Gå til innhold

Hvor stort lån?

Gjest blir det bare drømmer?

Anbefalte innlegg

Gjest blir det bare drømmer?
Skrevet

Hvor stort lån vil man kunne få (og klare å betjene) dersom man er alenemor til to, og tjener ca. 300 000 pr.år, og kan skaffe 450 000 i egenkapital (ved salg av en leilighet, pga ønsker å kjøpe større som koster 1,5 mill). Ønsker et lån på litt over 1 mill.

Skrevet

Et lån på over en million er i overkant av hva du kan få lånt.

De regner ca 2 til 3 ganger inntekt.

Du vil nok klare dette nå så lenge renta er så lav som det den er, men du må ta høyde for at renten stiger flere prosentpoeng.

Øker renten endel så vil du få det tøft.

Det medfører jo endel driftskostnader å ha et hus eller en leilighet og det skal jo også betjenes.

Fordelen her er at du har god sikkerthet for lånet i og med at du har så stor egenkapital. Derfor er det nok mulig å få lånt, men som sagt du skal jo klare å betale det også uten å slite deg ihjel.

Snakk med banken din og forsøk å få så mange år som mulig på lånet.

Gjest Barbara St.
Skrevet

Det ser ikke lyst ut. Du kan gå inn i nettbanken (hvis du har tilgang til en slik) og få regnet det ut på minuttet.

petter smart
Skrevet

Hvis en regner en effektiv rente på 6% så de månedlige kostnadene bli 6100. Du kan trekke fra rentene på skatten, men får boligskatt, kommunale avgifter og vedlikehold (som vil være høyere enn i dag). Det koster vel omtrent like mye å leie en plass som er stor nok til 3 personer.

Regner med at du får barnebidrag, at du har skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd. Da bør det gå greit å få og betjene dette lånet.

Med mindre du har/har hatt en dårlig økonomi så vil nok banken si ja med tanke på at du har så mye egenkapital og dermed vil låne en relativt liten andel av huset.

Med dagens rentenivå (og de nærmeste årene) så skal det ikke være noe problem å betjene lånet, men dersom renta øker vesentlig uten at du har økt din inntekt tilsvarende så vil du nok få problemer.

Gjest stabeiset
Skrevet

Ingenting er umulig! Har klart det jeg og klarer meg utmerket!! Har rett under 250 000 i inntekt, er alene med to barn og har nesten halvannen million i gjeld, men det går kjempebra.. (og ja, det er tatt høyde for renteøkning) Tror det kan lønne seg å ha snakketøyet i orden!!:) Lykke til!

Gjest modific
Skrevet

Jeg er alenemor til en. Har noe lavere inntekt enn deg, og har lån på vel 1,1 mill.

Hadde egenkapital på noe over 100 000, og kausjonist på 180 000. Det går helt fint. Har lånet på 25 år, og betaler 5200 i mnd.

Betalte 5000 mnd i husleie da jeg leide, så synes dette er mye bedre, selv om jeg jo får kommunale avg og slik i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...