Gå til innhold

Overføring fra psykiatrisk institusjon til en psykiatribolig med bemanning


jjohnsen

Anbefalte innlegg

skal om ca et halvt år overføres fra psykiatrisk rehabiliteringshjem til åpen omsorg, til psykiatribolig. har derfor en del spørsmål noen kanskje kan svare meg på

1- når jeg nå er innlagt frivillig, kan psykiateren min overføre meg til tvangsparagrafenved utskrivelse?

2hvis jeg nekter å ta medisiner kan han da sette meg på tvang?

3- jeg har lite lyst å gå til psykiatrisk poliklinikk til oppfølging. dem sier det allerede nå at jeg er pålagt å møte der, dette opplever jeg som tvang, men hvis jeg nekter ved utskrivelse å møte opp der mer, kan han , psykiateren min da overføre meg til tvungent ettervern for at jeg er nødt til å møte opp til timene?

ellers så hvis det er noen som har erfaring med det å flytte fra institusjon til åpen omsorg, så lytter jeg gjerne til dem. har selv bodd på institusjon i 5 år så er ganske avhengig av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan i allefall svare på det første.

Man kan ikke overføre folk på tvang sånn helt uten videre.

Men legen kan f.eks. sende en bekymringsmelding til kommunelegen og så blir man innbragt til en vurdering ved legevakta f.eks.

Altså må man få en vurdering fra noen utenfra og gå igjennom samme prosedyre som ved andre tvangsinnleggelser.

Slik har i allefall jeg forstått det når jeg har spurt om dette i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt på siden...

Skal ikke svare på spm ditt for det vet jeg ikke noe om, men hva er det med folk som gjør at de ikke vil ta medisiner, gå til oppfølgingstimer osv? VIL de ikke bli friske?

Dette skjønner jeg ikke, nemlig...

(Jeg tenker at "endelig er jeg så heldig at jeg får hjelp, så da tar jeg med glede imot -alt- jeg får!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke svare på spm ditt for det vet jeg ikke noe om, men hva er det med folk som gjør at de ikke vil ta medisiner, gå til oppfølgingstimer osv? VIL de ikke bli friske?

Dette skjønner jeg ikke, nemlig...

(Jeg tenker at "endelig er jeg så heldig at jeg får hjelp, så da tar jeg med glede imot -alt- jeg får!)

Det har blant annet sammenheng med at mange opplever sterke bivirkninger av de medikamentene som også holder dem mer symptmfrie mht. sykdommen. I tillegg er det vel sånn at når de har lite psykotiske symptomer, så kan det være nærliggende å tro at man skal kunne forbli slik også uten medikamenter.

Et annet aspekt er at det kan oppleves nedverdigende at andre har muligheten til å bestemme at medisiner skal tas. Det er en umyndiggjøring som ofte er nødvendig - men den det gjelder kan selvfølgelig oppleve det som en form for maktovergrep allikevel.

Medisiner gjør sjelden folk helt "friske" i slike tilfeller, men får folk opp på et høyere funksjonsnivå til tross for sykdommen. De fjerner av og til mer enn de plagsomme symptomene og tilfører bivirkninger - ikke så rart at enkelte kan synes det er vanskelig å fortsette å ta medisinene i år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1- når jeg nå er innlagt frivillig, kan psykiateren min overføre meg til tvangsparagrafenved utskrivelse?

S: Nei, det kan en ikke. En må gjennom en ny tvangsinnleggelse via fastlegen/komunelegen. Dette vil sikkert bli gjort om det anses nødvendig.

2hvis jeg nekter å ta medisiner kan han da sette meg på tvang?

S: Ja, det vil være en av hovedgrunnene til å få deg over på tvungent psykisk helsevern.

3- jeg har lite lyst å gå til psykiatrisk poliklinikk til oppfølging. dem sier det allerede nå at jeg er pålagt å møte der, dette opplever jeg som tvang, men hvis jeg nekter ved utskrivelse å møte opp der mer, kan han , psykiateren min da overføre meg til tvungent ettervern for at jeg er nødt til å møte opp til timene?

S: Ja, dette er den andre viktige grunnen til å få etablert tvungent psykisk helsevern.

Et spørsmål til slutt:

De fleste steder i landet er ressursene i psykiatrien svært knappe. Tror du at en tilbyr deg 5 år i institusjon og deretter psykiatribolig med bemanning uten at en bestemt mener at du absolutt trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...