash. Er du forsikret i europeiske, hjelper europeiske deg med cash. Reiseforsikring (og evt medlemsskap i norsk luftambulanse) skaffer deg alternativ transport hjem. Telefonen sperrer du ved å ringe netcom / telenor / annen operatør. Går du deg bort, spør du noen språkkyndige i turistinformasjon, en butikk på en restaurat, politiet / en drosjesjåfør.. Har du hotellnavnet skrevet opp, kan du alltid ta en taxi dit.. Språkkyndige? H*n skrev jo at det gjelder reiser innenlands :-) 0 Siter
Freya Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Språkkyndige? H*n skrev jo at det gjelder reiser innenlands :-) Kan være vel så vanskelig å forstå ulike dialekter, skjønner du vel. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Kan være vel så vanskelig å forstå ulike dialekter, skjønner du vel. Hehe :-) Kan nok innrømme at jeg sliter litt om folk snakker fort på enkelte "sære" vestlandsdialekter, men har aldri hatt behov for tolketjeneste ;-) 0 Siter
Gjest Kriseplaner Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Det er lurt å ha kopi av førstesiden i passet ditt, samt av bankkort / sertifikat / forsikringsbevis osv (det du må ha med deg i lommeboken din). Du bør skrive opp nummeret til banken (samt døgnåpent alarmnummer) og nummer til forsikringsselskap, kopiene og telefonnumrene oppbevarer du et annet sted enn veske / lommebok osv. Sperr kort med en gang. De du snakker med i banken (på tlf) hjelper deg med cash. Er du forsikret i europeiske, hjelper europeiske deg med cash. Reiseforsikring (og evt medlemsskap i norsk luftambulanse) skaffer deg alternativ transport hjem. Telefonen sperrer du ved å ringe netcom / telenor / annen operatør. Går du deg bort, spør du noen språkkyndige i turistinformasjon, en butikk på en restaurat, politiet / en drosjesjåfør.. Har du hotellnavnet skrevet opp, kan du alltid ta en taxi dit.. Takk for svar:). Skal til vestlandet og det kan nok hende at jeg trenger litt tolkehjelp dit jeg skal 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Du må være veldig ung...? er det aldersgrense på dol? 0 Siter
Freya Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hehe :-) Kan nok innrømme at jeg sliter litt om folk snakker fort på enkelte "sære" vestlandsdialekter, men har aldri hatt behov for tolketjeneste ;-) Jeg måtte ringe legevakta en gang og fikk en lege fra østlandet på tråden. Jeg skjønte ikke hva han sa! Så det går sikkert begge veier. 0 Siter
asterix Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 er det aldersgrense på dol? Dette var bare en observasjon. Men ble egentlig litt bekymret for at noen så uerfaren skal ut å reise på egenhånd... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.