Gå til innhold

Varme katter!

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor25
Skrevet

Hadde en nymfeparakitt jeg som elsket å sitte på skulderen og spise ut av munnen min mens jeg spiste... Hun var riktig søt! Men etter den dagen hun tok mageplask ned i fiskeboller med hvit saus på fatet mitt ble hun stengt inne mens vi spiste... :o)

*lol*

:)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

9

• laguna1365380434

9

• tiliti

4

• IngenLurerDenneGutten

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Takk for tipset!

Ser ut til at det blir en tur til elkjøp til mandag:-)

Det er ikke bare kattene som svetter her i huset - og det hjelper lite at alt av dører og vinduer står på vid gap......

Har lenge vurdert en eller annen form for klimaanlegg hjemme - men det koster så mye og behovet er jo forholdsvis begrenset i tid i løpet av året.

Så den du linket til så ut til å være mitt i blinken!

Gjest MrPimmel
Skrevet

Takk for tipset!

Ser ut til at det blir en tur til elkjøp til mandag:-)

Det er ikke bare kattene som svetter her i huset - og det hjelper lite at alt av dører og vinduer står på vid gap......

Har lenge vurdert en eller annen form for klimaanlegg hjemme - men det koster så mye og behovet er jo forholdsvis begrenset i tid i løpet av året.

Så den du linket til så ut til å være mitt i blinken!

Jeg har et klimaanlegg til 5000 kr, det funker fint: 28 grader ute og 21 inne. Må lage et 125 mm hull i veggen da.

Skrevet

Jeg har et klimaanlegg til 5000 kr, det funker fint: 28 grader ute og 21 inne. Må lage et 125 mm hull i veggen da.

Det var ikke så gæli pris, men så er det nettopp hulltaging etc som er noe "dritt" - og som er lite egnet der jeg har mest behov for "kjølepunktet".

Tror derfor jeg går for Geminis forslag og ser hvordan det virker. Det at den løsningen også er enkelt flyttbar er jo også helt topp der jeg bor. Da kan den f.eks plasseres i stua/kjøkkenet (åpen løsning) på dagtid, og settes på soveværelset på kvelden (etasjen under).

Gjest MrPimmel
Skrevet

Det var ikke så gæli pris, men så er det nettopp hulltaging etc som er noe "dritt" - og som er lite egnet der jeg har mest behov for "kjølepunktet".

Tror derfor jeg går for Geminis forslag og ser hvordan det virker. Det at den løsningen også er enkelt flyttbar er jo også helt topp der jeg bor. Da kan den f.eks plasseres i stua/kjøkkenet (åpen løsning) på dagtid, og settes på soveværelset på kvelden (etasjen under).

Det er et stort problem som fysikkens lover dessverre har sveiset fast: energi kan ikke fjernes, bare flyttes.

Derfor vil ikke den dingsen til 895 kr fungere. Det er umulig. Den må ha en forbindelse ut. Jeg har dessuten sett slike i drift, og det hjeper ikke det minste.

Energien må flyttes fra rommet, til utenfor veggen, og det må skje via et medium: luft, vann eller gass.

Et kjøle/fryseskap benytter samme teknikk: energien flyttes fra innsiden til utsiden med gasskompressor.

Et annet problem er at det er store mengder energi som skal flyttes: kontinuerlig normalt 5 kw i et lite rom på 20 kvm. Og det er MYE energi og krever en stor maskin, mye medium og mye støy/sus.

Hos meg er det så vidt det rekker med 4,7 kw eller 17000 btu.

Skrevet

Det er et stort problem som fysikkens lover dessverre har sveiset fast: energi kan ikke fjernes, bare flyttes.

Derfor vil ikke den dingsen til 895 kr fungere. Det er umulig. Den må ha en forbindelse ut. Jeg har dessuten sett slike i drift, og det hjeper ikke det minste.

Energien må flyttes fra rommet, til utenfor veggen, og det må skje via et medium: luft, vann eller gass.

Et kjøle/fryseskap benytter samme teknikk: energien flyttes fra innsiden til utsiden med gasskompressor.

Et annet problem er at det er store mengder energi som skal flyttes: kontinuerlig normalt 5 kw i et lite rom på 20 kvm. Og det er MYE energi og krever en stor maskin, mye medium og mye støy/sus.

Hos meg er det så vidt det rekker med 4,7 kw eller 17000 btu.

Varmen må ha gått meg til hode......

Det er jo helt riktig som du sier.Og hvis denne saken det er snakk om blåser kald luft ut, så må den generere varme for å få det til.

Og hvis man også kan anta at virkningsgraden i den prosessen er mindre enn 100% så betyr vel det egentlig at den totalt sett vil bidra mer til oppvarming enn avkjøling...?

At den således kan bidra til "punktkjøling" der den avkjølte luften blåser er nok riktig. Men det vil gå på bekostning av et varmere rom samlet sett.....

Takk for at du fikk meg til å tenke MrPimmel:-)

Skrevet

Hadde en nymfeparakitt jeg som elsket å sitte på skulderen og spise ut av munnen min mens jeg spiste... Hun var riktig søt! Men etter den dagen hun tok mageplask ned i fiskeboller med hvit saus på fatet mitt ble hun stengt inne mens vi spiste... :o)

Undulat i havregryn, melk og sukker er også en sikker, omm enn klissete vinner ;)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Det er jo helt riktig som du sier.Og hvis denne saken det er snakk om blåser kald luft ut, så må den generere varme for å få det til.

Og hvis man også kan anta at virkningsgraden i den prosessen er mindre enn 100% så betyr vel det egentlig at den totalt sett vil bidra mer til oppvarming enn avkjøling...?

At den således kan bidra til "punktkjøling" der den avkjølte luften blåser er nok riktig. Men det vil gå på bekostning av et varmere rom samlet sett.....

Etter en liten undersøkelse ser jeg at den fungrerer ved fordampning. Vann fordamper når vifta blåser luft over en duk eller stoff. Det er riktig at lufta da kjøles ned, men det må tilføres energi for å få lufta til å bevege seg. Dessuten vil en slik bare klare 100-200 btu.

Viftemotoren og friksjonen i lufta skaper mer varme enn det, tipper jeg. Så du har nok rett; det blir varmere. Men at bevegelsen i lufta gjør at mer vann fordamper fra huden og menneskene blir litt kaldere av det er sikkert.

Dingsen vil jeg kalle for en luftfukter. Fuktigere luft vil si mindre fordampning fra huden igjen....

og så går det opp i spinningen.

Gjest MrPimmel
Skrevet

De kan jo bade?

Neida.

Hvis du gidder kan du stryke pelsen på ryggen med en våt klut. Kort pels da. Ikke alle katter liker det.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Selv med maskinen på full her, kommer jeg ikke lenger ned enn 23 grader, selv med 17000 btu på ca 20 kvm. Det er 29 grader ute.

hare1365380455
Skrevet

Knekk nakken på dem, så er problemet ute av verden....

Synes ikke det var noe å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...