Gjest en som leter etter jobb Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hei, Jeg har nå gått arbeidsløs i 2 år uten noe hell. Det er så pinlig og ikke minst frustrerende. Jeg vil virkelig inn i arbeidslivet og tjene litt penger. Kan jeg si noe til a-aetat om å få litt dagpenger. Har hørt at man ikke kan det når en aldri har jobbet! 0 Siter
Prozak Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Dagpenger får man ikke hvis man ikke har tjent over et minimumsbeløp det siste året, eller gjennomsnittlig i de tre siste årene. Imidlertid er man berettiget til å motta sosialstønad selv om man ikke har tjent noe tidligere. "..................................." 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Meld deg for et vikarbyrå. Ring kommunen og ble om å bli satt opp som tilkallingsvikar i barnehager. Søk på hva som helst! 0 Siter
flisa Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hørte på radioen i stad at de i Adecco slet med å få folk til bygg og anleggsbransjen - de hadde nå tatt inn 1000 polakker, -men enda manglet de 3-400 stk. rart... 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Nei desverre. Du må ha hatt en arbeidinntekt på ca 90 000 sist år eller ca 180 000 fordelt på tre siste år for å ha rett på dagpenger. Men du kan få kurspenger ved å delta på kurs gjennom A-etat. Kanskje det hadde vært noe, de kan tilby datakortet, div. arbeidskurs mm. som kan gjøre en litt bedre rustet til kommende utlyst stilling. 0 Siter
Gjest barne-og ungdomsarbeider Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Meld deg for et vikarbyrå. Ring kommunen og ble om å bli satt opp som tilkallingsvikar i barnehager. Søk på hva som helst! Hrm, horfor synest så mange at det er greit at "hvem som helst" får seg vikarjobb i en barnehage?? Ikke det at jeg trekker trådskriveren som noe annenrangs menneske, men jeg bare lurer. Det er liksom det savret som går igjen til de fleste som sliter med å skaffe seg jobb. Det er faktisk en egen utdannelse for å være kvalifisert for å jobbe i barnehage. Synest det blir tatt for lett på den her altså. 0 Siter
petter smart Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hørte på radioen i stad at de i Adecco slet med å få folk til bygg og anleggsbransjen - de hadde nå tatt inn 1000 polakker, -men enda manglet de 3-400 stk. rart... Samtidig har jeg en kompis som tok fagprøven som tømrer for et par måneder siden. Men fordi han mangler erfaring (og dermed ikke kan jobbe helt på egen hånd) så får han ikke jobb. Det mangler jo folk innen de fleste yrker, men få er villige til å ansette noen uten erfaring. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hrm, horfor synest så mange at det er greit at "hvem som helst" får seg vikarjobb i en barnehage?? Ikke det at jeg trekker trådskriveren som noe annenrangs menneske, men jeg bare lurer. Det er liksom det savret som går igjen til de fleste som sliter med å skaffe seg jobb. Det er faktisk en egen utdannelse for å være kvalifisert for å jobbe i barnehage. Synest det blir tatt for lett på den her altså. Hun (han?) sier ikke noe bakgrunnen sin så det er i grunnen vanskelig å komme med tips, det har du jo rett i. Min søster var tilkallingsvikar i bhg en bitteliten stund. Hun har ingen utdannelse med barn, har ingen barn selv, men hennes tantebarn forguder henne. ) Hun ble veldig populær den korte tiden hun var rundt på bhg. At avdelingsleder har pedagogisk utdanning er en selvfølge, men når det gjelder assistentene er personlig egnethet også kjemepviktig så lenge det ikke stilles noe utdanningskrav til dem. 0 Siter
flisa Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Samtidig har jeg en kompis som tok fagprøven som tømrer for et par måneder siden. Men fordi han mangler erfaring (og dermed ikke kan jobbe helt på egen hånd) så får han ikke jobb. Det mangler jo folk innen de fleste yrker, men få er villige til å ansette noen uten erfaring. Det syns jeg han skal ringe direktøren i Adecco om.... 0 Siter
mrxx Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hva gjør du for å få deg en jobb? Sitter du hjemme og søker på jobber eller er du mer aktiv enn som så? Jeg vet om masse du kan gjøre for å forsøke å få jobb, i tillegg til at du blir svært bevist på deg selv og hva du kan osv. 0 Siter
Gjest en som ønsker seg en jobb Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Nei desverre. Du må ha hatt en arbeidinntekt på ca 90 000 sist år eller ca 180 000 fordelt på tre siste år for å ha rett på dagpenger. Men du kan få kurspenger ved å delta på kurs gjennom A-etat. Kanskje det hadde vært noe, de kan tilby datakortet, div. arbeidskurs mm. som kan gjøre en litt bedre rustet til kommende utlyst stilling. Takk for svaret Ramina, Men hva med etter kurset. Jeg trenger jo selvfølgelig penger etter kurset også! 0 Siter
Gjest ønsker meg jobb Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hva gjør du for å få deg en jobb? Sitter du hjemme og søker på jobber eller er du mer aktiv enn som så? Jeg vet om masse du kan gjøre for å forsøke å få jobb, i tillegg til at du blir svært bevist på deg selv og hva du kan osv. Hei mrxx, Jeg har sendt utallige søknader. Til stillingene jeg har sett på finn.no, zett.no, aetat.no og manpower.no. Men uten at det har lykkes noe særlig. 0 Siter
flisa Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hei mrxx, Jeg har sendt utallige søknader. Til stillingene jeg har sett på finn.no, zett.no, aetat.no og manpower.no. Men uten at det har lykkes noe særlig. Ta på deg noe helt og pent - skriv en CV og kopier opp en haug - så tar du runden rundt i ulike bedrifter. be om å få snakke med personalkontoret og få legge igjen en generell søknad - skriv hva du egner deg til -om du kan tilkalles på en dags varsel etc. etc. - -da ligger du fremst i deres bevissthet den dagen de trenger en som deg - og de finenr deg lett i bunken av søknader. en pen fremferd og et rellt ønske om å komme i arbeid er positivt. 0 Siter
mrxx Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hei mrxx, Jeg har sendt utallige søknader. Til stillingene jeg har sett på finn.no, zett.no, aetat.no og manpower.no. Men uten at det har lykkes noe særlig. Ok, det må du fortsette med, men du kan være enda mer aktiv enn som så, men da må du forberede deg godt og ta kontakt direkte med forskjellige firmaer. Kunne jo ha forsøkt å hjelpe deg litt med dette, men har svært begrenset tid for tiden. Må i tilfelle mailes. Det er frustrerende å gå slik. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hei mrxx, Jeg har sendt utallige søknader. Til stillingene jeg har sett på finn.no, zett.no, aetat.no og manpower.no. Men uten at det har lykkes noe særlig. Har du vært på intervju/samtale hos alle de store vikarbyråene? (Og ikke bare kontaktet de via nettet) 0 Siter
Gjest Tips og forslag Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Å oppsøke forskjellige bedrifter personlig for å spørre om dem trenger folk som en del andre nedover tråden her foreslo til deg, er et godt alternativ.. Da får dem også et første inntrykk av deg i tillegg til å bare få et inntrykk av gjennom søknader du sender... Hva med å søke om yrkesrettet attføring for eks... Men det er mest for folk som trenger litt bistand for å komme tilbake til arbeidslivet igjen... Kanskje Aetat har noen kurs å tilby.. Hva med AOF, der arrangerer dem blant annet voksenopplæring i forskjellige fag. Eller folkeuniversitetet eller næringsakademiet... Et annet godt alternativ som flere nedover tråden sa til deg er å melde deg som vikar på vikarbyråer, for eks. manpower, adecco osv... Har du noen kjente personer som du kan få jobb igjennom.. Kanskje dem kan sjekke ut om dem trenger ekstra hjelp der hvor dem jobber... Uansett får du ha lykke til, og håper at det ordner seg på sikt 0 Siter
Gjest Tips og forslag Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Hei mrxx, Jeg har sendt utallige søknader. Til stillingene jeg har sett på finn.no, zett.no, aetat.no og manpower.no. Men uten at det har lykkes noe særlig. Kanskje det står noen annonser om ledige stillinger i din lokale avis som du kan søke på... Hva med: http://www.deltidsjobb.no http://www.jobb24.no http://www.unginfo.oslo.no/jobb/jobbsokern.php 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Takk for svaret Ramina, Men hva med etter kurset. Jeg trenger jo selvfølgelig penger etter kurset også! Ta en ting om gangen. Mange av kursene går over svært lang tid, og på den tiden kan du søke jobber. Du får også svært god hjelp til å skrive søknader, skrive cv ol. om du er usikker på hvordan det best gjøres. Du får også lærdom som kan hjelpe deg videre, et kursbevis som er godt å ha, og alt foregår uten panikk for at du ikke har penger. Det i seg selv er jo en lettelse. På den tiden kursene varer kan det meget godt vel hende at du har klart å få deg en jobb. Utover det anbefales å melde deg inn i vikarbyråer. Svært mange som begynner som vikar på slike steder ender opp med fast jobb. (har hendt meg selv) Ta kontakt med arbeidskontoret og få hjelp til å karlegge din arbeidshistorie, dine arbeidsønsker og de kurs som er aktuelle for deg. Lykke til. 0 Siter
fresja Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Min datter tok kurs i datakortet, truckførerbevis, div, elektfag m.m. da hun var arbeidsledig. Veldig nyttig i mange jobber. Dessuten fikk hun mer i kursstønad enn man har i enkelte jobber... 0 Siter
Gjest uten nick Skrevet 6. juli 2005 Skrevet 6. juli 2005 Jeg gikk kurs gjennom aetat,det var et komprimert grunnkurs Helse og sosialfag. Når gruppa mi var ferdig med kurset skrev vi et brev sammen til aetat om at de kunne ordne et barne &ungdomsarbeider kurs også. Aetat ordnet det og etter å ha gått dette kurset fikk jeg lærlingeplass! Så enkelt fikk jeg min utdannelse attpåtil så betalte aetat oss kursstønad! Etter lærlingetiden kunne jeg søke arbeidsledighetstrygd! Jeg er 100% arbeidsfør så det er ingen årsak at jeg fikk gå ett sånt kurs 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.