Gå til innhold

selvskading


pappeske

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ganske lenge slitt med selvskading og i det siste året har det blitt veldig mye og mer alvorlig selvskading.

Var innlagt et år på avdeling og der var det bare å si at man hadde skadet seg så fikk de en vakthavende lege ned på avdelinga og sy. Jeg betalte ingenting og slapp å bli fraktet noen plasser.

Nå er jeg skrevet ut og sliter veldig. Nå etter jeg kutter meg gjør jeg ingenting med sårene. Jeg har mange sår som jeg bare går rundt åpen med og som skulle hatt noen sting. Grunnen er at jeg ikke tørr å fortelle mamma og pappa om det. De klikker helt og lar det gå utover dem. Så ødelegger jeg alt for dem! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg hører stemmer (har en psykotisk lidelse) som sier at jeg skal gjøre det. Dypt. Hver gang...

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre etter jeg har kutta meg. Jeg har ikke penger så jeg kan jo ikke dra på legevakta for å sy. Og hvis jeg gjør det så får vel foreldrene mine vite det?

Er det noen plass jeg kan få sydd sårene utenat jeg må betale eller fortelle foreldrene mine om selvskadinga?

Er det også noe jeg kan gjøre selv med sårene? Slik at det ikke går betennelse i de åpne sårene?

hilsen jente 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å sy. Ta å rens sårene også strips dem sammen. Strips og væske for å vaske såret med får du kjøpt på apoteket.

Anbefaler deg også å lese dette innlegget:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2628689

Jo, jeg tror nok jeg trenger å sy. Sårene er såpass dype at strips ikke vil la såret gro innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en

Jo, jeg tror nok jeg trenger å sy. Sårene er såpass dype at strips ikke vil la såret gro innvendig.

Da er det bare en ting å gjøre og det er å dra på legevakta eller til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt ikke vil til lege med disse sårene så er det bedre å bruke masse strips enn å ikke gjøre noe. Hvis de er for store så kan du bruke medisinsk teip. Det gjør i hvert fall at såret gror penere.

Det er måter å jobbe med selvskading på. Man kan finne alternativer (gå en tur, holde hendene under kaldt vann osv). Du bør også gå til psykolog hvis du ikke gjør det.

Men i og med at du hører stemmer og er psykotisk synes jeg du bør gå til fastlegen din eller til psykologen og si at du ikke klarer deg selv lenger. At du bør legges inn et sted der de nekter deg å skade deg selv. En ting er å skade seg når man har det vondt, men du er i tillegg psykotisk og da må du ha mer hjelp.

Håper du klarer å be om den hjelpen du trenger! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til

Det er jo pussig at dine foreldre ikke vet at du driver med selvskadning og har psykotisk lidelse...

Har dem heller ikke visst at du har vært innlagt i et år?

Det er vel litt vanskelig å dekke over at du har vært innlagt i ca. 1år hvis du bor ellers hjemme hos dine foreldre...

Hva med å ta det opp med din fastlege / psykolog at du sliter fremdeles med disse tingene. Kanskje dere kan regulere medisindosen din...

Jeg antar at den dosen du har på disse medisinene må være litt for lav for deg siden du merker fremdeles symptomene...

Eller kanskje du ikke har fått medisiner mot den lidelsen da du var innlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det er jo pussig at dine foreldre ikke vet at du driver med selvskadning og har psykotisk lidelse...

Har dem heller ikke visst at du har vært innlagt i et år?

Det er vel litt vanskelig å dekke over at du har vært innlagt i ca. 1år hvis du bor ellers hjemme hos dine foreldre...

Hva med å ta det opp med din fastlege / psykolog at du sliter fremdeles med disse tingene. Kanskje dere kan regulere medisindosen din...

Jeg antar at den dosen du har på disse medisinene må være litt for lav for deg siden du merker fremdeles symptomene...

Eller kanskje du ikke har fått medisiner mot den lidelsen da du var innlagt?

joda, det vet om alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...