odin123 Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Hei ! Jeg har hatt ubeskyttet sex med en prostituert. Jeg var full og fikk den egentlig ikke helt opp, og dermed fikk jeg den ikke inn. Men den var nær hennes kjønnsorgan. Hun utførte og oral sex med det gikk ikke for meg. Nå er jeg livredd for og ha fått sykdommer. Jeg vet det er mye syfilis i dette område (Mexico) blandt de prostituerte. Er det noe jeg kan gjøre for og ta knekken på eventuell syfilis smitte ? Jeg har tatt piller for og kurere evntuelt Clamydia og Gonore, 4*250 mg Zithromax (Azithromyzin) kapsler. Hvordan smitter hiv ? Er det ikke mest gjennom sår ? Hvordan smitter syfilis og hvordan behandles det og blir man kvitt det ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190299-redd-for-og-v%C3%A6re-smittet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Høres ut som du kan ta det ganske med ro.. Gonore og syfilis kan smitte ved "bare" hudkontkt. men dersom det skal smitte ved såpass kortvarig/beskjeden kontakt som du har hatt, så burde det vært et åpent sår ( syfilitisk sår på hennes munn/kjønnsorgan) eller rikelig utflod som ved gonore. Clamydia smitter nok lITT vanskeligere, men KAN smitte ved "nesten-samleie, lettere jo lenger man holder på, omdet er sårhet/blødning/ejakulasjoner etc. HIV-smitte krever at hennes evt. virus-befengte blod/utflod kommer inn i din sirkulasjon. Har du hatt sår på penis er sjansen større. Evt Klamydia og gonore har duevt allerede behandlet. Syfilis/HIV vurderer jeg som liten sjans for at du har fått, men HELT trygg kan du ikke være. Synes du skal kontakte lege for å ta en blodprøve. Denne vil da vise at du er negativ. Så må det taes ny prøve etter en tid; f.eks 4 uker. Er den negativ er du nesten sikker, men enda en prøve bør taes etter 2-3 mnd. Er ikke veldig oppdatert på nytt om syfilis. Tror ikke det er aktuelt med "forebyggende kur". Dersom du skulle få det er behandlingen en litt lenger antibiotika-kur, du kan bli frisk. HIV KAN forebygges med en kjempedyr anti-virus kur, brukes oftest kun til f.eks kirurger som får en HIV-smittet pasients blod rett inn i sitt eget sår. Herpes har du ikke nevnt. Blemmer på hennes munn/kjønnsorgan kan spre virus fhv enkelt til dine slimhinner. Du vil da kunne få smertefulle blemmer etter en tid. KAN både behandles med anti-virus-tabletter forebyggede, eller om ved anfall med blemmer. Håper dette har vært til noe hjelp. Still evt. spørsmål påny, så skal jeg kunne klare å komme med "siste nytt" om syfilis. Du har vel lært litt? ;-) Bruk kondom neste gang.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190299-redd-for-og-v%C3%A6re-smittet/#findComment-1314373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.