Gjest MrPimmel Skrevet 9. juli 2005 Skrevet 9. juli 2005 I går skrev jeg med en som i 1985 snakket om alle kulturberikelsene vi skulle få her i landet gjennom innvandring. Jeg har innleggene hennes ennå fra den gangen. I dag kunne hun ikke finne en eneste berikelse å nevne. Det var da merkelig? De burde vist seg nå? Jeg er seriøst intressert i å finne noen. Berikelser er alltid vekomne. Hvilke kan vi nevne? 0 Siter
Gjest matkultur Skrevet 9. juli 2005 Skrevet 9. juli 2005 Jeg antar at vi kanskje har fått en del nytt innen matkulturen som ikke ville kommet hit så kjapt uten innvandrerne? Tenker på chili, avocado, sushi, taco... Jeg har ikke så mye greie på akkurat dette. Men jeg innbiller meg ihvertfall at matkulturen her i landet ville sett noe annerledes ut dersom vi ikke hadde hatt innvandring. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 9. juli 2005 Skrevet 9. juli 2005 Sushi. Selv trives jeg også på Grønland. Det er berikende med det fargerike folkelivet og alle de friske grønnsakene og den billige og meget gode risen man får kjøpt der. 0 Siter
Gjest Solen skinner om sommeren Skrevet 9. juli 2005 Skrevet 9. juli 2005 Samfunnet har endret seg på tyve år, noe til det bedre og noe til det verre. At norsk kultur er blitt fargerikere og bærer mer preg av internasjonalitet er hevet over tvil. Så er det alltids noen som er redde for slikt, og tror at vi slutter å gå i bunader og da går verden under. Andre trives bra i et yrende folkeliv med forskjellige mennesker og savner ikke nisselua. Den kan også bli varm når...... 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. juli 2005 Skrevet 9. juli 2005 Utelivet har blitt mye livligere, mange flere cafeer og folk sitter mye mere ute enn før. Det tror jeg kommer av at utlendingene har mer tradisjon for å sitte ute enn hjemme i stua. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 9. juli 2005 Skrevet 9. juli 2005 Jeg antar at vi kanskje har fått en del nytt innen matkulturen som ikke ville kommet hit så kjapt uten innvandrerne? Tenker på chili, avocado, sushi, taco... Jeg har ikke så mye greie på akkurat dette. Men jeg innbiller meg ihvertfall at matkulturen her i landet ville sett noe annerledes ut dersom vi ikke hadde hatt innvandring. Helt klart. Men skattemyndighetene er ikke helt fornøyd. Heller ikke innvandrings- myndigheter. 0 Siter
gullfisk Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Personlig har jeg fått noen utenlandske gode venner som er veldig flinke til å dra meg med på kulturarrangement som har forbindelse med deres land, slik at jeg har fått med meg både musikk, kunst og foredrag jeg nok ellers ikke ville gått på. Også er de gode venner, så vennskapet er jo givende i seg selv, og gir meg litt perspektiv på dagliglivet mitt her i Norge. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Personlig har jeg fått noen utenlandske gode venner som er veldig flinke til å dra meg med på kulturarrangement som har forbindelse med deres land, slik at jeg har fått med meg både musikk, kunst og foredrag jeg nok ellers ikke ville gått på. Også er de gode venner, så vennskapet er jo givende i seg selv, og gir meg litt perspektiv på dagliglivet mitt her i Norge. Jeg foretrekker å reise til landet der det kommer fra og høre det der. Jeg syns ikke en søramerikansk kulturgruppe passer i Norge. Med nasjonaldrakter, panfløyter og gitar. Som besøkende omreisende underholdere ja, men ikke at de flytter hit. De hører ikke til. Marokkansk folkemusikk er et så støyende og skjærende spetakkel at jeg en gang fikk angst og måtte ut. Italienske kirkekonserter er uendelig vakkert, men bare i italia. 0 Siter
MsSophie Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Jeg foretrekker å reise til landet der det kommer fra og høre det der. Jeg syns ikke en søramerikansk kulturgruppe passer i Norge. Med nasjonaldrakter, panfløyter og gitar. Som besøkende omreisende underholdere ja, men ikke at de flytter hit. De hører ikke til. Marokkansk folkemusikk er et så støyende og skjærende spetakkel at jeg en gang fikk angst og måtte ut. Italienske kirkekonserter er uendelig vakkert, men bare i italia. Men fordi din oppfattelse av kulturberikelse ikke er i samsvar med andre, så vil ikke det si det samme som at det ikke er en berikelse. Uansett hvilke forslag en kommer med her, så vil du helst sikkert hatt motforestillinger. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Men fordi din oppfattelse av kulturberikelse ikke er i samsvar med andre, så vil ikke det si det samme som at det ikke er en berikelse. Uansett hvilke forslag en kommer med her, så vil du helst sikkert hatt motforestillinger. Marokkaneres oppfatning av god musikk er helt annerledes enn min. Det betyr ikke noe annet enn at vi har ulike kulturer. Jeg tipper de fleste marokkanere ikke liker hardingfele eller lutefisk. Og jeg forstår dem i tilfelle. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Men fordi din oppfattelse av kulturberikelse ikke er i samsvar med andre, så vil ikke det si det samme som at det ikke er en berikelse. Uansett hvilke forslag en kommer med her, så vil du helst sikkert hatt motforestillinger. Igjen ilegges jeg en mening. Men jeg liker kinamat, kebab, marokkansk mat og en del annt. Alle kulturer innneholder ting ikke alle liker. Rusere og finner drikker enorme mengder alkohol, det liker jeg ikke. Men noen liker det. 0 Siter
MsSophie Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Marokkaneres oppfatning av god musikk er helt annerledes enn min. Det betyr ikke noe annet enn at vi har ulike kulturer. Jeg tipper de fleste marokkanere ikke liker hardingfele eller lutefisk. Og jeg forstår dem i tilfelle. "Marokkaneres oppfatning av god musikk er helt annerledes enn min. Det betyr ikke noe annet enn at vi har ulike kulturer." Å like forskjelling musikk har lite med kultur og gjøre, og mer med smak. 0 Siter
MsSophie Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Igjen ilegges jeg en mening. Men jeg liker kinamat, kebab, marokkansk mat og en del annt. Alle kulturer innneholder ting ikke alle liker. Rusere og finner drikker enorme mengder alkohol, det liker jeg ikke. Men noen liker det. Det er vel ingen som ilegger deg noe som helst, dine meninger klarer du fint å uttrykke på egenhånd. Du opptrer en smule paranoid. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Det er vel ingen som ilegger deg noe som helst, dine meninger klarer du fint å uttrykke på egenhånd. Du opptrer en smule paranoid. Du skriver "så vil du helt sikkert ha motforestillinger" Vil jeg det? Hvordan vet noen det uten å spørre? Det er å ilegge meg; f eks motforestillinger. Tydeligvis er det noen som vet bedre enn meg hvordan jeg er, men hvordan kan det skje? Synsk? Selv om jeg liker dårlig en del adferd i samfunnet så er jeg ikke så fundamentalistisk at jeg begynner å la det gå ut over uskyldig mat eller uskyldige mennesker. Jeg liker marokkansk mat, f eks en del typer cous-cous, men musikken deres vil jeg gjerne slippe. Jeg har hørt veldig mye av den og liker den ikke. Ikke liker jeg magedans heller. Sorry. I det hele tatt er det litt opp og ned. 0 Siter
MsSophie Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Du skriver "så vil du helt sikkert ha motforestillinger" Vil jeg det? Hvordan vet noen det uten å spørre? Det er å ilegge meg; f eks motforestillinger. Tydeligvis er det noen som vet bedre enn meg hvordan jeg er, men hvordan kan det skje? Synsk? Selv om jeg liker dårlig en del adferd i samfunnet så er jeg ikke så fundamentalistisk at jeg begynner å la det gå ut over uskyldig mat eller uskyldige mennesker. Jeg liker marokkansk mat, f eks en del typer cous-cous, men musikken deres vil jeg gjerne slippe. Jeg har hørt veldig mye av den og liker den ikke. Ikke liker jeg magedans heller. Sorry. I det hele tatt er det litt opp og ned. Å herregud, hvor vanskelig går det egentlig an å ha for det? I utgangspunktet etterlyser du kulturberikelser, "gullfisk" kommer med noen forslag til hva h*n mener har beriket vedkommendes tilværelse, du svarer med alt du IKKE liker og som IKKE passer inn, jeg tillater meg da å påpeke at uansett hvilke forslag noen ville kommet med så ville du hatt motforestillinger....og det er ikke så fordømt rart at jeg trekker den konkusjonen etter å ha lest innleggene dine i denne tråden, og i de utallige innleggene du ellers poster her inne. Så igjen, ingen ilegger deg noe som helst, du klarer det veldig godt selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.