Gå til innhold

Noe man ikke bør si på Svensk...

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Tenkte på dette nå som noen spurte om hva et ord var for noe på svensk

har alltid trodd at det var ok og høftlig å si at man ikke hadde anledning til å komme om man skulle bli invitert til noe av svensker

men så fortalte min svenske veninne meg at ordet anledning på svensk betyr "grunn". på svensk vil det altså bety " jeg ser ingen grunn til at jeg skulle komme til deg/eller komme i ditt bryllup. Så sier man det blir man nok neppe invitert til noe mer.

Så da vet man det...

Flere finurligheter med svensken?

Skrevet

Ikke bli sjokka om en svenske spør om du vil være med og "pule lite" i hagen *ler*

Eller er "kjol" = skjørt, "klenning" = kjole, skärp = belte (ikke skjerf). Kan skape litt misforståelser når to jenter, en svensk og en norsk, reiser på ferie sammen... hihi

Gjest Timari
Skrevet

Ikke bli sjokka om en svenske spør om du vil være med og "pule lite" i hagen *ler*

Eller er "kjol" = skjørt, "klenning" = kjole, skärp = belte (ikke skjerf). Kan skape litt misforståelser når to jenter, en svensk og en norsk, reiser på ferie sammen... hihi

Har en kusine som jobber som sykepleier og hadde en svensk kollega. En dag kom overlegen inn på avdelingen og skulle snakke med min kusine og spør da denne svensken hvor hun befinner seg seg. og den svenske sykepleieren sier da at "hun er bare inne og puler med en pasient!!"

altså: hun er inne og pusler med en pasient

overlegen mistet munn og mæle fullstendig og gikk straks ut av avdelingen.

De fikk jo heldigvis oppklart det da:). Ellers kunne jo kusina mi risikert å bli innkalt og forhørt pga en språktabbe

Skrevet

Og snål betyr gjerrig og rar betyr søt :)

Skrevet

En svenske jeg møtte en gang ble sjokkskadet da han hørte om det norske bokforlaget "Det Norske Samlaget"... :o)

Gjest svenskebaisen
Skrevet

Men hva hvis en svenske kommer hit og ber om en bæsj ..hehe

Gjest degraw
Skrevet

Men hva hvis en svenske kommer hit og ber om en bæsj ..hehe

Hva er det?

Gjest MrPimmel
Skrevet

Ikke si at "jeg må dra".

Ja de hører nettopp det, mann. Gris.

Gjest svenskebaisen
Skrevet

Hva er det?

Da ber han om en øl ; )

Skrevet

Da ber han om en øl ; )

Ja, en kollega og jeg var på 4-dagers kurs i Stockholm og hun hadde ikke hørt det før - så kurslederen forelso at vi skulle gå ut og ta en bærs som avslutning, og da knakk jo hun helt sammen og lo støyende - - hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...