Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame i førtiårene som har vært operert for åreknuter 2 ganger i høyre benet. Jeg har nå igjen fått flere langsgående utvidede årer, men i tillegg har jeg på baksiden av benet i ankelhøyde fått en hevelse slik at det ser ut som en stor kul når en ser benet i profil. Når det er varmt eller jeg går mye kjennes det ut som om jeg skulle ha et for stramt belte over hevelsen. Jeg har ikke verk, men har en tyngdefornemmelse i området og hevelsen er vond å ta på. Er dette noe som kan ordnes ved operasjon eller annen behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190222-%C3%A5reknuter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Trolig har du fått tilbakefall av åreknuter ( varicer). Jeg vil tro at kirurgi er eneste behandling som vil være permanent behandling. Hevelsen er trolig en ny åre (vene) som danner seg. Kanskje har den "krøllet seg" idet den prøver å finne en nye vei tilbake til hovedåren som skal føre blodet tilbake fra leggen mot hjertet. Du bør til en kirurg som er erfaren med åreknute- ( varice-) operasjoner. Varice-operasjoner regnes som svært "enkel" kirurgi, noen ganger kan man treffe relativt uerfarne kirurger. Nå når det er snakk om re-operasjon bør du altså treffe en kirurg med erfaring; fastlegen din må sørge for riktig henvisning. I mellomtiden vil du kunne hindre videre forværring med elastisk strømpe; særlig når du sitter stille med bena ned. Dersom kulene blir røde, ømme og huden litt varm kan det ha blitt en overfladisk årebetennelse ( tromboflebitt - ikke farlig); kan lindres med reseptfri Hirodoid krem ( apotekvare). OBS; dersom hele leggen hovner og blir øm kan det være blodpropp; dyp venetrombose. Søk i tilfelle umiddelbart lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190222-%C3%A5reknuter/#findComment-1314370
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...