Gå til innhold

Kan man ikke like godt

Anbefalte innlegg

Gjest solkrem og penger
Skrevet

...bruke vanlig solkrem (faktor 20) også til små barn?? (pluss faktor 25 til nese/lepper).

Trenger jeg kjøpe en egen solkrem for barn i tillegg??

Skrevet

Vi bruker samme solkrem til voksne og barn.

Faktor 8 er meste vi bruker.

Gjest papirtiger
Skrevet

Vi bruker samme solkrem til voksne og barn.

Faktor 8 er meste vi bruker.

8??? Er du gal menneske, kjøp minst 15. Vet du at Norge ligger på 3. plass over land med mest hudkreft?

Jeg bruker 20 på hele kroppen.

Men svar på spørsmålet, det er selvfølgelig ingen forskjell på barnesolkrem. En uten parfyme duger til alle sammen :)

Gjest solbrun uten kreft
Skrevet

8??? Er du gal menneske, kjøp minst 15. Vet du at Norge ligger på 3. plass over land med mest hudkreft?

Men svar på spørsmålet, det er selvfølgelig ingen forskjell på barnesolkrem. En uten parfyme duger til alle sammen :)

20??? Når har du tenkt å bli brun da? Neste år?

Jeg bruker ikke solkrem i det hele tatt. Opparbeider meg sakte men sikkert hudfarge, slik at jeg tåler å ligge i solen uten å bli brent. Har ikke spesielt mørk hud men helt normal brunfarge.

Har lest at folk som ikke har "oversolt" seg før 18 års alder har mindre sjanse for å opparbeide hudkreft.

Nå er jeg godt over 40 og har kun solt meg til god brunfarge de siste 3 årene. Ikke har jeg fått verken rynkehud eller skumle føflekker. Men så røyker jeg heller ikke. Og ikke går jeg i solstudio ellers.

Barn derimot bør en passe godt på ang. beskyttelse.

Gjest papirtiger
Skrevet

20??? Når har du tenkt å bli brun da? Neste år?

Jeg bruker ikke solkrem i det hele tatt. Opparbeider meg sakte men sikkert hudfarge, slik at jeg tåler å ligge i solen uten å bli brent. Har ikke spesielt mørk hud men helt normal brunfarge.

Har lest at folk som ikke har "oversolt" seg før 18 års alder har mindre sjanse for å opparbeide hudkreft.

Nå er jeg godt over 40 og har kun solt meg til god brunfarge de siste 3 årene. Ikke har jeg fått verken rynkehud eller skumle føflekker. Men så røyker jeg heller ikke. Og ikke går jeg i solstudio ellers.

Barn derimot bør en passe godt på ang. beskyttelse.

Man blir like brun med høy solfaktor... Skulle gjerne sett at den myten ble avlivet:/

Men det er pokker meg skummelt at Norge bare blir slått av New Zealand og Australia når det gjelder hudkreft. Klimaet i dette landet er jo ikke akkurat slik som down there..

ShitDiddelyDo
Skrevet

Man blir like brun med høy solfaktor... Skulle gjerne sett at den myten ble avlivet:/

Men det er pokker meg skummelt at Norge bare blir slått av New Zealand og Australia når det gjelder hudkreft. Klimaet i dette landet er jo ikke akkurat slik som down there..

"Man blir like brun med høy solfaktor... Skulle gjerne sett at den myten ble avlivet:/"

Der tror jeg du har helt rett.

Selv blir jeg aldri jævla brun, men jeg blir ikke noe brunere om jeg smører meg med solfaktor 5 i stedet for solfaktor 20. Derfor bruker jeg alltid høy solfaktor, rett og slett fordi jeg kan være lenger i sola uten å bli tomat med skikkelig faktor.

Sola er forresten jævla sterk i år. Jeg skal ikke påberope meg å ha vært så veldig mye i den ennå, men jeg satt med bar overkropp på verandaen (uten solfaktor) i dag tidlig i ca. 20 minutter, rundt 10:00, altså før sola blir skikkelig sterk, og den tok så godt at jeg ble bittelitt rød.

Kan ikke fatte at noen tør å ligge på stranda med lav solfaktor (eller ingen solfaktor) når vi vet hvor alvorlig hud-/føflekkreft er.

Skrevet

Jeg blir ikke brun om jeg smører med faktor 15 og 20.

Dersom vi hadde hatt hud som ble fort brent, hud som ikke tåler sola, hadde vi brukt høyere faktor.

Men det holder med 8 siden vi da blir brune og ikke brent.

Hudkreftfaren gjelder vel først når en blir brent, og ikke når en blir brun.? Ihvertfall det jeg har hørt, du får rette på meg om det er helt feil da.

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg blir ikke brun om jeg smører med faktor 15 og 20.

Dersom vi hadde hatt hud som ble fort brent, hud som ikke tåler sola, hadde vi brukt høyere faktor.

Men det holder med 8 siden vi da blir brune og ikke brent.

Hudkreftfaren gjelder vel først når en blir brent, og ikke når en blir brun.? Ihvertfall det jeg har hørt, du får rette på meg om det er helt feil da.

Du blir ikke like brun med faktor 15-20? Det er nok bare du tror..

Man trenger ikke å bli brent for å fremskynde hudkreft. Føflekk-kreft feks, der holder det med bare sol..

Du burde seriøst kjøpe høyere faktor, i hvert fall til barna dine. Faktor 8 stopper ikke mange prosentene av UVA-strålene.

Gjest papirtiger
Skrevet

"Man blir like brun med høy solfaktor... Skulle gjerne sett at den myten ble avlivet:/"

Der tror jeg du har helt rett.

Selv blir jeg aldri jævla brun, men jeg blir ikke noe brunere om jeg smører meg med solfaktor 5 i stedet for solfaktor 20. Derfor bruker jeg alltid høy solfaktor, rett og slett fordi jeg kan være lenger i sola uten å bli tomat med skikkelig faktor.

Sola er forresten jævla sterk i år. Jeg skal ikke påberope meg å ha vært så veldig mye i den ennå, men jeg satt med bar overkropp på verandaen (uten solfaktor) i dag tidlig i ca. 20 minutter, rundt 10:00, altså før sola blir skikkelig sterk, og den tok så godt at jeg ble bittelitt rød.

Kan ikke fatte at noen tør å ligge på stranda med lav solfaktor (eller ingen solfaktor) når vi vet hvor alvorlig hud-/føflekkreft er.

Undrer meg alltid over mennesker som ikke bruker solfaktor ja. Eller folk som bruker faktor 4 eller liknende. Det stopper kanskje 20% av UVA og UVB strålene...

Men noen mennesker er vel ikke bekymret for kreft. Eller det å se ut som en brun sviske når de blir 50.

hare1365380455
Skrevet

Undrer meg alltid over mennesker som ikke bruker solfaktor ja. Eller folk som bruker faktor 4 eller liknende. Det stopper kanskje 20% av UVA og UVB strålene...

Men noen mennesker er vel ikke bekymret for kreft. Eller det å se ut som en brun sviske når de blir 50.

Vet du om alle solkremene skal stoppe de farlige strålene?

Gjest MrPimmel
Skrevet

Nei.

Faktor 20 og oppover er bra, spesielt når du og unga er på stranda hvor sanda reflekterer 70-80% av strålene. Dvs at du får omtrent dobbel dose.

Merk deg at faktor er beregnet ut fra at du bruker 40 gram solkrem pr kvm hud, og det er MYE solkrem. En normal flaske er 200 g. En normal 5-åring er ca 0,5 kvm, dvs en tidel av flaska må til, en god håndfull.

Problemet er også at solkrem taper faktorer når den blir gammel. Et år er mye for solkrem, spesielt i varmt klima. Etter to år kan du regne med halvert efekt.

En koriositet er at etter 2-3 min i sola har kroppen produsert alt den kan for en dag, av D-vitamin. Etter det er det bare usunt å være i sola.

Et normalt bilvindu virker som solfaktor 5-8.

Gjest papirtiger
Skrevet

Vet du om alle solkremene skal stoppe de farlige strålene?

De aller fleste beskytter mot UVA og UVB i Norge.

Tvillingmamma
Skrevet

Hvis barna er veldig små er det anbefalt å bruke solkrem med fysisk filter. Da legger kremen seg utenpå huden og trekker ikke inn.

Vi har alltid brukt det til våre barn, solkremen har også høy faktor, og vi kan godt være 14 dager i syden uten at barna blir brente. De kommer hjem svakt brune.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...