Gå til innhold

Naboer og vennskap i borettslag

Anbefalte innlegg

Gjest Naboer
Skrevet

Jeg har noen dårlige erfaringer med å blande vennskap og naboskap. Jeg synes jeg får for lite tid til egen familie og venner. Og jeg synes det blir for sosialt. I et borettslag opplevde vi daglig naboer som ofte gikk inn og ut av hverandres leiligheter. Hver eneste helg fikk vi i tillegg også textmeldinger med spørsmål om hvilke planer vi hadde for kvelden.

Da vi flyttet til en større leilighet møtte jeg et hyggelig nabopar.Vi fikk god kontakt og etterhvert ringte hun på til oss hver dag. Dette syntes jeg ble veldig intenst, og vennskapet ble brutt. Nå har vi nok en gang flyttet. Denne gangen blir det kun til at vi hilser på naboer og går videre. Har noen andre liknende erfaringer eller synspunkter?

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Naboene mine er blant mine beste venner, men det betyr ikke at vi renner ned dørene hos hverandre. Men nå bor ikke vi i borettslag heller, da. Vil likevel tro prinsippet er likt uansett hvor man bor. Syns det er unaturlig å holde seg unna folk fordi man er naboer. Mine kriterier er at jeg er sammen med folk jeg trives med, uansett hvem de er.

Skrevet

Jeg har bodd i to borettslag. Første gang så jeg eksempler på det samme som du skriver om her. Vennskapene kunne bli litt intense.

Nå bor jeg på 4. året i et annet borettslag. Jeg kjenner jo de som bor her, snakker med dem når jeg treffer dem, men det blir stort sett ikke noe mer. Og jeg synes det er kjempegreit.

Det er litt spesielt å bo slik at man treffer naboen i gangen, når man henter posten, når man går ut med søpla,og går du ut på altanen, er han jammen ved siden av deg der også., og går du ut på plenen, er han sannelig der også.

Det kan bli litt mye dette, så det er best å holde litt avstand,er nå min erfaring.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hva med å flytte en plass der du ikke bor "vegg i vegg" med nærmeste nabo?

Gjest for tett
Skrevet

Ja. Naboer hilser man på når man møtes ved postkassa. Og prater litt med over hekken en gang i blandt på sommeren.

Omgangsvenner bor sånn at man må sykle, ta buss eller hive seg i bilen.

Da slipper man problemstillingen. ;0)

Gjest Solen skinner om sommeren
Skrevet

Jeg har bestandig holdt avstand til naboer. Liker ikke tanken på slikt du beskriver, noe jeg vet om fra mange andre.

Det har bestandig gått greit til nå at jeg bor i borettslag og har fått problemer med naboer. Jeg holder meg på avstand, men det er de sure over: For vi har et fellesskap jo.

Gjest akkurat passe
Skrevet

Naboene mine er blant mine beste venner, men det betyr ikke at vi renner ned dørene hos hverandre. Men nå bor ikke vi i borettslag heller, da. Vil likevel tro prinsippet er likt uansett hvor man bor. Syns det er unaturlig å holde seg unna folk fordi man er naboer. Mine kriterier er at jeg er sammen med folk jeg trives med, uansett hvem de er.

Jeg bor riktignok ikke i borettslag, men i et område med flere eneboliger.

Her flyttet det inn nye folk i et nybygd hus rett ved oss, og jeg hadde ikke tenkt annet enn å være "på hils" med dem over hekken.

Men så er det slik at både de og vi har katt. Kattene ble etterhvert lekekamerater og bestekompiser, og da falt det seg slik at vi fikk mer kontakt med våre nye naboer vi også.

Vi går ikke inn til hverandre eller slikt, men passer kattene for hverandre og ser etter husene når noen av oss er på ferie. Grei ordning, synes jeg. Akkurat passe mengde kontakt.

Skrevet

Hva med å flytte en plass der du ikke bor "vegg i vegg" med nærmeste nabo?

Vi bor i enebolig nå, og har mer kontakt med i alle fall noen av naboene våre enn det vi hadde i leiligheten der vi bodde før (eller jeg har hatt ifbm. noen annen leilighet jeg har bodd i før).

:-)

Men vi bor jo ikke milevis fra nærmeste nabo da, vi har jo forholdsvis små tomter og åpent landskap, så vi møter jo stadig vekk på hverandre, i alle fall i sommerhalvåret.

Men vi er ikke så "close" at vi løper ned døra til hverandre da.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Vi bor i enebolig nå, og har mer kontakt med i alle fall noen av naboene våre enn det vi hadde i leiligheten der vi bodde før (eller jeg har hatt ifbm. noen annen leilighet jeg har bodd i før).

:-)

Men vi bor jo ikke milevis fra nærmeste nabo da, vi har jo forholdsvis små tomter og åpent landskap, så vi møter jo stadig vekk på hverandre, i alle fall i sommerhalvåret.

Men vi er ikke så "close" at vi løper ned døra til hverandre da.

Jeg tenkte mer på en plass der naboen er noen km unna, og man møter de omtrent kun på butikken =)

Men høres ut som du bor på en hyggelig plass =D

Skrevet

Det kan fort bli slitsomt å være close med naboer. Og så er det vanskeligere å dra en hvit løgn hvis du ikke orker å være sammen med dem. Ofte kan de jo både se og høre deg!

Som regel vil en av partene ha mer kontakt enn den andre, og det oppleves svært slitsomt for den som føler seg innvadert.

Å hjelpe hverandre litt med post, katter og blomster når man reiser bort er praktisk og greit. Men ikke nære vennskap for min del.

Gjest Fress
Skrevet

Jeg har bodd i to borettslag. Første gang så jeg eksempler på det samme som du skriver om her. Vennskapene kunne bli litt intense.

Nå bor jeg på 4. året i et annet borettslag. Jeg kjenner jo de som bor her, snakker med dem når jeg treffer dem, men det blir stort sett ikke noe mer. Og jeg synes det er kjempegreit.

Det er litt spesielt å bo slik at man treffer naboen i gangen, når man henter posten, når man går ut med søpla,og går du ut på altanen, er han jammen ved siden av deg der også., og går du ut på plenen, er han sannelig der også.

Det kan bli litt mye dette, så det er best å holde litt avstand,er nå min erfaring.

Jeg har det som deg. I vårt borettslag har vi i tillegg utplassert sittegrupper. Her sitter naboer for det meste ute hele dagen. Her har de god oversikt over når vi drar hjemmefra, hvem vi har på besøk, når vi drar hjemmefra osv osv.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Jeg har det som deg. I vårt borettslag har vi i tillegg utplassert sittegrupper. Her sitter naboer for det meste ute hele dagen. Her har de god oversikt over når vi drar hjemmefra, hvem vi har på besøk, når vi drar hjemmefra osv osv.

Populært kalt "sladretorg" .

Gjest Hønse-Lovisa
Skrevet

Skulle gjerne ha bodd et sånt sted!

Skrevet

Kunne gjerne tenke meg virkelig gode naboer jeg!

De fleste våre er helt ok, hyggelige folk. Har ikke omgangmed de sånn privat utenom "prat over gjerdet". Kanskje mest fordi vi ikke er i samme generasjon som de fleste.

Et nabopar er det litt værre med. De følger veldig med på hva vi gjør, og vi føler vel at det blir litt tett...

Det hele bunner vel ut i kunsten å si "neitakk ikke i dag" og sette grenser alle kan være nogenlunde komfortable med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...