Gå til innhold

Hva hvis dette skulle skje når jeg er ute og reiser...

Anbefalte innlegg

Gjest Kriseplaner
Skrevet

Dette gjelder reising innenlands

jeg mister lommeboka mi? Hvor ringer jeg for å sperre kortet?(har visa) og hvis dette skulle skje er det noen mulighet for at jeg likevel kan ta ut penger?

jeg mister mobilen.. Hva gjør jeg?

Jeg blir syk slik at jeg må reise hjem før flybiletten min går ut. Kan det gå på reiseforsikringen?

jeg går meg vill i en ukjent storby.. noen tips?

takknemmelig for alle svar:)

Skrevet

"jeg mister lommeboka mi?"

Du rydder ut av lommeboka før du drar, tar ikke med deg mer enn en legitimasjon, sannsyligvis bank/visakort og sertifikat. Da er det ikke så mye du trenger å bekymre deg for der.

"Hvor ringer jeg for å sperre kortet?(har visa)"

Banken din!

"og hvis dette skulle skje er det noen mulighet for at jeg likevel kan ta ut penger?"

Vet ikke, spør i banken.

"jeg mister mobilen.. Hva gjør jeg?"

Ringer mobilselskapet og får sperret nummeret.

"jeg går meg vill i en ukjent storby.. noen tips?"

På dagtid - gå inn i en butikk og be om hjelp. På kveldstid kan du vel gå inn på en kveldsåpen butikk eller en restaurant?

Gjest Isbinne
Skrevet

"jeg mister lommeboka mi? Hvor ringer jeg for å sperre kortet?(har visa) og hvis dette skulle skje er det noen mulighet for at jeg likevel kan ta ut penger?"

Hvilken bank har du? Gå inn på din banks hjemmesider, der skal det stå nummer til sperretelefon.

"jeg mister mobilen.. Hva gjør jeg?"

Let etter den, meld ifra til politiet.

"Jeg blir syk slik at jeg må reise hjem før flybiletten min går ut. Kan det gå på reiseforsikringen?"

Vanligvis så gjør det det ja!

"jeg går meg vill i en ukjent storby.. noen tips?

Eh, spør deg fram vel!

Første gang du er ute og reiser? ;)

Skrevet

Ta med en spade å grav deg ned i tide...(",)..

neida, synest dette ikke var mye til "kriser" da. Alle storbyer har politifolk i gatene og drosjer, så man spør en av de man ser.

Bankkort sperrer man ved å ringe et nummer, det har de i banken din.

Så ordner du reiseforsikring og forhører deg om de ulike retrett mulighetene du har ved evnt. sykdom eller andre hendelser.

Det går stort sett greitt på tur. Så ha det kjekt da!!

Gjest føre var
Skrevet

Det er lurt å ha kopi av førstesiden i passet ditt, samt av bankkort / sertifikat / forsikringsbevis osv (det du må ha med deg i lommeboken din).

Du bør skrive opp nummeret til banken (samt døgnåpent alarmnummer) og nummer til forsikringsselskap, kopiene og telefonnumrene oppbevarer du et annet sted enn veske / lommebok osv.

Sperr kort med en gang.

De du snakker med i banken (på tlf) hjelper deg med cash. Er du forsikret i europeiske, hjelper europeiske deg med cash.

Reiseforsikring (og evt medlemsskap i norsk luftambulanse) skaffer deg alternativ transport hjem.

Telefonen sperrer du ved å ringe netcom / telenor / annen operatør.

Går du deg bort, spør du noen språkkyndige i turistinformasjon, en butikk på en restaurat, politiet / en drosjesjåfør.. Har du hotellnavnet skrevet opp, kan du alltid ta en taxi dit..

Skrevet

Det er lurt å ha kopi av førstesiden i passet ditt, samt av bankkort / sertifikat / forsikringsbevis osv (det du må ha med deg i lommeboken din).

Du bør skrive opp nummeret til banken (samt døgnåpent alarmnummer) og nummer til forsikringsselskap, kopiene og telefonnumrene oppbevarer du et annet sted enn veske / lommebok osv.

Sperr kort med en gang.

De du snakker med i banken (på tlf) hjelper deg med cash. Er du forsikret i europeiske, hjelper europeiske deg med cash.

Reiseforsikring (og evt medlemsskap i norsk luftambulanse) skaffer deg alternativ transport hjem.

Går du deg bort, spør du noen språkkyndige i turistinformasjon, en butikk på en restaurat, politiet / en drosjesjåfør.. Har du hotellnavnet skrevet opp, kan du alltid ta en taxi dit..

Språkkyndige? H*n skrev jo at det gjelder reiser innenlands :-)

Skrevet

Språkkyndige? H*n skrev jo at det gjelder reiser innenlands :-)

Kan være vel så vanskelig å forstå ulike dialekter, skjønner du vel. ;)

Skrevet

Kan være vel så vanskelig å forstå ulike dialekter, skjønner du vel. ;)

Hehe :-)

Kan nok innrømme at jeg sliter litt om folk snakker fort på enkelte "sære" vestlandsdialekter, men har aldri hatt behov for tolketjeneste ;-)

Gjest Kriseplaner
Skrevet

Sperr kort med en gang.

Takk for svar:). Skal til vestlandet og det kan nok hende at jeg trenger litt tolkehjelp dit jeg skal

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Du må være veldig ung...?

er det aldersgrense på dol?

Skrevet

Hehe :-)

Kan nok innrømme at jeg sliter litt om folk snakker fort på enkelte "sære" vestlandsdialekter, men har aldri hatt behov for tolketjeneste ;-)

Jeg måtte ringe legevakta en gang og fikk en lege fra østlandet på tråden. Jeg skjønte ikke hva han sa! Så det går sikkert begge veier. :)

Skrevet

er det aldersgrense på dol?

Dette var bare en observasjon. Men ble egentlig litt bekymret for at noen så uerfaren skal ut å reise på egenhånd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...