Gå til innhold

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/07/07/436769.html

Denne dama kritiserer altså Foss for at han sier at folk flest har fått bedre råd.

Det sier seg selv at når rentene har gått så mye ned så har de aller fleste (dvs de som har lån, og det er ikke bare rikinger) bedre råd.

Hun er alenemor og student. Forventer hun da å ha veldig god råd? De færreste studenter har god råd. Men det er jo uansett kun i en kortere periode, fram til man begynne å jobbe.

Synes også det er feil å definere seg som fattig fordi en ikke har råd til en sydentur. Det hadde ikke jeg heller da jeg var student.

Hun sier alt er blitt dyrere. Ja slik er det, vi har inflasjon. Samtidig øker lønningene.

Skrevet

Det er en del mennesker som regner syden-turer og desslike som menneskerettigheter på linje med helsetjenester, mat og vann.

Sutrekopper!

Den "forbedrede økonomien" min har medført at jeg har kjøpt 3 t-skjorter på H&M i stedet for de vanlige 2.

Får vel legge meg ned og sutre jeg også ;)

Gjest helt enig
Skrevet

Det er en del mennesker som regner syden-turer og desslike som menneskerettigheter på linje med helsetjenester, mat og vann.

Sutrekopper!

Den "forbedrede økonomien" min har medført at jeg har kjøpt 3 t-skjorter på H&M i stedet for de vanlige 2.

Sant. Vi har ikke hatt råd til ferie de siste årene, men det er fordi jeg ikke jobber så mye mens barna er små. Hadde jeg jobbet fullt hadde vi kanskje hatt råd til ferie. Ingen sutring av den grunn. Men noen MÅ sutre og klage.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke råd til ferie da jeg var student, og jeg jobbet som regel i ca. 2 måneder hver sommer for å få det hele til å gå rundt.

Å få penger fra foreldre var utenkelig den gangen.

Nå har jeg vært i fast jobb i mange år, men det har hendt at det har blitt minimalt med feriepenger igjen til ferie.

Jeg synes det er greit å trekke fram eksempler på at bildet er litt mere nyansert enn at alle har så god råd.

Men da burde de ha valgt et intervjuobjekt med en litt bedre "sak" enn dette.

De finnes.

Skrevet

"Kritikken" fra sosialistene og enkelte bleeding heart liberals stanser ikke før alle har det like jævlig, jfr. "det klasseløse samfunn", et eksperiment som er satt ut i praksis og beviselig feilet siden 1917.

En stemme til sosialistene nå til høsten er å legge sten til til den byrden som andre bærer for fellesskapets beste. På tide at et moderne samfunn kaster av seg åket etter Berlinmurens fall og tar et oppgjør med den altruiske og pluralistiske bandittismen.

Sosialisme er nedgang og til slutt undergang.

petter smart
Skrevet

Jeg hadde heller ikke råd til ferie da jeg var student, og jeg jobbet som regel i ca. 2 måneder hver sommer for å få det hele til å gå rundt.

Å få penger fra foreldre var utenkelig den gangen.

Nå har jeg vært i fast jobb i mange år, men det har hendt at det har blitt minimalt med feriepenger igjen til ferie.

Jeg synes det er greit å trekke fram eksempler på at bildet er litt mere nyansert enn at alle har så god råd.

Men da burde de ha valgt et intervjuobjekt med en litt bedre "sak" enn dette.

De finnes.

Det er fullt mulig (jeg vet ikke) at trygder, barnebidrag, toll/avgifter. medisinpriser osv. har gjort at enkelte personer har dårligere råd enn før. Men faktum er at de fleste har bedre råd. I hvilken grad dette skyldes regjeringen kan diskuteres.

Skrevet

Det er fullt mulig (jeg vet ikke) at trygder, barnebidrag, toll/avgifter. medisinpriser osv. har gjort at enkelte personer har dårligere råd enn før. Men faktum er at de fleste har bedre råd. I hvilken grad dette skyldes regjeringen kan diskuteres.

Nei, jeg tror neppe det skyldes regjeringen, det skyldes vel heller rigide regler.

Jeg tenker f. eks. på folk som er avhengig av trygdeytelser, og som faller mellom flere stoler.

Det hender at slike eksempler dukker opp i media, og da popper det en valgkampkåt politiker opp og vil endre regelverket.

Dette blir i lengden en håpløs linje.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dagbladet burde klart å spa fram en annen "fattig" enn en studentberte som ikke har råd til en sydentur.

Det er for dumt.

Gjest spara
Skrevet

Sutrekopper!

Helt enig . skal vi på ferie utenfor landet så nisparer vi lenge på forhånd. - jeg syns selvsagt ikke at vi er fattige for det. Men vi drar ikke på shoppeturer etc. som mange driver med - vi bor billig på tur, og spiser normale måltider etc.

Neste år har vi tenkt oss sydover - og da betyr det mindre av noe annet.

Men fattige`Så langt fra.

Gjest Pimpimaija
Skrevet

Jeg reagerte også på det som stod i dagbladet.

Kan jo for faen ikke reine med å ha god råd om du er student?!

Ei veninne av meg er student, og hun snur på hver en krone-jobber ved siden av studiene (og i sommer jobber hun fult, ikke no ferie på¨hun...Men klager hun????NEI

Unskyld meg, men det gjorde det ikke bedre at det var en utlending som klaga her. Dessuten burde hun ha brukt prevansjon, for barn er dyrt!!!!!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Åh stakkars henne..

Måtte få påspandert sydentur :(

Som student hadde jeg ofte tusen kr i mnd å leve for. I sommerferien jobbet jeg. Utrolig at jeg lever enda...

*Ringe Dagbladet med en gang og fortelle hvor forferdelig jeg hadde det*

Gjest Aimabel
Skrevet

Dagbladet burde klart å spa fram en annen "fattig" enn en studentberte som ikke har råd til en sydentur.

Det er for dumt.

En studerende alenemor på 23år har selvfølgelig dårlig råd. Klart det er vanskelig å være henne, men det betyr ikke at ikke flertallet har fått det bedre. Synes det er tåpelig å bli provosert av at andre har mer enn en selv. Hun har selv ansvar for sin egen situasjon. Men dette med ferieturen synes jeg høres ut som en provoserende vinkling fra journalistens side.

Skrevet

Pøh - en enslig mor som går på skolen får faktisk mer utbetalt enn mange som er i full jobb,

De får opp mot 70% dekning av barnetilsyn, botilskudd, dobbel barnetrygd - i noen tilfeller overgangsstønad, stipend, bidrag et.

Jeg vet om et tilfelle som har fått utbetlat 21000 i mnd. for seg og sin datter. Og de klarte seg GODT.

petter smart
Skrevet

Pøh - en enslig mor som går på skolen får faktisk mer utbetalt enn mange som er i full jobb,

De får opp mot 70% dekning av barnetilsyn, botilskudd, dobbel barnetrygd - i noen tilfeller overgangsstønad, stipend, bidrag et.

Jeg vet om et tilfelle som har fått utbetlat 21000 i mnd. for seg og sin datter. Og de klarte seg GODT.

Men kom de seg til syden hvert år? Det er jo tydeligvis det store spørsmålet.

Litt interessant at artikkelen verken tar opp det du nevner eller sier noe om hva hun faktisk har å rutte med i dag (og evt hva hun hadde å rutte med før).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...